O2

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: O2

Inlägg av Jan Frelin »

Bra reklam för 0:an, ser ruskigt fint ut.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: O2

Inlägg av zikkan »

Snyggt och prydligt som vanligt! Det där "schabraket" :lol: med bromsutrustningen ser riktigt tjusigt ut!!...

Mvh
zikkan
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Tack, tack.

Tryckluftsbromsen borjar nu bli fardig.
Bild
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: O2

Inlägg av Hauk »

Snyggt!
Det skulle vel ikke være Westinghouse trykkluftsbremse på denne vognen?

Og er trykkluftstanken og trykkluftsstemeplet håndbygde eller støpedeler? Om det er støpedeler ville jeg vært svært interessert om du hadde noen for salg.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: O2

Inlägg av Mallet »

Kanonsnyggt! Brottas själv med bromsutförandet på min vagn och fick här mkt hjälp.
Tack för det.

Mvh Lars H
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Det ar Knorr broms pa denna vagn!
http://www.sklj.se/avd/maskin/fordon/go ... gj1846.htm

Bromscylinder och tryckluftsbehallare ar svarvdelar, resten etsat + bultimmitationer + massingstrad.

Inte helt latt med bromssystem. Har en bild fran en liknande vagn:
Bild

Skiss pa en variant med manuell lastvaxel:
Bild

Princip for automatisk lastvaxel:
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Dagens arbetspass agnades at den automatiska lastvaxelventilen. Har hade konstruktoren missat nagra delar sa det blev "frihandslodning".
Bild

Sa har ser det ut pa en liknande vagn.
Bild
Bild
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: O2

Inlägg av Björn D »

Hej!
Ett lite hopp tillbaka när det gäller presseningsringar. Jag har tillverkat lite koppellänkar för tvåfotavagnar i skala 1:87. Jag har då använt koppartrådar från vanliga 230 volts sladdar. Ett tvåfotakoppel består av tre koppellänkar. Den första är en U-länk som sitter fast i koppekroken och de två följande vanliga länkar är vanliga, varvid den tredje är upphängd i koppelkroken när kopplet inte används. Jag har lött ihop allt med tennpasta som ett paket över en spritlåga, allt blir förtennat (det gäller att hänga en vikt på mittenlänken för annars drar kapillärkrafterna ihop allt till en klump). Det som har hänt då är att kopparen blivit styvare, inte alls lika mjuk som den ursprungligen var. Kan det vara så att det händer något metallurgiskt mellan kopparen och lödtennet?
Jag kan tänka mig att det inte räcker till för om man ska snöra fast en pressening i dem men det kan ju vara värt ett försök.
Mvh
Björn D
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: O2

Inlägg av Tobias Ljung »

Hej Bjorn,

Ar ocksa radd att det blir for mjukt att binda i en kopparring, men det kan vara vart att testa!

Har har fotsteg och adresskorthallare kommit pa plats, samt kanten pa buffertbalken (som senare ska prydas av tva vita streck).
Bild

Over an? Men vad gor man inte nar det behovs skivhjul med On3 profil?
Bild
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: O2

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Är det en etsplåt med täckplåtar till Walde-hjulen? I så fall är jag mycket intresserad av täckplåtar till ett antal hjul.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar