Hobby hörnet

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hobby hörnet

Inlägg av lenelg »

Varför har du förlängt ena boggieramen? På prototypfotot är de lika långa, och bromsplattformen sitter på vagnens ramverk. Inte, som på en del feldbahnmateriel på ena boggien? Eller såg vagnen annorlunda ut i ursprunglig form?
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Jag har utgått från ritningen som Jörgen nämnde i denna tråd den 5 januari från boken om Munkedals Järnväg.
Att vagnarna i Mariefred inte är något bra referensmaterial kan flera skriver under på.
Det är mycket som inte är korrekt av deras rullande om det ska återspegla originalutförandet.
Både Jörgen Wetterskog, Tobias Ljung och jag gillar denna vagn och undrar varför ritningen i MJ-boken inte stämmer med vagn 58 i Mariefred.
På ritningen är det en längre boggie som sticker ut utanför vagnens ram med broms på boggien.
Kan det vara så att vagn nr 55-56 byggdes enligt ritningen med ett bromssystem på boggien, och att nr 58-59 fick en kortare boggie med ett annat bromssystem uppe på ramverket?

Det är flera än jag som vore intresserade att få detta utrett.
Är det någon som sitter med kunskap om detta, och eventuellt har bilder??

//
Micke
Senast redigerad av Micke Brane den mån 09 jan 2017, 16:51, redigerad totalt 1 gånger.
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

"Tanken" har detaljerats enligt förebilden.
Företer ett tunt mässigsrör som försiktigt krökts efter radien på "tanken.
Utanpå detta rör har det trätts en rörbit utanpå och lödits på plats.
Några omsvep med en tunn mässingsstripe med ett borrat hål för en mässingsbult som infästning.
Slutskylthållare och lite räcke och rör har kommit på plats i gaveln.
Den observante ser också att en del nitskallar har filats bort och lite spacklings arbete utförts innan grundmålning.

//
Micke
Pettson.2017.9.jpg
Pettson.2017.9.jpg (243.73 KiB) Visad 4525 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Hej Olof.
Jo, jag vet ju att du följer och gillar tråden.
Missade ditt inlägg igår kväll och såg det först nu när jag la upp bilden för 9 januari.
Tack för infon om donatorn.
Man kanske skulle bevaka Ebay efter en ytterligare.

//
Micke
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Här är stege/gångbord på plats. Allt i mässing.
Då jag i början av detta bygge inte bestämt mig för att fortsätta tråden så glömdes kameran tyvärr bort ibland.
Jag får förklara mig så gått det går utan bilder.

Jag har använt av 0,5 x 2 mm mässingsstrips från Rimbo Grande. De bockade stöden för gångbordet samt sidostyckena till stegen är av dessa stripes.
Två stripes lite längre än stegens höjd löddes ihop i ändarna, inräknat en blivande 90 gradig vinkel i överkant för att kunna löda/bulta fast stegen i underkant av gångbordet.

Därefter borrade jag 0,8 mm hål för alla fotsteg, handledarna, samt för bultimitationer i de blivande två 90 gradiga vinklarna i toppen av stegen.
Det löddes isär och träddes 0,8 mm tråd i hålen för steg som löddes på plats tillsammans med de två handledarna som bockats till enligt ritningen i förväg.
För att ha något att löda fast stegens överkant i använde jag 0,5 x 6 mm mässingsstripes som gångbord över de två tillbockade stöden.
När det gäller stöden så förborrade jag 0,8 mm hål i ”fötterna” mot tankanslutningen.
I dessa hål löddes det fast ca 10 mm långa bitar 0,8 mm tråd. Detta därför att jag förborrat hål i tanken för dessa ”fötter” så jag kan trä in tråden i hålen och vika på insidan av tanken. Då kommer de att sitta fast efter det är målat.

//
Micke
Pettson.2017.10.jpg
Pettson.2017.10.jpg (210.16 KiB) Visad 4407 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag njuter av att läsa tråden :)

På första bilden på förebilden syns ett rör som går från taket på vagnen ner till nästan botten på tanken men inte ända ner. Vad fyller det röret för funktion?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Ingen som helst aning.
Har bara låtit kopiera förebilden.

//
Micke
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Jag upptäckte att jag inte heller dokumenterat när jag byggde räcke och bromsvev i gaveln på ramverket.
Bromsveven var enkel att bygga. Jag köpte en av Erik Waldes gjutningar via Rimbo Grande.
Behövde bara förlänga axeln till bromsveven lite för att nå över räcket i 1:35, då ju Waldes vev är till 1:45.

Räcket gjordes av L-profil med måtten 1,5 x 1,5 mm. Gissa leverantör.
För att få snygga rundade hörn så klipptes det 3-4 små ”slitsar” i ena sidan
av L-profilen med små mellanrum.
Därefter böjdes den sakta och försiktigt över en 5-6 mm rundstavs ände med mothåll
som rullades emot från utsidan av L-profilen.
Då erhölls en snygg mjuk 90 gradig sväng på räcket i båda övre hörnen.
Därefter löddes dessa ”slitsar” ihop och slipades innan montering.
Det jag märkt när jag byggt enligt ritningen är att mina fotstegsstag på bilden som
sitter på insidan av ramverket gör att jag bara kan köra på rak räls.
Boggien tar i fotstegen i svängarna. Det är en konsekvens av att centrum i boggien är
förskjutet från mitten, och rörelsen ute i änden blir större än på den andra boggien som är liksidig.

På ritningen sticker boggien längre ut än ramverket, och bromsen är monterad i boggien.
Första försöket monterade jag bromsen i boggien men då tog den i ramverket
vid sväng med följd att det spårade ur.
Även koppelkedja i ramverkets buffertbalk tog i den lägre boggien och begränsade rörligheten och fick vagnen att spåra ur.
Bromsveven flyttades upp till ramverket, och boggien kortades för att inte sticka ut längre än ramverket.
Detta gjorde att vagnen nu klarar sig utan problem.

Resin gjutningarna från Duton/RPI sitter nu på plats.
Visserligen inte ett dugg lika originalets lagerboxar och fjädrar, men rätt passade ändå.
Att modellen inte blir identisk med förebilden i Mariefred är inget självändamål för mig.
Jag vill bara fånga vagnens speciella karaktär.

//
Micke
Pettson.2017.11.jpg
Pettson.2017.11.jpg (218.33 KiB) Visad 4257 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Stöden för tanken är nu tillverkade i 1 mm plasticard enligt ritningen.
Allt är grundat och klart för målning. med "Hagmans" primer. (bara för att jag hade en skvätt kvar)
Några fläckar att spackla ytterligare upptäcktes, så lite mer jobb innan slutlig målning.

Kvar är tre bultimitationer i varje stöd/fot kvar att montera.
Infästningen för fotstegen är nu ändrat/åtgärdat. Det blev 1 mm mässingstråd som i borrade hål

//
Micke
Pettson.2017.12.jpg
Pettson.2017.12.jpg (208.35 KiB) Visad 4157 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Liten gullig vagn :) Den skulle jag vilja ha på min bana. Tack för att du berättar hur du bygger den!

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar