Långshyttan HOn3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
goran
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 15:06

Långshyttan HOn3

Inlägg av goran » ons 07 dec 2016, 17:05

Har en färdigbyggd korg från Hobby Tekniks gamla etsplåt. (Borde finnas en del byggda runt om i landet?)
Vill kunna köra med loket!
Är därför mottaglig för tips om en lämplig drivning, antingen bygge från scratch eller något modifieringsbart underrede. Kan även tänka mej en fast kopplad vagn med motor och dekoder.



Per N
Inlägg: 155
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Långshyttan HOn3

Inlägg av Per N » fre 09 dec 2016, 17:09

Hej!
Det vore onekligen trevligt om Du kunde få Din Långshyttan-maskin färdig och i drift.
Jag har ett förslag, men det är åt det dyrare hållet. Jag har nämligen gått i liknande tankar om en av "systermakinerna". Motala byggde ju 6 st. "12-tonslok" där HvSJ 1 Hvetlanda var det första 1984 och VKÅJ 3 Wärend var det sista 1898. BLJ 4 Långshyttan var näst sist ut 1897. I mitt fall är det VKÅJ 3 som hägrar. Vi letar nu efter lämpligt underrede med 850 mm hjul och en hjulbas på 2 500 mm för Långshyttan (2 600 mm för övriga fem). Ett ganska litet lok med andra ord....

En "gammal favorit" som kommer upp är då Liliputs modell i H0e av Waldenburgerbahn WB 5 G Thommen. Man kanske skulle kunna spåra om den om man får tag på ett begagnat exemplar (kommer då och då upp på bl.a. Tradera). Men kollar man upp förebilden så är loket i minsta laget, med 750 mm drivhjul och 2 000 mm hjulbas.

Ett i mitt tycke bättre lok att utgå ifrån är Weinerts byggsats till Pillkaller Kleinbahnen AG lok 21 - 25, där ett av loken sedemera sparades som "Spreewald" på museibanan Bruchhausen - Vilsen. Loket är ett 1´C-kopplat tanklok, men vi är ju bara intresserade av de tre drivaxlarna, så löphjulet kan vi bortse ifrån. Det intressanta är att drivhjulsstorleken är 860 mm och hjulbasen 2 250 mm (fördelat 1200 mm mellan axel I och II, och 1050 mm mellan axel II och III). Fortfarande lite kort om man jämför med Långshyttans 1210 mellan axel I och II och 1290 mm mellan axel II och III. Modellmässigt handlar det om 2,8 mm för kort bakre axelavstånd, men den kompromissen anser jag att man kan acceptera. Det finns lite andra skillnader i maskineriet också. Spreewald driver på tredje axeln och har en Heusinger-slidstyrning, och hjulen har tio ekrar och annan typ av motvikter jämfört med Långshyttans hjul som har nio ekrar. Styrningen kan man kanske åtgärda genom att förenkla och tillverka ett nytt par vevstakar som driver på mittaxeln.
Bild

Det jag ser som fördelen med Weinerts byggsats är att drivningen levereras monterad! Man kan få den dels för H0e med Mabuchi motor, för H0m med Mabuchimotor, för H0e med Faulhabermotor och för H0m med Faulhabermotor, Sedan är frågan vilket som är lättast - att pressa ut hjulen 1,5 mm eller att pressa in dem 1,5 mm. Nackdelen är priset. Listpriset för byggsatserna med Mabushi-motor är 448 €/st, medan byggsatserna med Faulhabermotor kostar 527 €/st!
Länk till Weinerts katalogblad; http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_95

En hum om hur fin hela byggsatsen är får man på bilderna på följande sida "Bessere Preise" där H0m-byggsatsen med Faulhabermotor erbjuds för 379,42 €; http://www.besserepreise.com/modellbahn ... 0m.htm#top
Tyvärr ser man inte själva underredet eftersom det är inslaget i svart skumplast i en påse på en av bilderna. Själv har jag en byggsats liggande, men eftersom vi nyligen har flyttat vet jag inte i vilken av 150 kvarvarande flyttkartonger jag skall leta. Annars hade jag kunnat ta ett foto.

MJ-Specialisten annonserar att han kan ta hem DR 99 varianten av loket som H0e-byggsats med Mabushi-motor på c:a 10 dagar för 4195:- http://hobbymodeller.se/modelljarnvagar ... 41-db-hoe/
Motsvarande för "Spreewald-utförande" är 4824:- http://hobbymodeller.se/modelljarnvagar ... ewald-hoe/

Slutligen kan jag tipsa om en länk där man kan hitta en måttsatt ritning av Spreewald för jämförelser (se sidan 3); http://www.museumseisenbahn.de/images/d ... eewald.pdf
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!

Med Vänliga Hälsningar
Per N



Skriv svar