7 tons O&K lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Ny eldstadsgavel och fjädrar finns nu att beställa från min butik hos Shapeways: https://www.shapeways.com/shops/granvikens_mekaniska

Varje kit innehåller för säkerhets skull en dubbel uppsättning delar. Fjädrarna är ömtåliga och jag har haft sönder två redan. Extrakostnaden att skriva ut två uppsättningar jämfört med en var minimal.

/Olof
Bilagor
Komplett kit målat med grundfärg
Komplett kit målat med grundfärg
DSC_0892.jpg (180 KiB) Visad 6816 gånger
Eldstadsgavel målad med grundfärg
Eldstadsgavel målad med grundfärg
DSC_0893.jpg (145.51 KiB) Visad 6816 gånger
Fjäder målad med grundfärg
Fjäder målad med grundfärg
DSC_0896.jpg (132.56 KiB) Visad 6816 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Eldstadsgaveln blev mycket snygg!

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Tack
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigt värre.
En förvirrad återfalls rallare
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Nu är överdelen målad. Det blev till slut Vallejo Model Air Panzer Dark Grey med ett antal droppar vardera av Gloss Medium och Vallejo Airbrush Flow Improver. I verkligheten är det lite gråare än på fotot nedan. Kanske lite väl mycket pansargrått men det får vara så länge.
Efter den första målningen har jag putsat där det behövdes. Det var inte så lyckat med svart grundfärg. Man ser inte var man har kvar att putsa. Det syntes betydligt bättre när det mörkgrå topplagret kom på plats :(

/Olof
Bilagor
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
DSC_0952.jpg (153.91 KiB) Visad 6600 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Bygget går vidare men något konstigt har hänt med ljudet. När man drar på med kraftiga ångstötar så kommer det in ett konstigt brus i ljudet. Det är som att högtalaren inte hänger med. Så var det inte när jag testade högtalaren utanför loket. Något liknade hörs inte när man spelar till exempel ångvisslan utan bara vid lägre frekvenser. Provade att filma loket vid pådrag men mobilen tillsammans med komprimeringen plockade bort biljuden.

Jag undrar om det är något med min montering av högtalaren (Zimos minsta sockerbit) som blivit fel. Finns det någon del där man inte skall få lim? Försökte isolera en del ledare med epoxy för att inte bränna dekodern pga. kortslutning. Kan det vara något annat?

Tack på förhand för alla tips

/Olof
Bilagor
DSC_0983.JPG
DSC_0983.JPG (146.79 KiB) Visad 6376 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tråkigt att höra. Har du möjlighet att plocka ut högtalaren igen och se om det är högtalaren som låter illa eller om det är monteringen av den som orsakar det?

Ljud är ju vibrationer så jag funderar om det kan vara något annat som skorrar när högtalaren ger ifrån sig kraftiga vibrationer med låg frekvens. Men det är bara spekulationer.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Tack Daniel, bra tips. Tyvärr löste det inte problemet. Jag satte dock ner volymen lite så nu hörs det inte så mycket. (Det är min tredje högtalare så nu får det vara nog med försök :-)
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av mats d »

Hej Olof

Två saker kan ha hänt. Högtalaren kan ligga emot något och skramla lite. En annan ska är att den övre delen av högtalaren lossna och då uppstår mycket sämre basljud. Tejpa ett var eltejp runt högtalaren så minskar risken att den lossnar. Har du haft epoxi på högtalaren så finns risken att den blir stel och låter inte bra.

Mats Dahlström
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 7 tons O&K lok

Inlägg av Olof »

Tack Mats. Det troligen det sista som hänt. Svårt att veta på dessa små lådor vad som är högtalarmembran. Jag satte på epoxi för att jag hört att dekodern inte mår bra av kortslutna ledare men det blev nog lite för mycket.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar