FJ Np vagn i 0n3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Erik Waldes byggsatser är tämligen kompletta. Till N-vagnen fattas bara nagra trälister fran Northeastern.

Erik har för övrigt en ständig produktförbättring pa sina produkter. Kopplen ser tex likadana ut som för 10 ar sedan, men gjutningarna har förbättrats i atminstone tva "generationer". Den första generationen fick filas rätt mycket innan kopplet gick lätt, men i den sista versionen krävs bara lite "rengöring" för att allt ska fungera. Även bromsslangarna har förbättrats sa att det blir lättare att fa till det lilla ventilhandtaget. Fjäder-axelboxpaketet är ett annat exempel där en ny gjutning gjort byggandet betydligt enklare och snabbare.

Jag minns fortfarande de etsorginal han visade mig för sina första vagnar, allt ritat för hand...och idag kommer han fortfarande ut med fina byggsatser konstruerade med senaste teknik. Svart att inte imponeras av Eriks gedigna arbete över flera artionden!


Jeg er som deg veldig imponert av Eriks støpedeler!
Jeg benytter hans koblinger samt fjederpaket.

Men vet du når det siste generasjon koblinger ble introdusert?
Jeg erveldig fornøyd med de koblingene jeg har kjøpt av ham, men om de har blitt *enda* bedre skulle jeg gjerne ha testet et par eller to!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Erik har, sa vitt jag vet, inga normalspariga vagnar i sitt sortiment.

De sista kopplen (eller snarare gjutmodellen till dessa) jag fick hade ett "fräst hal" i framkanten av koppelhuset. Detta gör att kopplet gar lättare precis kring centrumläget. Vet inte när denna uppgradering infördes - jag köpte mina sista koppel i slutet av 2007.
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Erik W och normalspår WAS: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Olof »

Erik hade (har?) en modell av SJ littera Z4p som gick att bygga i normalsspårsutförande. Något annat normalspårigt har jag inte hört talas om men det är kanske bäst att den som är intresserad frågar honom.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Det har inte blivit sa mycket gjort de sista dagarna, för mycket andra aktiviteter. Har iallafall filat färdigt lite beslag. Ett bra soffjobb samtidigt som man kan samla socialpoäng... Pa de invändiga stolpinfästningsbeslagen ska bultimmitationer fran Nolte lödas fast, de är beställda men det lär dröja innan de dyker upp i Kina. Beslagen ska limmas fast efter malning.
Bild
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Eftersom det fattas material och färg kommer bygget att bli vilandes ett tag (känns det igen?). Lite funderingar kring slutmonteringen:
1. Grundmala vagnen, hjulvaggor + stolphallare + stolpar separat, zinkkromat primer
2. Grafärga golv och lämmar separat (NE trä)
3. Limma golv och lämmar
4. Limma stolphallare, passa mot undre stolphallare pa langbalken
5. Borra och limma bultar pa stolphallarna
6. Lacka diverse smadelar, även med rost och gunmetal; hörnjärn, invändig stolpinfästning, etc; limma
7. Maska golv och lämmarnas insidor, golvet även underifran!
8. Mala ”lätt” med zinkkromat sa att bultar och lämmar täcks
9. Skrapa/slipa försiktigt bort lite färg pa lämmarna och golvändar ("slitet" trä)
10. Ta bort maskning
11. Märkning
12. Limma stolpar, stolpkedjor, säkerhetskedjor, etc
13. Montera koppel och hjul
14. Vädring

=> Skulle vara intressant att höra hur andra har gjort. Ett alternativ är ju att bygga hela vagnen färdig först och sedan mala.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Olsson »

Ett litet tips är att inte enbart stirra sig blind på BLJ 168 (FJ 21 eller nått sånt), vilken blivit ganska hårt renoverad. Ta istället en kik på BLJ 176 (KBJ 13xx), vilken jag har för mig har bult på insidan av stolphållarna... (samma typ som beslaget till vänster på din bild)

Snyggbygge är det i vilket fall som helst...
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Ett litet tips är att inte enbart stirra sig blind på BLJ 168 (FJ 21 eller nått sånt), vilken blivit ganska hårt renoverad. Ta istället en kik på BLJ 176 (KBJ 13xx), vilken jag har för mig har bult på insidan av stolphållarna...

Erik har skickat med ett kort pa BLJ 167 i orenoverat skick, den verkar ha skruvar resp muttrar pa bada sidorna. Oavsett vilket, jag fick varken med mig nitar, skruvar eller rätt trälister - sa det blir till att vänta ända. Har du möjligtvis foton pa 168?
Vad är detta för en primer zinkkromat
Och vad skiljer denna mot andra primer.

Jag använder Auto K Lackspray 233/002, jag brukar köpa min pa OK. Just denna färg tycker jag passar bra som SJ rödbrun och den är otroligt slitstark. Men man maste vara försiktig och inte spruta för mycket färg varje gang, manga tunna lager. Dessutom kan man sätta pa dekalerna direkt (utan klarlack), vilket gör byggandet rationellt.
Tyvärr är det svart att fa med sig spryburkar till Kina, pa flyget är det naturligtvis förbjudet. Ska se om jag hittar nagot alternativ, annars far malningen vänta...
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Den ena Np vagnen är nu klar (den andra väntar pa dekal leverans...):
Bild
Bild
Bild
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Göran T »

Fantastiskt snyggt Tobias!
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: FJ Np vagn i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Systervagnen är nu ocksa färdig. Här har jag använt gnuggisdekaler pa trälämmarna för att slippa se dekalfilmen...
Bild
Bild
Bild
Skriv svar