Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mikael Carlsson
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 20:10

Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Mikael Carlsson »

Nu är det inflation i lok av HNJ/SJlitt K22 ;)

Även jag påbörjade ett bygge för några månader sedan av en tidigare inhandlad byggsats. Som vanligt går bygget lite ryckvis bl.a på att det är premiär för mig att bygga vitmetallbyggsats, ibland är det ett steg framåt och sedan kan det bli ett hopp bakåt.

Bilder från första provmonteringen tillsammans med en Liliput K24.
Bild
På grund av dåligt förarbete både vad gäller passform och rengöring var det bara att pilla isär och göra om limningen...

Här är den nya monteringen gjord. Dessutom har kåpan var en sväng i målarverkstaden, bland annat för att få ett bättre intryck av passform mm.
Bild

Även chassiet har fått en dos färg efter provkörningarna. Där är det både grundat och målat svart. Nackdelen ;) med färdigmonterat chassi, isär och ihop.
Bild

Nu skall det monteras ihop provisorisk och sedan provköras igen innan alla detaljer kommer på plats...
Mikael Carlsson
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 20:10

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Mikael Carlsson »

Arbetet med K22:an kryper på i makligt tempo. Bl.a tyckte jag motorn såg lite konstig, och det stämde för gaveln hade krupit ut en mm. Annars är det lite smörjning och inkörning som gäller nu innan dekodern skall komma på plats.

Bild
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Graffen »

Bra jobbat!
:-)
Lät konstigt att bakgaveln lossnat?
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Mikael Carlsson
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 20:10

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Mikael Carlsson »

Graffen skrev:Bra jobbat!
:-)
Lät konstigt att bakgaveln lossnat?
Undersökningskommissionen konstaterar att tapparna som håller gaveln är lite nötta men nu är den hoppressad något ;)
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Arne Falk »

Det har inträffat för mig också. Den bakre motorgaveln på en Mashima 1020 lossnade och motorn delade på sig. Betraktade den som förlorad.
/Arne
Mikael Carlsson
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 20:10

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Mikael Carlsson »

Arbetet kryper sakta framåt... en anledning till diverse missljud hittades då motoraxel vid drift framåt rörde sig mot insidan på eldstadsgaveln, toleransen var någon tiondel i vila och körning bakåt. När man väl hittat anledningen var problemet snabbt löst med ett borr...

När nu loket är inkört och går fantastiskt bra har jag börjat montera dekoder, en ESU Lokpilot.
Bild

För att krångla till det vill jag ha den i hytten men inte ta upp större hål i vitmetallen, då återstår bara att montera en betydligt mindre kontakt för motor och strömupptagning. Lödning på dekodern är inget som rekommenderas för nybörjaren...

Bild

I loket sitter sticker honan in i hytten.
Bild

Tanken är att belysning fram och bak skall få en egen lite kontakt då det kommer att sitta i lokkorgen
Mikael Carlsson
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 20:10

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Mikael Carlsson »

Arne Falk skrev:Det har inträffat för mig också. Den bakre motorgaveln på en Mashima 1020 lossnade och motorn delade på sig. Betraktade den som förlorad.
/Arne
Tråkigt, i bland kan man fundera på hur dom lyckas montera motorerna, då dom inte går att laga/sätta ihop igen? Antagligen någon listig fixtur...
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Olof »

Vad är det för kontakt du hittat?

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mikael Carlsson
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 20:10

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Mikael Carlsson »

Olof skrev:Vad är det för kontakt du hittat?

Olof
En liten sexpolig inköpt av "LedBaron" på Ebay.de. Han har ett stort sortiment av både framförallt olika ytmonterade lysdioder med anslutningar och andra nyttigheter som kontakter, kabel mm

LedBaron på Ebay
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Mitt bygge av en HNJv SJ K22

Inlägg av Olof »

Tack
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar