Sommarbygge

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Sommarbygge

Inlägg av Anders R »

En dag dök denna märkliga tingest upp på magasinsspåret i Antvarda:

Bild

Lite efterforskningar visade att det var ett underrede till en Forney, ett fordon som inte känner sig särskilt bekvämt på en svensk 600 mm bana och dessutom var byggt i fel skala. Nåväl, verkstadschefen ringde sin kollega i Nättraby, som visade sig ha viss erfarenhet av att hantera gamla ånglok. Efter ett varv med diverse verktyg, efter principen "behåll bara det du absolut behöver", var den stackars Forneyn nedbantad enligt följande:

Bild

Och någon dag senare fanns där även en början till påbyggnad:

Bild


Vad ska detta bli? Fortsättning följer….

M v h

Anders i Arjeplog
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Sommarbygge

Inlägg av zikkan »

Oohh(s)... :lol: :lol: :lol:
?

Mvh
zikkan
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Sommarbygge

Inlägg av Anders R »

Lysande Zikkan :lol:

Bygget går vidare. Nya ramsidor har tillverkats av 1 mm plasticard och ett par motorhuvar har byggts upp, först med 0,75 mm plasticard och sedan klätts med 0,25 mm dito. När jag klär större ytor med tunn plasticard bredlimmar jag med CA-lim, detta för att undvika att plastlimmet deformerar ytan.

Bild

Hytten byggs upp av 0,25 mm plasticard, stagad med vinkellister i hörnen. Två tunna lister limmades ihop och fick bilda gejdrar för motorluckorna att löpa i:

Bild

Kommen så långt är det dags för nitar….Fortsättning följer…

M v h
Anders i Arjeplog
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Sommarbygge

Inlägg av Anders R »

Fotsteg, tak och en början till avgasrör och tankrör på plats:

Bild

Sedan är det in i nitningen som gäller. Jag använder ett verktyg från RP Toolz för att knacka ut nitarna i tunnaste plasticard. Sedan är det bara att lura fast niten på ett knivblad, doppa i lim, placera och finjustera. Proceduren (knacka, limma, placera) upprepas sedan tills alla nitar är på plats, i detta fall tog det ett par dagar.

Bild

Sedan följde målning, först med en blandning av Humbrol Polished Steel och Chocolate (98), och sedan lade jag dit lite Leather (62), applicerat med en svamp. Detta färglager är en bas för väderbitningen, men fick i detta fall även tjäna som grundmålning. Fortsättning följer….

M v h
Anders i Arjeplog
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Sommarbygge

Inlägg av Tobias Ljung »

Lackert!
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Sommarbygge

Inlägg av Johan Stenson »

Jättesnyggt!
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Sommarbygge

Inlägg av Micke Brane »

Roligt bygge.
Har varit inne på samma men gått bet på lämpligt underrede.
Har fått tag på Fords sidventils V8 i 1:35 från
http://www.dnepromodel.com/3,9_l_V8_95H ... 46773.aspx
Det satt ju en sådan i varje ände från början.
Vore läckert att kunna se motorn med öppna/öppen huvluckor.

Stämmer underredet du utgått från bra med originalet i axelmått?
Förlänger du infästningen för koppelstänger så att ramen får plats utanför hjulen?

Ser fram emot fortsättningen.

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Sommarbygge

Inlägg av Anders R »

Tackar!

Synd att jag inte hade koll på motorn. Det finns gott om plats i den främre motorhuven och av de bilder jag sett att döma, kördes loket understundom med öppna luckor.

Underredet stämmer hjälpligt med förebilden. Det har redan yttre ramar, så det enda jag behövde göra var att byta ramsidor. Hjulbasen på drivhjulen är något kort, det fattas ca 2 mm, och hjulen är något för stora, vilket gör modellen lite för hög. Jag bytte löphjulet till ett större, så intrycket blir lite bättre, men ser man loket snett framifrån och känner till förebilden, syns det att loket är lite för högt. Jag har dock tillåtit mycket större kompromisser bland mitt övriga rullande materiel, så detta känns acceptabelt för mig. Alternativet är att bygga ett helt eget underrede och driv och det duger jag inte till… ännu ;-)

M v h
Anders
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Sommarbygge

Inlägg av Anders R »

Målningen inleds med att korgen sprutas med Coop Extra hårspray i tre tunna lager. Sedan är det dags för färg.

Originalet är ju målat i en ganska mörkt grön nyans, möjligen var loket brunt vid leverans. Själv valde jag en mörkt mossgrön, upplättad med ganska mycket vitt, vilket gav en ljusare färg än förebildens. Detta dels för att belysningen på min bana skulle ha svårt att lyfta fram kontrasterna på en mörk modell, dels för att jag vet att ljusgrönt fungerar fint ihop med undermålningen som jag använt. En ytterligare ljusare nyans, nästan vitt, sprayades sedan rakt uppifrån, för att påminna om solblekning.

När färgen torkat gav jag mig på modellen med en styv pensel och lite vatten och tog bort delar av ytlagret, detta för att efterlikna bortskavd och flagnad färg. Här gäller det att vara försiktig, loket ska fortfarande se någorlunda användbart ut.

Sedan torrborstades nitarna ytterst försiktigt med Vallejo Oily Steel, detta för att få dem att framträda lite bättre.

Taket målades med Humbrol Chocolate och sedan lade jag på AK Interactive pigment Dark Steel, blandat med lite rost- och sotpigment. Sedan var det dags för underredet - mera nitar :-)

Bild

M v h

Anders i Arjeplog
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Sommarbygge

Inlägg av Anders R »

Så där ja, i princip färdig....!

Underredet har målats och vädrats enligt beskrivning i Martin Welchs The art of Weathering. Sedan har lite mer detaljer lagts till (koppel, lyktor, ledstänger, vindrutetorkare osv...) och en slutlig vädring genomförts med lite olika jord- och dammpigment.

Och så här bidde'e, när det var klart:

Bild


Bild

M v h

Anders i Arjeplog
Skriv svar