Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av Micke Brane »

Jag får tacka för att du utökar floran av svenska modeller i 1:35 där vi inte är bortskämda med rullande förebilder.
Jag är intresserad av din senaste skapelse, hytten till Nybergets lok nr 5.
Jag skulle behöva måtten på hyttens bredd, höjd och längd i 1:35 innan beställning?
Är nyfiken då jag håller på att bygga om ett Magic Train lok till 1:35.
Undrar också om cylindrarna till Nybergsloket kommer, och förhoppningsvis som lös detalj?

I keep on dreaming

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av Olof »

Kul att se hur produktiv du är!

Låt mig komma med något som jag verkligen hoppas uppfattas som positiv återkoppling. Det är i vart fall meningen.

Nybergsloket är väll från O&K? På de O&K lok jag sett så är det öppet i främre hyttgaveln mellan eldstaden och sidotankarna/kolboxarna. Jag hoppas det framgår av bilden nedan. Denna detalj är nästan aldrig med på ritningar utan syns bara på foton tagna inifrån hytten.

Du kan naturligtvis göra som du vill. Det finns säker goda skäl för att inte ta med hålet på en model och det är ju inte klart om just de stora Nybergsloken såg likadana ut.

Vänliga hälsningar

Olof
Bilagor
O&K lok fotograferat vid Smalspårsfrämjandets besök 2016
O&K lok fotograferat vid Smalspårsfrämjandets besök 2016
DSC_1035.JPG (620.32 KiB) Visad 6373 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av henrix72se »

Micke Brane skrev:Jag får tacka för att du utökar floran av svenska modeller i 1:35 där vi inte är bortskämda med rullande förebilder.
Jag är intresserad av din senaste skapelse, hytten till Nybergets lok nr 5.
Jag skulle behöva måtten på hyttens bredd, höjd och längd i 1:35 innan beställning?
Är nyfiken då jag håller på att bygga om ett Magic Train lok till 1:35.
Undrar också om cylindrarna till Nybergsloket kommer, och förhoppningsvis som lös detalj?

I keep on dreaming

//Micke
Här kommer mått på hytten i 1/35. Öppna bilden i separat fönster så ser du bättre.

Henrik

Bild
Senast redigerad av henrix72se den tis 27 jun 2017, 08:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av henrix72se »

Olof skrev:Kul att se hur produktiv du är!

Låt mig komma med något som jag verkligen hoppas uppfattas som positiv återkoppling. Det är i vart fall meningen.

Nybergsloket är väll från O&K? På de O&K lok jag sett så är det öppet i främre hyttgaveln mellan eldstaden och sidotankarna/kolboxarna. Jag hoppas det framgår av bilden nedan. Denna detalj är nästan aldrig med på ritningar utan syns bara på foton tagna inifrån hytten.

Du kan naturligtvis göra som du vill. Det finns säker goda skäl för att inte ta med hålet på en model och det är ju inte klart om just de stora Nybergsloken såg likadana ut.

Vänliga hälsningar

Olof
Hej Olof,

Inga problem med kritik,

Problemet jag stod inför var att det enda chassi som jag visste om för 12mm spv (för "hyfsade" pengar) är det TT lok jag har (finns flera bilder på min hemsida).

Så även om jag till punkt och pricka följt Hans Svenssons ritning, var jag tvungen att anpassa vissa saker för att hytten skulle få plats ..

Igår em fortsatte jag o gjorde klart ett helt lok, men det blev väldigt märkligt ... Rent ut sagt, skit-fult .. Allt pga mitt chassi som är för stort.

Se min hemsida på adressen http://laurell.today/layouts/kej/koltorp/log170626.html

Igår kväll fann jag på nätet att ROCO gjort (och fortfarande gör!) TT lok o vagnar, inklusive ett 3-axligt lok med betydligt kortare axelföljd, och med lite tur - även mindre motor inuti !! Jag skall jaga tag på ett sådant och med det kommer jag troligen att kunna göra en ny hytt, helt utan avvikelser.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av henrix72se »

att göra cylindrarna i 1/35 är ett ganska litet projekt, skall bara jaga tag i lite närbilder, såvida inte du redan har några ?

Utseende helt upp till dig, jag har inget behov av det i nollan.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av ehrpet »

Hej Henrik!
Har inte varit inne och kollat tråden på länge men här har det ju hänt saker. Kul att du gjort 1:35 versioner av alla dina modeller, tack för det. Själv är jag också ute efter en hytt till mina två Magic train-lok så din version kommer väl till pass. Ska kolla in dom andra av dina modeller och göra en beställning lite senare, bland annat tycker jag JGJ-boggien ser intressant ut. Vem vet – en vacker dag kanske dom dyker upp på Stadsholmen.

//
Peter
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av Micke Brane »

Hej Henrik

Tack för måtten på hytten i 1:35.
De stämmer exakt i mått (bredd, längd, höjd) för att få plats på Magic Train chassie.
Jämförde också med ritningen längst ned på denna sida i 1:35 som stämmer lika bra.

https://www.flickr.com/photos/nystrup_g ... 0462928406

Man tackar och bugar för ditt arbete.
Blir en beställning snart.

Tyvärr har jag inga närbilder på O&K cylindrar.
Vore smutt att kunna byta ut cylindrarna på Magic Train loket till ett par i 1:35 för att få en rätt trovärdigt lok.

Har du fått hem några av dina alster i de två olika kvaliteterna som ShapeWay erbjuder?
Undrar nämligen om du har lite erfarenhet i kvalitet och hårdhet då jag antagligen
kommer att bli tvungen att karva lite i framkant av hytten för att få det att passa Magic Train lokets panna.

Med vänlig hälsning,
Micke
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av henrix72se »

FUD är extremt fin-kornigt och hårt som kristall. Går utmärkt att slipa o bearbeta, men man får vara försiktig så det inte spricker (gissa hur jag vet..).

WSF är motsatsen, väldigt grovt o segt / böjbart, lite som plast i en spann, går inte att slipa, utan behandlas genom att "skiva" av material med en vass skalpell.

Vi får tacka vår gamle vän Hans Svensson för exaktheten, det är hans ritning jag följde när jag gjorde hytten.

Bara vi får tag på lite bilder o mått på cylindrarna, så fixar jag 3D ritning

Henrik
Senast redigerad av henrix72se den tor 29 jun 2017, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av henrix72se »

Ohsaloket i nollan !!

Gjorde klart en 3D ritning på "Ohsan" idag. Kommer som 1/35 lite senare. Gott om plats inuti, även för dem som använder 14mm spv!

Nästa lok blir Edan från Eds bruks, idag i Frövi.

Henrik

Bild
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Nybergets Atlas vagnar i nollan, sen kommer Lessebo...

Inlägg av Björn D »

Hej!

Kunde inte låta bli att fotografera ÖSlJ:s lok Avesta när det var utrullat och något demonterat för några år sedan. Det gav möjlighet att fotografera en del detaljer lite mera obehindrat. Lite cylinder kom med på ett och annat hörn, så för några generiska O&K-cylindrar kan de kanske inspirera till. Avesta är ju inte heller så moderniserat, utan har kvar sina lubrikatorer på cylindrarna. Hoppas att dessa bilder kana vara till nytta
Avesta i bitar

/Björn D
Skriv svar