Problem med RGs SRJ NNr bottentömning

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Problem med RGs SRJ NNr bottentömning

Inlägg av pcederstrand »

RGs byggsatser och beskrivningar är alltid mycket välgjorda
MEN
här har jag ett helt obegripligt stycke där jag behöver hjälp med förklaring och gärna en skiss eller bild. Förklara gärna också funktionen i verkligheten.

" ... T-JÄRN FÖR BOTTENTÖMNING
Såga till tre stycken 21,5 millimeter långa bitar av den medföljande 1x1 mm T-profilen.
Järnen ska lödas på de små flikarna som är utvikta från chassietsningen. De ska sitta kant-i-kant med långbalkens utsida på den sida som tömningshandtagen inte sitter på. ... "

på bild 1 kan man ana ungefär hur den ska sitta men inte exakt hur den ska sitta i förhållande till luckorna. Som T profilen upp eller ner, mot luckan eller ...
IMG_0953s.jpg
IMG_0953s.jpg (99.42 KiB) Visad 5249 gånger
och så här ser det under nu ... man kan ana de möjliga flikarna vid långbalken (och ursäkta för att de sista lödningarna inte är rengjorda än)
IMG_0951s.jpg
IMG_0951s.jpg (95.91 KiB) Visad 5249 gånger

och som tack och bonus får ni en bild på ett försök att vädra modellen långt innan målning också ;-)
(i bilden ovan övre vagnen ser man en "vädring" på andra sidan också)
IMG_0952s.jpg
IMG_0952s.jpg (63.86 KiB) Visad 5249 gånger
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Problem med RGs SRJ NNr bottentömning

Inlägg av pcederstrand »

över 150 pers har kollat på frågan men ingen verkar ha en susning. har alltså ingen av dessa byggt denna över 10 år gamla modell? Eller vet hur förlagan ser ut?

det kan väl inte vara så att jag är i fel forum? så jag först borde kollat i SvMJF, Stinsen ellr Motspåret? ;-)
där kan man iallafall få helt idiotiska vilda gissningar ;-)

ja ja får väl gissa själv och ta kritiken när alkt är färdiglött och målat.

peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Problem med RGs SRJ NNr bottentömning

Inlägg av Peter Estelius »

Det är ju synd att du inte fått några svar på så mång besök. Jag måste också konstatera att det är rätt otydligt rent bildmässigt jmf m texterna, men här kommer ett försök till en någotsånär gissning. Jag vet alltså inte utan resonerar så här;

Det står att T-balken ska fästas på motsatt sida mot öppningsstången. Borde alltså vara ett gångledsfäste. Det bekräftas av att T-stången ska lödas fast i de små flikarna som vikts upp från de längsgående rambalkarna. Tittar man på bilden så är T-profilen vänd så att T-et är rättvänt när vagnen står på hjulen. Otydligt på bilden, men dock.

Det som är svårt att se på fotona är var fästflikarna är på modellen. De borde finnas på långbalken i höjd med luckans kant - den kant som inte har tömningsstången. Om du hänger med.

Hoppas du får någon ide i alla fall.

Mvh

Peter
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Problem med RGs SRJ NNr bottentömning

Inlägg av pcederstrand »

super tack för försöket. Visst ser man flikarna i bilden min och det indikerar att balken bör hamna på motsatt sida av tömhandtagens fäste på luckan.
Men då inställer sig frågan om T-balken ska vila på eller mot kanten av luckan och om detta är något slags "lås" som håller luckan och kan manövreras ner eller sidled vid öppning.

hittar inga bilder på ULJs nr 390 och 391 som finns bevarade (om med denna lucktyp vet jag ej)

jaja, ikväll är det Mäzzingsjunta så jag får försöka med "experterna där. Tyvärr hade inte JES byggt någon, och minsta Olssonen är inte där längre så då återstår antagligen bara den äldsta herr O (som hann gå förra veckan när jag såg "problemet")
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Problem med RGs SRJ NNr bottentömning

Inlägg av Peter Estelius »

Jag skulle instinktivt säga kant i kant för antingen är det ett fäste för en gångled eller något en låsklack kan fästa mot. Vilket det är kan nog bara bekräfts av en ritning tyvärr, och det har jag ingen.

Borde vara av samma typ som någon normalspårsvagn rent tekniskt.

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Problem med RGs SRJ NNr bottentömning

Inlägg av Peter Estelius »

Kom att tänka på en sak. Prova att ställa frågan på Järnvägshistoriskt Forum, de brukar kunna ge besked även på sådant här.

/Peter
Skriv svar