Sida 2 av 2

Re: Semaforbygge

Postat: mån 26 jun 2017, 14:34
av Ante S
Men Tekno-Byggs semaforer finns väl fortfarande att få tag i, eller?

Ante

Re: Semaforbygge

Postat: mån 26 jun 2017, 15:03
av Jan Frelin
Ante S skrev:Men Tekno-Byggs semaforer finns väl fortfarande att få tag i, eller?

Ante
Oklart. Det är inte alltid man får svar på förfrågningar därifrån.

Re: Semaforbygge

Postat: mån 26 jun 2017, 19:12
av Björn D
PeO Helgesson skrev:Jag gjorde som Lasse Lundgren tipsade. Klipp en bit lagom tjock aluminiumplåt och fila till en sticka som passar inuti, bind fast delarna och löd ihop. Det lät som någon ny uppgift för Sisyfos, men gick ganska lätt. Belysning ordnade man på den tiden med vetekornslampa, emaljerad lindningstråd för strömmen, svårare var att hitta röd och grön celluloid. Rörelsen överfördes med en tunn pianotråd genom masten.
Hej!

Fohrmann i Tyskland säljer ett sortiment med tunna färgade filmer: http://www.fohrmann.com/en/coloured-foi ... tment.html. Med tanke på hur mycket som går åt för en semafor borde en sats räcka för samtliga semaforbyggare i Sverige under de närmaste tio åren...

Mvh
Björn D

Re: Semaforbygge

Postat: mån 26 jun 2017, 22:14
av PeO Helgesson
De har haft transparent glasfärg också, men jag hittar det inte på internetsidan nu.

Re: Semaforbygge

Postat: tis 27 jun 2017, 08:23
av Kjell E
Humbrol har i sitt sortiment transparenta färger 1321 Röd respektive 1325 Grön som bör fungera.

Re: Semaforbygge

Postat: ons 28 jun 2017, 11:22
av Björn D
Humbrolfärgerna fungerar säker bra om man målar på signalglasen. Däremot misstänker jag att de inte kan användas för att måla direkt på en glödlampa som Fohrmanns gjorde. Även små glödlampor blir ju heta. Men nu ar det ju LED som gäller och det kanske är förklaringen till att inte Fohrmann har kvar färgen i sitt sortiment...

/Björn D

Re: Semaforbygge

Postat: tor 29 jun 2017, 20:22
av Bengt Andréasson
Panduro har transparenta glasfärger som härdas i ugn vid 160 grader. https://panduro.com/sv-se/sortiment/mal ... arg/201035

En färgad glaslampa kan kanske ersättas av en RGB-LED, som ju också kan skifta färg.

/Bengt

Re: Semaforbygge

Postat: sön 14 apr 2019, 23:00
av PeO Helgesson
Ett sätt att få en mer lättmonterad (?) semafor kan vara att gå upp i skala. Här en i nollskala.
Två sidor sätts fast i en jigg i 90 graders vinkel. en enkel jigg av MDF-remsor.
Bild
Sedan man lött samman två L-profiler, kan man lätt löda samman dem.
Bild
Frågetecknet ovan kommer av att det behövs så mycket fler detaljer i nollan.
två 8-meters, en en- och en tvåvingad + en 12-meters mast på gång ännu så länge.
Bild
Detta var en provetsning, fler detaljer ska till, t. ex ingen lamphållare gjord ännu.
Lite fler av årets provbyggen står uppställda här, både hel och halv nolla.
Bild
Kanske hinner lite längre än så här till årsmötet, men målsättningen är att ha dem lite färdigare till Bankalaset,

Re: Semaforbygge

Postat: mån 15 apr 2019, 10:30
av Olof
PeO Helgesson skrev: sön 14 apr 2019, 23:00 Lite fler av årets provbyggen står uppställda här, både hel och halv nolla.
Bild
Kanske hinner lite längre än så här till årsmötet, men målsättningen är att ha dem lite färdigare till Bankalaset,
Är det där en normalspårig lokomotor avsedd att monteras på ett kommersiellt chassi?

/Olof

Re: Semaforbygge

Postat: mån 15 apr 2019, 11:07
av PeO Helgesson
Det är en 15-tons Bjurströmare på driven till Lenz Köf. Vid första försöket skickade jag in fel ritning (det fanns tre 15-ton med samma axelavstånd), men nu är det den modellen jag ville ha. den till vänster tycker jag ser ut som en barlastad tolvtonnare.

Ingen bild, problem hos Flickr, jag försöker igen senare.

Övrigt på bilden i förra inlägget:
F-vagn från Småland, sedan SJ Fp 91, numera AGJ 53
SJ litt Ba, mer känt som Prins August, första provets, måste ha tunnare plåt i hjulhusen, för att pannan ska få plats. tendern verkar ha lyckats vid första försöket, förutsatt att motorn får plats. Annars får man ta hål i sneda framkanten på tanken och maskera som nykolad tender.
UWHJ fångvagn, i 1900-talsskick (d.v.s. ombyggd för normalspår) med inredning (inkl hänglås med nyckel), men utan fångar och väktare.
SJ E1a fick inte vara med på bild, men har nu blivit mer komplett. Upplagt för fångutbyte på Herrelösa station m.a.o.

Edit: flickr igång igen, här är bilden
från vänster:
Fel model, men fungerar den också,
Lenz Köf-driv
Rätt modell
första styrénprovet, som visade att det här bör fungera.
Bild