Jumbo

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Jumbo

Inlägg av Johan Winell »

Tobias Ljung skrev:
Hej, vill egentligen inte "kapa" Tobias fina byggtråd så ska vi fortsätta diskussionen så får vi skapa ny tråd. Emellertid, jag är ansvarig för "mastern",
Kapa garna mera Johan : ) Tackar for arbetet! Kul med 3D mojligheterna nu for tiden, och att det kan anvandas for flera skalor. Har du funderat pa Z4p "sporten" ocksa...?
Svarar bara, kapar inte...ang. Z4p-sporten, så måste den göras med metallkåpa i H0 för att bli tung nog. I nollan så kan nog en tyngd plastkåpa fungera. Shapeways erbjuder ju nu möjligheten att skala upp (193%...) och halva lagertjockleken (16my) på FUD --> FDX, till en marginell prisskillnad/cm3, vilket säkert ger bra möjligheter, men en plastprintad kåpa i 1:45 drar iväg lite i totalpris.

Sen finns ju ultraupplöst resin (SL 0,001mm) att tillgå och då blir ytorna helt släta utan störande "stepping", men då talar vi om en 10-faktor i pris. För att göra ett gjutoriginal för vitmetall/mässing på sporten i H0 så kan det dock kanske vara ett alternativ...

VH/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Jumbo

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Var 3D-printar man i ultraupplöst resin? Är det något Shapeways erbjuder och vad heter det i så fall? Jag tror inte jag sett något sådant på deras hemsida.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Det ar mycket smaplock pa en N-vagn. Har har de invandiga konsolerna gjorts iordning. De ska limmas pa lammarnas insida efter malning, ett av de allra sista montagestegen.
Bild
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Jumbo

Inlägg av Johan Winell »

Tobias Ljung skrev:Det ar mycket smaplock pa en N-vagn. Har har de invandiga konsolerna gjorts iordning. De ska limmas pa lammarnas insida efter malning, ett av de allra sista montagestegen.
Bild
Pilligt, det måste vara detaljerna som syns på denna bild på insidan på lämmarna, ska dessa f.ö. göras av trä, tänker på att de ska limmas? VH /Johan

Bild
Vänliga hälsningar

Johan
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Lammarna gors av Northeastern tra, samma teknik som till Waldes N-vagn fran samma jarnvagsbolag. Alla beslagen limmas med epoxy.
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Jumbo

Inlägg av Hauk »

Daniel Bergqvist skrev:Var 3D-printar man i ultraupplöst resin? Är det något Shapeways erbjuder och vad heter det i så fall? Jag tror inte jag sett något sådant på deras hemsida.

Med vänlig hälsning
Daniel
ProtoLabs (tidligere FineLine prototyping) har vel den beste oppløsningen på print som jeg har sett. Shapeways har ikke noe som kommer i nærheten, dessverre.

Her er en tråd på RmWeb som viser kvaliteten ganske bra:

Masters for resin casting

Kvaliteten er så god at det ikke er gjort noen form for etterarbeid på printedelene. Men det koster...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Mera smaplock. Stolpar denna gang. Det ar manga pa en N-vagn, och annu fler pa Jumbo:n. Har tankt ha 8-9 med stolpar och 7-8 tomma stolphallare.

Har lods en liten pigg pa baksidan. Den ska passa i ett borrat hal i tralammarna. Stolparna limmas fardigmalade med epoxy.
Bild

Stolpar och tomma hallare
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

De just influgna "queenposts" (tack Goran E!) har nu kommit pa plats tillsammans med spannstagen
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Sjalva bygget star still i vantan pa en kompletterande etsdel. Passar pa att svarta diverse detaljer (koppel, stolpkedjor, etc). Innan det ar dags for lussekatter torkas detaljerna i ugnen.
Bild
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Jumbo

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det där får du gärna utveckla. Torkar du dem i ugnen för att det ska gå fortare eller för att svärtningen ska hålla bättre?

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar