7 tons O&K lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Efter några veckors paus har jag fått lite gjort idag.

Tack vare Ola Dahlström fotonkunde jag få till något som åtminstone på lite håll ser ut som ventilstället ovanpå eldstaden. Tack Ola!
Ventilställ
Ventilställ
DSC_0831.jpg (56.35 KiB) Visad 6259 gånger
Jag hade från början tänkt göra något mer avancerat i 3D print men det slutade med att jag plockade ihop något av ett par handräckshållare jag ärvt av min modellbåtsbyggande svärfar och några etsade brickor från lådan med "överblivet men bra att ha".

För att testa elektroniken monterade jag upp allt på en platta. Ett bra sätt att testa så att allt fungerar tycker jag.

Det är bra att testa efter varje steg. När jag kopplade in likström till den första versionen av kondensatorpaketet så blev jag förvånad över att spänningen aldrig steg över fem volt; sedan såg jag rökutvecklingen. Turligt nog var det bara ett par sladdar som smälte samman.

Jag har kunnat smala ner Zimos högtalare ett par tiondelar. Jag tyckte först inte ljudet var så imponerande men sedan slog det mig att det var väldigt länge sedan jag hörde ett smålok så det kan mycket väl vara rätt. Jag får plocka fram skivan från Ohs bruk och lyssna.
Det elektriska
Det elektriska
DSC_0835.jpg (226.25 KiB) Visad 6259 gånger
Jag är lite besviken på kondensatorn. Den är på 1000uF och jag testade den genom att simulera smutsigt spår genom att kortvarigt koppla bort DCC matningen. Motorn stannade och ljudet tystnade direkt. Är det någon av er som har provat den koppling Zimo rekommenderar? Borde strömmen räcka längre. Jag kan ha kopplat fel eller så är det min SPROG som ger så lite ström att kondingen aldrig blir ordentligt laddad.

Vänliga hälsningar

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag tror att det tar en stund att ladda upp kondensatorn, även om du har en kraftig booster som kan ge mycket ström.

Om du har många lok på spåret och varje lok har en stor kondensator som ska laddas upp så blir det ju i princip kortslutning när alla kondensatorerna ska laddas. Skillnaden mellan att ladda upp kondensatorn jämfört med att köra ett lok är att kondensatorn förmodligen börjar laddas så fort du sätter på strömmen till spåret, medan loket inte börjar köra förrän du explicit talar om för loket att det ska köra. Så det skulle inte förvåna mig om dekodern begränsar laddströmmen till kondensatorn så att det tar en stund för kondensatorn att laddas upp.

Ett enkelt sätt att testa min teori är att koppla en amperemeter (multimeter) mellan kondensatorn och dekodern. Då ser du hur snabbt kondensatorn laddas upp.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Jag skulle varit lite tydligare om Zimo's koppling. Det finns ett kopplingsschema i manualen men jag får försöka beskriva den i ord.

I serie med kondingen finns både en drossel och ett motstånd på 48 ohm. Motståndet är där för att dämpa laddströmmen och undvika den "kortslutning" som annars mycket riktigt hade uppstått när kondingen är urladdad. Drosseln skall göra så att kondingen inte sabbar formen på de pulser som används vid programmering. Parallellt med 48 ohms motståndet finns också en diod för att koppla bort motståndet när kondingen laddas ur. Slutligen finns ett urladdningsmotstånd mellan kondingens poler för att se till så att kondingen laddas ur när strömmen bryts.

Så är det i alla fall i teorin. Sedan kan ju jag naturligtvis ha kopplat fel. Det är därför jag skulle vilja höra från någon som testat samma konstruktion. Hur länge kan man räkna med att motor och ljud fortsätter efter strömavbrott med en 1000uF konding?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Sådär, nu är äntligen eldstadsgaveln och fjädrarna skickade för utskrift, http://shpws.me/LB7e
Jag kommer att göra modellen tillgänglig för utskrift när jag sett att den är OK
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

EnligtTomas hemsida så jobbar de på ytterligare ett O&K lok

Oe (1/45, 16.5mm gauge), O&K 4-Ton 10HP 0-6-0 Locomotive Kit Coming Soon! It will be available in the first half of 2016
Bild

Jag tror jag klarar mig med ett lok det är kul att se att de har en marknad.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Anders Östlund »

Hmmmm, en Avesta...? Får nog fylla på projekthögen lite till... ;)

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Bygget går vidare även om det gått lite sakta på sistone och nu är alla delar klara för målning och slutmontering. Då dök en ny fråga upp.
Hur ser taket ut på ett O&K lok?
På bilder verkar det finnas en remsa som sticker upp på långsidorna. Jag antar för att skydda personalen från regnvatten. Men hur ser taket ut för övrigt? Är det bara en plåt eller är det täckt med något?

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Micke Brane »

Hej Olof.
Jag har inte någon som helst vetskap om hur taken såg ut på de mindre O&K loken.
Här har du i alla fall en bild från Hamra:s tak.
Det går en längsgående list över takets mittpunkt.
Jag minns inte om den var 50 eller 70 mm bred.
Du borde fråga Tobias som gjorde etsplåten till HAMRA och HAMRÅS.
Bilagor
Hamra_0001.jpg
Hamra_0001.jpg (292.56 KiB) Visad 5874 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Nu har jag börjat måla och det känns som ett viktigt steg vidare. Målade hyttinsidan med Vallejos "Dark Sand". Tack än en gång till Ola Dahlström för de nyttiga interiörbilderna på Lotta. Kom efteråt på att det skulle var en lodrät list mitt på hyttgavlarnas insida men den kommer väll på plats snart.

Under tiden har jag börjat fundera på vad jag skall måla utsidan med. Idag är den bara grundad. Jag hade från början tänkt blanda ihop något gråsvart av Vallejos vitt och svart som skulle kunna representera solblekt svart. Provmålade därför en del med Vallejos svart i går (med pensel) och jag tycker det blev lite väl matt jämfört med de bilder jag har. Till och med Hamra är lite blank på Micke Branes bild ovan. I tjänst fick loken åtminstone något av tillsyn. Det var fint att vara lokförare även om det bara var på ett litet bruk.

Hur brukar ni göra? Vad använder ni för färg till era ånglok?

/Olof
Bilagor
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
DSC_0922.jpg (154.63 KiB) Visad 5758 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Anders Östlund »

Till och med Hamra är lite blank på Micke Branes bild ovan.
Lokomotivputsare fanns ju i personallängderna även på småbanorna... Men gned väl in loken i olja på utsidan så de bör ha varit lite "halvblanka" i ytan. Det var nog ganska sällsynt med så rejält nerslitet utseende som många US småbanebyggare har på sina lok (även om det ser häftigt ut...). Svart med (mycket) lite åt grått och halvblankt tror jag på... Jag har målat med helsvart och tycker det ser rätt OK ut det också... Sen kan man vädra "upp" till grått... om man vill... (har ej testat det själv).

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Skriv svar