7 tons O&K lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Tobias Ljung »

Lackert lok, snyggt bygge! Ett alternativ ar kanske en "sockerbits-"hogtalare i pannan, om det ar lattare att sprida ut kondensatorerna i kolboxarna. Eller far det plats nagot mellan ramarna...?
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Tack Tobias för goda råd och stöd!

Mellan ramarna är ett alternativ men haken är att O&K lämnade så mycket luft där. Jag skulle helst vilja behålla möjligheten att se igenom hålet i ramen under hytten. Däremot så skulle man kunna få in en sockerbitshögtalare mellan cylindrarna. Där finns ett utrymme tänkt för en ficka för Kadee #5 men kopplet kanske går att få dit utan Kadees traditionella koppelficka.

De alternativ jag tittar på mest just nu är

Ett, en högtalare i hyttaket men då måste jag hitta en som är högst 4 mm (helst 3 mm) tjock inklusive låda så att den inte syns för mycket från sidan. Annars är ytan där bra.

Det andra alternativet är att sätta högtalaren i höger kolbox och göra kolboxens insida av svart tyg för att släppa ut ljudet. Men då får inte högtalaren vara högre än ungefär 5 mm och maximalt 13 mm i diameter/fykant.

Jag har inte nämnt det tidigare men pannan är svarvad och fräst från ett gediget stycke. Biten mellan drivhjulen är inte uppborrad för att ge maximal tyngd och korrekt tyngdpunkt. När man satt på sotskåpsluckan så är utrymmet bakom slutet. Nu har jag visserligen centrumborrat ett hål för att kunna dra sladdar genom den gedigna delen av pannan men jag undrar lite hur ljudet skulle komma ut om jag satte en högtalare i sotskåpet. Kanske onödig oro men det här är den första modell jag utrustar med högtalare.

/Olof

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Björn D »

Hej Olof!

Broder Mats säger alltid att man ska ha en så stor högtalare som man får plats med. Problemet brukar dock vara platsen. Men de små sockerbitshögtalarna låter förvånansvärt mycket. När det gäller ljudvolymen så varierar behovet mycket. Kör man modellen i en lokal med mycket störande ljud (folk som snackar istället för att andaktsfullt njuta av modelljuden) kan det behövas en relativt hög volym- Kör man modellen i hemmets lugna vrå, betydligt lägre (min svägerska har bl.a. framfört dylika synpunkter).

Ett 30 hästars O&K lok skiljer sig även ljudmässigt mot en normalspårig malmtågsdragare. Ångstötarna är betydligt svagare och ligger mer i diskantregistret, vilket små högtalare klarar av bättre än basljud.

Optimalt tror jag skulle vara att placera högtalaren mellan ramarna framför främre axeln om det finns plats och det finns en öppning nedåt. Resonanslådan skulle då delvis kunna utgöras av ramverket. Ljudet skulle då komma ”från rätt ställe”. Men även att montera en högtalare i en av kolboxarna bör fungera bra. Jag tror inte att du behöver använda något tyg för att släppa igenom ljudet, det finns ju en bra öppning nedåt som borde släppa igenom tillräckligt med ljud. Man skulle ju även skippa en bit av insidan av kolboxen nedtill närmast hytten, men jag tror att det är onödigt. Å andra sidan kan det ju inte skada. Att däremot montera högtalaren i en ganska massiv mässingsklump känns inte intuitivt rätt. Att montera en högtalare i hytten fungerar säkert väldigt bra ljudmässigt men jag tycker att det vore lite synd att skräpa ned med en högtalare.

Jag har ett svagt minne av att Tobias en gång i sin ljuva ungdom sysslade med att reducera (o)ljud och jag kan tänka mig att han kan tillföra ytterligare fakta, om jag nu minns rätt. Själv gick jag på några föreläsningar om arbetsmiljö, också i min ljuva ungdom och en av de saker som jag minns är hur viktigt det var att stänga in ljud från maskiner och att det då inte fick finnas några glipor eller små öppningar som oljudet kunde tränga ut genom.

På bilden som du bifogade ser man framtill på loket påfyllnadsröret till ramtanken. På vissa lok fanns detta framtill och på andra en på varje sida av ramen.

Mvh
Björn D
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag skulle nog satsa pa en hogtalare mellan cylindrarna! Om du anvander Kadee #17 sa tar iallafall inte kopplet nagon plats. Sa har har jag gjort pa ett antal modeller:
Bild
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Tack för goda råd.

Då försöker jag först med en högtalare mellan cylindrarna vänd neråt. Volymen räcker nog till men det är bastonerna jag gjort att jag velat ha så stor högtalare som möjligt. Tur då att små lok är gällare. Zimo hade ett ljud för ett lok kallat Stainz, ett tvåaxligt Krauss-lok för 760 mm som väll var bara något större än det lok jag bygger (ljudprov här).

Nu skall jag fundera på hur mycket utrymme jag kan skapa. Fotot nedan visar korg och ram underifrån. På korgen ser man hur jag förlängt kolboxen bakåt för att få plats för dekodern (här representerad av en mock-up i plasticard). Framtill i ramen finns en konsol med ett gängat hål där drivet skall fästas men jag får se om jag kan ta bort det. Mellan ramarna är det 11,5 mm brett, djupet är 13,5 mm men det är bara 8 mm mellan buffertplankan och konsolen.

Olof
Bilagor
DSC_0775.jpg
DSC_0775.jpg (425.96 KiB) Visad 6595 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av mats d »

Hej Olof

Titta på Zimos dekodrar MX648/649. Du får lätt plats med en av Zimos högtalare mellan cylindrarna.

Kommer mötet i norrköping i januari.

Mats
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Tack för en inspirerande film med ett O&K lok med ljud i H0f i Dubbel Deutz tråden. Funkar det i H0f så skall väll jag klara det i 0n30 när jag får så mycket god hjälp.

Jag tycker dock MX648 är stor. Det skulle gå att göra en mindre ljuddekoder. Frågan är om någon gjort det ännu eller om marknaden är för liten för den konstruktionsinsats som krävs. Den vita mock-up som syns i bilden ovan är måttsatt efter en MX648. Har dock hört att det går att knapra lite på sidorna för att få in den i mindre lok. Det skall dock inte behövas nu när jag förlängt vänster kolbox.

Jag skall jobba vidare med underredet för att se hur stor högtalare jag kan få plats med. Ett roterande slipstift kan göra underverk ibland. Enligt TMJ-konsult så har Zimos högtalare måtten LS8x12h8; LS10x15h9 och LS10X15h12.

Gott nytt år på er alla

/OIof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Björn D »

Hej igen!

Kolboxarna brukar sluta strax innan bakgaveln på fyrboxen. Utrymmet mellan fyrboxen och hyttväggen kan inte användas till så mycket annat än till att förvara kol. Den främre sidoöppningen på hytten brukar ofta börja där kolboxen slutar. Kolskyffelns längd styrs av avståndet mellan hyttväggen och eldstadsluckan med en eldare emellan. Kolet och eldstadsluckan bör därför befinna sig i en linje bredvid varandra.

Mvh
Björn D
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

När vi ändå diskuterar kolboxarna. På utsidan finns på båda sidor en ganska stor lucka nedtill. Vad fanns innanför dem?

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Björn D »

En ren gissning, men det kan ju behövas en del justeringar och fältreparationer på ett lokomotiv, så verktyg typ några skiftnycklar (Jo sådan används trots att de är en styggelse men det torde krävas en uppsjö av fasta nycklar och då två av varje för att kunna hålla emot), en hammare, kanske någon skruvmejsel, pluggar för att plugga en läckande tub och lite annat "bra att ha" typ en ask tändstickor... På lite större lokomotiv fanns det ju ofta en separat verktygslåda men det vet i sjutton var man skulle kunna få plats med en sådan på ett litet O&K lok.

I något instruktionshäfte för lokpersonal på normalspåriga SJ förväntas dessa bl.a. kunna demontera delar av rörelsen eller i alla fall förbereda demontering, avlasta axlar och mycket mera i avvaktan på att hjälplokomotiv med eventuellt hjälptåg anländer för att bogsera bort det havererade lokomotivet och tåget. Normalspåriga grejer är tunga, besättningen på ett tåg ofta bara en 3-4 personer och tågbefälhavaren torde då först ha behövt klättra upp i en telegrafstolpe (eller fanns det linjestänger på tågen?) för att ansluta tågtelegrafen eller telefonen för att rekvirera hjälp. Någon borde även ha skickats iväg för att ett antal hundra meter framför och bakom om tåget fästa knalldosor på rälsen som varning.

/Björn D
Skriv svar