Sida 4 av 6

Re: O2

Postat: tis 25 aug 2015, 21:20
av zikkan
Jag blir lite nyfiken på bussningarna/lagren du har gjort till axeländarna!? Eller är det distanser?....
Mvh
zikkan

Re: O2

Postat: ons 26 aug 2015, 19:35
av Tobias Ljung
Daniel, det ar bara prototypetsningar. Jag lobbar mot Goran E att ta fram riktiga skivhjul... Annars far vi kanske gora en plat, tex tillsammans med bromsdetaljerna (som alltsa kan anvandas pa flera vagntyper).

Goran, ar inte riktigt med pa fragan... Det ar standard Walde hjul och axlar, tappen ar bara lite avkortad. Eller tankte du pa axelboxarna? Det ar Waldegjutdelar med som slipas ned lite och forses med etsade lock och en triangelsagad 1,5x1,5 mm fyrkantprofil.

Re: O2

Postat: ons 26 aug 2015, 20:37
av zikkan
Ahaaa..... :oops:
När jag tittar lite närmare på en mackapär med lite större skärm så ser jag ju att det är så det är. Det var nog kombinationen av "täckplåt" och akpningen av tappen som lurade ögat (och hjärnan ... :shock: )

Mvh
zikkan

Re: O2

Postat: ons 26 aug 2015, 22:19
av Daniel Bergqvist
Tobias Ljung skrev:Daniel, det ar bara prototypetsningar. Jag lobbar mot Goran E att ta fram riktiga skivhjul... Annars far vi kanske gora en plat, tex tillsammans med bromsdetaljerna (som alltsa kan anvandas pa flera vagntyper).
Kan vi få Göran att ta fram riktiga skivhjul så är det klart bäst.

Etsplåt med bromsdetaljerna låter mycket intressant.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: O2

Postat: tor 27 aug 2015, 12:10
av Peter Andersson
Daniel Bergqvist skrev:
Tobias Ljung skrev:Daniel, det ar bara prototypetsningar. Jag lobbar mot Goran E att ta fram riktiga skivhjul... Annars far vi kanske gora en plat, tex tillsammans med bromsdetaljerna (som alltsa kan anvandas pa flera vagntyper).

Kan vi få Göran att ta fram riktiga skivhjul så är det klart bäst.

Etsplåt med bromsdetaljerna låter mycket intressant.
...och broms-gjut-detaljer. :D

Snyggt bygge, Tobias!

Mvh
Peter

Re: O2

Postat: lör 29 aug 2015, 09:03
av Tobias Ljung
Inte mindre an fyra olika kedjetyper ska pa plats innan vagnen ar klar. Har monteras lammkedjorna i hornen...
Bild

... samt nedtill och vid gavelstolparna.
Bild

Re: O2

Postat: sön 30 aug 2015, 10:20
av Tobias Ljung
Aven 1800 har fatt gavelkedjorna pa plats. Har inte riktigt klurat ut hur jag ska gora med de nedfallda lammarna, men det lutar at att jag forsoker montera kedjorna pa de losa lammarna och monterar dessa efter malning och golvlaggning. Risken ar att det blir svart att boja kedjorna med farg pa.
Bild

Re: O2

Postat: sön 20 sep 2015, 18:32
av Tobias Ljung
Arbetet med kedjorna gar vidare, har tillverkas stolpkedjor med timmerkrokar. Kedjorna ska svartas innan de monteras. Detta ar ett arbete som lonar sig att massproducera nar man val ar igang, sa jag gor kedjor till ytterligare ett par vagnar som ligger i "pipen".
Bild

Re: O2

Postat: tor 24 sep 2015, 08:09
av Tobias Ljung
Lammarna som ska vara nedfallda har nu fatt sina kedjor lodda.
Bild

Waldekopplen behover en "avhyvling" med Dremeln. Kolla att de gar latt mot tex en plastlinjal. Nasta steg ar blastring och darefter svartning.
Bild

Re: O2

Postat: lör 26 sep 2015, 13:21
av Tobias Ljung
Vagnarna blastrade...och surr-ringarna sitter fortfarande kvar : )
Bild
Bild

Malning far troligtvis vanta ett slag i avvaktan pa tre andra vagnar "i samma farg".