Sida 2 av 6

Re: O2

Postat: mån 03 aug 2015, 08:41
av Tobias Ljung
Fore O kommer N. Stolparna pa plats, olika langder som synes. Passar pa att fortenna sidorna ocksa, snart kommer diverse beslag, adresskorthallare och presenningsringar att lodas fast dar. Men nast pa tur ar lammarna.
Bild

Re: O2

Postat: tis 04 aug 2015, 10:39
av Micke Brane
Tjusigt bygge. Tolkar det som att arbetsbelastningen på jobbet lugnat ned sig och att alla motgångar privat planat ut.
När jag ser bilden så blir jag dock mer sugen på ett dopp i poolen. :lol:

Re: O2

Postat: ons 05 aug 2015, 07:33
av Tobias Ljung
Japp, borjar sa smatt aterfa kontrollen : )

Du ar alltid valkommen att ta ett dopp! Fast det ar fortfarande "vinter" har. Jag haller med tandborste (for lodrengoring forstas ; )

Re: O2

Postat: tor 06 aug 2015, 22:49
av Hauk
Fine vogner!
Men hvor lenge skal du være i ørkenen?

Re: O2

Postat: lör 08 aug 2015, 18:03
av Tobias Ljung
2 ar och drygt 200 smalsparslok littera 23E ska det bli innan vi lamnar Sydafrika (1067 mm).

Det blev ett kort pass imorse, men jag hann iallafall borja med lammarna. Forst ska bocklinjer och gangjarnspositioner markeras:
Bild

Sen bockas de...
Bild

...och darefter ar det dags for lodning:
Bild

Re: O2

Postat: sön 09 aug 2015, 10:38
av Tobias Ljung
Glom inte att gora "fall-testet" innan gavellammarna lods fast. Skulle dock kanns synd att bygga O-vagnar med alla lammar nedfallda nar man laggt manken till och etsat durkplatsmonstret...
Bild

Har for-bockas gavelgangjarnen.
Bild

Gavellammarna pa plats.
Bild

Re: O2

Postat: tis 11 aug 2015, 09:17
av Tobias Ljung
Lammbeslag lods fast enligt markeringar. Senare ska en kedja fastas mellan lamm och underrede.
Bild

Presenningsringar. Dessa gors av 0,2 mm trad som lindas runt ett 1,0 mm borr och sedan skars upp till ringar. Fasts med en 0,1 mm trad genom 0,3 mm hal borrade i vagnen. Svart att fa ringarna att "knipa ihop" dock - nagon som har ett tips? Blir speciellt viktigt pa systervagnen som ska fa rorliga ringar sa att jag kan binda fast en presenning pa den fardiga vagnen...
Bild

Re: O2

Postat: tis 11 aug 2015, 10:14
av Mats Nilsson
Snygga byggen, Tobias!
Synd att man inte bygger i den skalan.
När jag gjorde rörliga bindringar till ett par NN3-vagnar i skal H0 så gjorde jag på samma vis som du och klämde sedan till dem runt om för att få dem att knipa ihop. Om man klämmer försiktigt på flera ställen runt om så behåller ringen sin rundhet men får mindre diameter. Lödde sedan ihop skarven för att ringarna inte skulle lossna från fästöglan.
/Mats

Re: O2

Postat: tis 11 aug 2015, 20:32
av Tobias Ljung
Hej Per,
Tack for tips. Forsokte gora som du sa, men jag har nog anvant for styvt material (nysilver), sa det fjadrar ut den dar sista tiondelen. Ska forsoka fa tag pa 0,2 mm ms trad har nere istallet. Forsokte ocksa loda ihop ringen, men fick inte till det snyggt - maste vara annu petigare i H0...

Re: O2

Postat: lör 15 aug 2015, 09:20
av Tobias Ljung
Bromsenheten paborjas - vikt av en enda etsdel!
Bild

Tradarna kapas
Bild

Lodning av detaljer
Bild

Hjulvaggorna kompletta
Bild