Sida 3 av 4

Re: T-semafor i 1:45

Postat: sön 05 jun 2016, 20:50
av Tobias Ljung
Jag tanker tva steg: Forst en kopplingslist ala sockerbit precis under anlaggningen, sedan nagon form av "maxutslagsbegransning" sa att servot inte forstor nagot om utslaget skulle bli for stort.

Varianten i roderlanken bygger pa att man fjadrar bort for stora utslag. Har anvant denna teknik till vaxelstallen tidigare I denna trad. De tal dock att overbelastas lite.

I detta fall ar servot ofantligt overdimensionerat kraftmassigt, och aven med en extra fjader pa vagen riskerar man att ett servo som fatt fnatt forstor hela semaforen. Vill darfor ha nagot stadigt som "sager ifran" redan efter nagon millimeter. Tror det far bli en stang med tva stop som kan justeras in maanuellt innan servot kopplas in. Daremot vill jag garna gora finjusteringen via servoprogrammeringen, hoppas aven fa med "vippeffekten".

Re: T-semafor i 1:45

Postat: mån 06 jun 2016, 11:42
av Tobias Ljung
En skiss som forklarar konceptet ovan...
Bild

Re: T-semafor i 1:45

Postat: mån 06 jun 2016, 18:36
av Olof
Tobias beskrev någon form av fjädring som saknas på bilden. Jag antar att han tänkt på det men ifall någon funderar på att bygga efter ritningen ovan så är det stor risk att åtminstone de billiga servon jag använt drar sönder växellådan i servot när stoppringen slår i.

/Olof

Re: T-semafor i 1:45

Postat: mån 06 jun 2016, 20:37
av Björn D
Hej Tobias!

Om du ersätter ”3 mm mässingstången” med en bit silverstål, förlänger det en aningen under den nedre stoppringen, sedan fäster en liten neodymmagneteten på servots manöverarm som suger tag i silverstålet från sidan, precis som i din skiss, kommer du få en liten ”glidkoppling” som dessutom kommer att vara självsjusterande om servot skulle få fnatt.

Med vänlig hälsning
Björn D

Re: T-semafor i 1:45

Postat: mån 06 jun 2016, 20:56
av Robban
Sen finns ju vanliga servoräddare också

http://cdn3.volusion.com/kazmu.psjlo/v/ ... 1459951208

Robban

Re: T-semafor i 1:45

Postat: tis 07 jun 2016, 04:56
av Tobias Ljung
Tack for feedback!

Stoppringarna ar i detta fall min semafor-raddare. I normalfall kommer de aldrig att anvandas, utan servot gor sin "3 mm resa" mellan stopp och kor. Tanken ar att forst programmera servot for ett utslag om sag 2 mm, sedan koppla det till armen och sedan finjustera tills vingens position ser bra ut i bade stopp och kor. Men jag forstar farhagan att om servot far fnatt sa stallar det och kan da ha sonder sin egen vaxellada. Dock: Hellre servovaxelladan an semaforen...

Bjorns ide med magnetkoppling ar intressant, den skulle definitivt radda servot ocksa. Ar dock osaker pa precisionen i langden, den lilla magnetbiten vrids mot silverstalet da semaforvingen laggs om - ser en risk att positionen andras lite varje gang och att vingen da far fel position med tiden (dvs inte 0 resp 45 grader).

Robban, tack for tipps om servoraddare, har inte sett dessa forut. Ser ut som det ar nagon slags fjaderbelastad friktion, eller hur funkar den? Det vore kanske en variant att koppla denna mellan servot och stangen.

Re: T-semafor i 1:45

Postat: tis 07 jun 2016, 09:12
av Anders Östlund
Jag tror du ska kika på att göra en lösning med fjädrar i båda ändar, vanligt på gasreglaget till bilar med nitromotor, gas åt ena håller och broms åt andra, fysiska stopp och fjädrar som tar upp överskottsrörelse. Servon som "stångar" mot ändläge drar ström... En fjäderlösning tror jag blir bäst, magnet funkar nog också men (tycker jag) känns lite onödigt pilligt...?

https://kenjaraskits.files.wordpress.co ... ag0298.jpg

Exempel ovan, där har man iofs ersatt ena fjädern med en bit silikonslang (troligen till bromsen för att få tillräcklig kraft men ändå inte ett "Hårt" stopp)

Det är samma med servon som med vanliga växelomläggare, en avlastningsböj för att ta upp lite rörelser utanför stoppen är aldrig fel... ;)

Hälsar,
Anders Ö - med erfarenhet från servon snarare från flyget än från tåget... :o)

Re: T-semafor i 1:45

Postat: tis 07 jun 2016, 14:12
av Maxieboy
Intressant ämne! Jag har motoriserat några semaforer från Viessmann med microstegmotorer från Ebay. Men det är förstås i H0 skala. Själv bygger jag i skala 1:45 så etsade byggsatsen är ju högintressant för min del. Jag behöver tre till min smalspårsbana hemma. Skall se om jag kan ta några bilder och ladda upp när jag kommer hem. Stegmotorerna drivs enklast med en Arduino Nano och stegmotorkretsen A4988.
Prisvärda alternativ till stora klumpiga servon.

Drivning av semaforvingarna med liten stegmotor.
Bild

Drivkort för en microstegmotor.
Bild

Re: T-semafor i 1:45

Postat: tis 07 jun 2016, 20:04
av Tobias Ljung
Trevligt med lite alternativ!

Tror det blir svart med stoppfjader varianten, iallafall i konceptet ovan. Det ar helt enkelt for kort vag. Det onskade utslaget ar ca 3 mm, men redan vid 6..8 mm riskerar man att forstora semaforen. Tror jag. Kanske oroar jag mig i onodan, och pianotraden buktar bara ut? Robbans servoskyddare skulle ocksa kunna funka for att skydda servot. Ytterligare en variant vore en utvaxling i form av ett L (tank ytterligare en servoarm) som sedan kopplas med ett "roderlankage" for att fjadra bort for stora utslag - men det blir lite krangligare att bygga.

Conrad varianten nedan kor helt "utan skydd", verkar det som. Ett alternativ vore kanske a bit silikonslang mellan pianotraden och servot, som bojs/dras ur om servot av misstaag ger for stort utslag?
Bild

Re: T-semafor i 1:45

Postat: tis 07 jun 2016, 21:43
av Olof
En fråga man kan fundera på är hur alvarligt problemet med fladdrande servon är. Min erfarenhet kommer från försök med billiga "no-name" servon som jag drev med en enkel hembygd dekoder (http://usuaris.tinet.org/fmco/dccfunc_sp.html#funcsrv). Det som händer är att när man slår på strömmen slår servona våldsamt fram och tillbaka ett par slag. Det är kanske något som undviks med en mer avancerad dekoder som inte släpper på ström till servona innan dekodern skickar ut en stabil signal. Har ni sett samma fenomen med andra dekodrar eller fungerar till exempel Conrad-varianten Tobias länkar till ovan bättre?
Tobias Ljung skrev:Tror det blir svart med stoppfjader varianten, iallafall i konceptet ovan. Det ar helt enkelt for kort vag. Det onskade utslaget ar ca 3 mm, men redan vid 6..8 mm riskerar man att forstora semaforen. Tror jag. Kanske oroar jag mig i onodan, och pianotraden buktar bara ut?
Jag har byggt en drivning till en T-semafor i nollan som använde minnestråd. Med den erfarenheten tror jag inte du behöver vara orolig för tryckkrafter. Pianotråden buktar ut som du skriver. Det är när man drar i tråden som otäcka saker kan hända.

Tack för länken till stegmotorerna Maxieboy. Jag skall beställa några sådana och labba lite med dem.

/Olof