T-semafor i 1:45

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

T-semafor i 1:45

Inlägg av Tobias Ljung »

Min trefota station behover en T-semafor. Jag har tankt anvanda Barbys semaafor som forebild:
Bild
Bild
Bild

Har tagit mig an en gammal protoypetsning, baserad pa en uppforstorad VVA etsning. Mest for att kanna pa konstruktionen i syfte att uppdatera etsplaten:
Bild
Bild
Bild
Bild
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av zikkan »

Spännande, sådana här "detaljer" är riktiga stämningshöjare och kan bli hur läckra som helst! :D
Mvh
zikkan
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av Ringe »

Makalöst fint!
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av Björn D »

Hej Tobias!

Ett par små funderingar. Det är visserligen en väldig skillnad på att bygga i Nollan respektive Halvnollan. Jag har bara försökt bygga två semaforerbyggsatser, bägge från Modell Mekanik. Den första hade hade en mast där de fyra sidorna skulle vikas ihop med vikskåror i hörmen, vilket inte fungerade för mig. Den andra hade varje mastsida etsad för sig med en väldigt tunn etsskåra mellan varje sida men de var förbundna med varandra med med några små förbindelse mellan de olika sidorna. Den veks ihop på ett par minuter och sedan var det bara att löda ihop en skarv och tenna lite i de övriga masthörnen. Det innebär att hörnen inte blir riktigt skarpa, men fullt acceptabelt i halvnollan och säker också i nollan.

Jag vet inte hur autentisk semaforen i Bärby är, om det är en originalsemafor eller något som ULJ knåpat ihop. På den ritning som jag har av en T-semafor och på en hel del foton har semaforen bara ett lykthus och de två semaforvingarna har därför signalglasen placerade på olika sätt. Ursprungligen var lyktan en fotogenlykta som kunde hissas upp och ned längs en gejder. Den var ju lätt att tända och släcka då T-semaforen normalt stod mitt framför stationshuset, varför behovet att byta ut denna mot gasbelysning borde varit mindre än för semaforer som var placerade utanför stationsgränsen.

Även linhjulen varierade mellan olika T-semaforer och därmed även de signalbilder som de kunde visa. De varianter som jag sett är:
Klart åt respektive håll samt stopp
Klart åt respektive håll, stopp samt bägge vingarna fällda (uppåt eller nedåt)
Stopp samt bägge vingarna fällda, ersatte då en skivsignal, finns exempelvis på JTJ:s spår till grusgropen

Museibanorna har byggt signaler utifrån det ”skrot” som man lyckade bevara och då misstänker jag att man inte lyckades hitta så mycket originaldelar från T-semaforer. Klas Blomberg har ju gjort en rejäl inventering av semaforer och kan säker fylla i med med fakta. Är du intresserad kan jag leta reda på ritning på 7-meters T-semaforen som jag har i någon bok om jag inte missminner mig.

Med vänlig hälsning
Björn D
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av PeO Helgesson »

Vid Gendalens hållplats på Västgötabanan fanns en T-semafor, som senare stod några år på Kvarnabo station. Den byttes efter några år mot två semaforer, placerade vid infarterna till stationen. Jag vet inte vart den tog vägen sedan (80-talet), men den borde väl varit autentisk. På 60-talet såg jag den aldrig annat än med båda vingarna uppe, men på AGJ-tiden användes den naturligtvis som avsett.
bope
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 16:59

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av bope »

Fantastisk - precis ett par så'na har jag sökt!
Fråga: Kommer den att bli "köpbar"?

Bosse Persson
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av f.gaard »

Jag hittade dessa sidor med en bild på den gamla T-semaforen i Bärby, och en variant med enkel lykta som lyser åt båda hållen.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=83958

Lite info om när semaforen byttes.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=24616
http://www.oslj.nu/museiforeningen/dagens-bana/

Som synes hade den sista SJ-semaforen i Bärby dubbla lyktor. Höjden på stolpen beror väl på siktförhållanden innan stationen.
Vilken variant man väljer att använda hänger väl lite på vilken tidsperiod man önskar avbilda.

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av Klas Blomberg »

Björn D skrev:Klas Blomberg har ju gjort en rejäl inventering av semaforer och kan säker fylla i med med fakta.
Utan att avslöja för mycket kan jag berätta att det kommer komma artiklar (plural) om semaforer och andra tidiga signaler, både i förebild och modell, både i Smalspårigt och en annan periodisk publikation.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av Tobias Ljung »

Kul med all respons. Min forstaelse ar att det funnits T-semaforer med bade 1 och 2 lyktor, aven innan museitiden. Detaljer skiljer sig mellan i stort sett alla signaler jag sett. Designarbetet ar nu avslutat:

Bild

Nu galler det bara att pyssla ihop delarna med nagra andra projekt till en A3 etsplat : )
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: T-semafor i 1:45

Inlägg av Björn D »

Hej Tobias!

Det har säkert funnits T-semaforer med två lyktor och linhjulen placerade på två sidor av masten. Men då torde det röra sig om ombyggda master. För som jag kan se det var detta inte möjligt med originalkonstruktionen som då hade fotogenbelysning. För om man tittar på T-semaforsfiguren ur Banläran (Bild 74) så ser man lintrumman (gaveln på denna) som användes för att hissa upp och ned fotogenlyktan. På den sidan kunde man därför inte montera några linhjul eller manöverstänger och bägge linhjulen måste därför monteras på samma sida (om man använde sig av två linhjul och inte nöjde sig med ett). Då ena sidan var upptagen av manövreringen så kunde man bara ha en fotogenlykta på signalen (två eller tre ovanför varandra vid två eller tre vingar semaforer). När man sedan fick gas eller elbelysning av semaforerna så blev en ytterligare en sida ledig för manövrering. Då fick man klättra upp i stolpen när man skulle mecka med lyktan/lyktorna. Mig veterligt finns det ingen T-semafor i järn på någon museibana som bibehållit en lykta som går att hissa upp och ned.
I 0:an borde man kanske ta med de två gejdrar som finns längs masten och som lyktorna löper i. Dessa framgår av Bild 67A, 69 och 71A i Banlära 2:a bandet från 1916. På den sista bilden framgår även lyktans utseende. Man borde ju även få med lintrumman och bryttrissan i toppen.

Med vänlig hälsning
Björn Dahlström (som tänker starta föreningen fotogenlyktans bevarande ;-) )
Skriv svar