Blyfritt loddetinn?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Blyfritt loddetinn?

Inlägg av Hauk »

Er det noen av dere messingbyggere som benytter blyfritt loddetinn?

Jeg benytter nesten utelukkende flytende loddetinn som er bly/tinn tilsatt Zinkklorid som flussmiddel.

Men jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut dette med en blyfri variant. Ser at dett finnes et flytende loddetinn med smeltepunkt 138 deg. Dette tror jeg er en tinn/vismut legering.

Alle erfaringer med loddetinn, både med og uten bly er av interesse!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag har inte hört någon som varit nöjd med blyfritt lödtenn. De invändningar som jag hört är:

- Det kräver betydligt mer värme och en kraftigare lödkolv
- Det flyter inte ut lika bra
- Det fungerar sämre med fosforsyra

Det hederliga tenn/bly legering med 60% tenn och 40% bly är ju nära den eutektiska legeringen 63/37 som innebär låg smältpunkt 183 - 188 grader samt lika viktigt det övergår i princip direkt från att vara i flytande form till fast. Andra legeringar har ju ofta en mellanfas då en del är flytande och en del kristallint då det går att spackla med dem, t.ex. karosseritenn. Ju längre tid tennet är halvsmält, desto sämre hållfasthet.

Tennlegeringar med lägre smältpunkt brukar normalt innehålla betydligt värre saker än bly. Antimon är väl närbesläktat med arsenik och kadmium som ingår i 70 graders tennet är väl inte heller direkt hälsosamt att få i sig. Att tvätta händerna efter byggandet och att inte sitta och suga i sig lödröken kan väl vara ett bra råd.

Själv har jag lagt upp ett rejält lager med 60/40 tenn ifall någon skulle komma på idén att förbjuda det.

/Björn D
TeVe
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 18:48

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av TeVe »

Björn D skrev:Hej!

............ Antimon är väl närbesläktat med arsenik .................

Själv har jag lagt upp ett rejält lager med 60/40 tenn ifall någon skulle komma på idén att förbjuda det.

/Björn D
Antimon inngår i alt tinn til husholdningsbruk.

Forbudet mot bly i loddetinn gjelder lodding av kretskort. Grunnen til forbudet er mengden kretskort i bruk/produksjon og at det er problematisk når det skal resirkuleres. Bly i seg selv er ikke noe problem på annen måte enn at det må behandles korrekt på linje med andre metaller og kjemikalier. God håndhygiene og avtrekk av loddedamp er viktig som du selv nevner.

Terje
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av Olof »

Jag själv och några av mina vänner har på senare tid börjat använda blyfritt tenn blandat med flussmedel i en spruta. Till exempel Carrs #138. Jag tycker att det fungerar bra. Fördelen är att man kan portionera ut mycket lite tenn i taget.

/Olof

Bild
http://www.finescale.org.uk/index.php?r ... search=138
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av Hauk »

Olof skrev:Jag själv och några av mina vänner har på senare tid börjat använda blyfritt tenn blandat med flussmedel i en spruta. Till exempel Carrs #138. Jag tycker att det fungerar bra. Fördelen är att man kan portionera ut mycket lite tenn i taget.
Interessant! Hvordan flyter dette tinnet sammenlignet med blyholdig loddetinn? Og hvordan er styrken sammenlignet med de blyholdige, feks. det meget utbredte loddetinnet med smeltepunkt 145C.

Jeg har bestilt meg en patron med slikt loddetinn.
Men jeg bestillte gjennom eBay fra Kina. Legeringen er Sn42Bi68, Dvs. Tinn og Bismuth.

Er temmelig overbevist om at Carr bare setter sin label på ting de importerer.

Carr sin patron koster £31.00, mens den på eBay kostet under halvparten inkludert porto til Norge.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Det borde vara ett bra lödtenn. Bismuth är ju betydligt dyrare än bly, men ur hälsosynpunkt kanske det inte är så mycket bättre. Följande finns att läsa om Bismuth:

Health effects of bismuth

Bismuth and its salts can cause kidney damage, although the degree of such damage is usually mild. Large doses can be fatal. Industrially it is considered one of the less toxic of the heavy metals. Serious and sometimes fatal poisoning may occur from the injection of large doses into closed cavities and from extensive application to burns (in form of soluble bismuth compounds). It is stated that the administration of bismuth should be stopped when gingivitis appears, for otherwise serious ulceration stomatitis is likely to result. Other toxic results may develop, such as vague feeling of bodily discomfort, presence of albumin or other protein substance in the urine, diarrhea, skin reactions and sometimes serious exodermatitis.

Routes of entry: Inhalation, skin and ingestion.

Acute effects: Inhalation: POISON. May be a nuisance dust causing respiratory irritation. May cause foul breath, metallic taste and gingivitis. Ingestion: POISON. May cause nausea, loss of appetite and weight, malaise, albuminuria, diarrhea, skin reactions, stomatitis, headache, fever, sleeplessness, depression, rheumatic pain and a black line may form on gums in the mouth due to deposition of bismuth sulphide. Skin: May cause irritation. Eyes: May cause irritation.

Chronic effects: Inhalation: May affect the function of the liver and the kidneys.

Ingestion: May affect the function of the liver and the kidneys. May cause anemia, black line may form on gums and ulcerative stomatitis. Skin: May cause dermatitis. Eyes: No chronic health effects recorded.

Medical conditions generally aggravated by the exposure: Pre-existing skin and respiratory disorders.

Bismuth is not considered a human carcinogen.

Read more: http://www.lenntech.com/periodic/elemen ... z3krrI7bKC

Så handhygien och att inte andas in lödröken gäller väl även här.

/Björn D
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av Hauk »

Björn D skrev:
Så handhygien och att inte andas in lödröken gäller väl även här.

/Björn D
Bismuth er sikkert ikke noe man skal strø på grøten, men siden det ofte benyttes som en erstatning for bly grunnet mindre giftighet er det nok langt tryggere enn bly.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av PeO Helgesson »

Både Antimon och Vismut ligger rakt under Arsenik i periodiska systemet, så de har säkert många gemensamma egenskaper.Tenn ligger till vänster om Antimon och Bly till vänster om Vismut. Kadmium ligger för övrigt över kvicksilver.
Mitt favorittenn ligger något under 60/40 i smältpunkt, c:a 179, och fungerar bra med fosforsyra, men går inte att spackla med, det flyter ut för bra. 62% Sn, 36% Pb, 2& Ag. Ger stark fog också. Finns i olika storlekar, bl. a. hos Elfa.
Jag köpte en gång ett 138-graderstenn, Tenn och Vismut, men blev inte nöjd med resultatet.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Blyfritt loddetinn?

Inlägg av Olof »

Plåtdelarna på den här vagnen är lödda med Carr #138 och elektroniktenn från 80-talet (60-40%? med russin kärna) och fosforsyra som extra flussmedel.

Jag tyckte det fungerade bra. Särskilt uppskattade jag att man kunde placera små mängder tenn med sprutan så att det inte blev så mycket överflödigt tenn att ta bort.

Att det sedan blev lite konstigt ändå beror på att byggsatskonstruktören inte tagit hänsyn till plåttjockleken när delarna skulle bockas och att jag, istället för att såga isär delarna, försökte tvinga samman dem i alla fall.
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
DSC_0001 (8).jpg (232.78 KiB) Visad 6133 gånger
Det är förövrigt den här vagnen som jag skall lasta med tabergsmalm.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar