TGOJ M3b

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

TGOJ M3b

Inlägg av mats d »

Har börjat att ta bort och lägga till delar:

Fotstegen på främre buffertbalken skall bort likaså oljelyktor och lejdare på främre gångborden. skall monteras nytt fotsteg framtill på buffertbalken likaså en ny lejdare på rätt plats.

Hållaren för hastighetsmätaren skall bort.

Gjort nya genombrutna vindavvisare efter tips hur man gör.

sätta dit TGOJ på tendern som troligtvis satt där efter loket målats om efter leverans. Loket har något senare målning än leverans...

Bild
Claes Mattisson
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 07:58

Re: TGOJ M3b

Inlägg av Claes Mattisson »

Jag har gjort modifieringar som Mats nämner, dessutom siffror på skorstenen, domkrafter och TB-koppelbyglar. Har även tillsatt ca 100 g bly, dämpat färgsättningen och byggt in ljud - med högtalaren i sotskåpet, tack för det tipset, Mats.
Välkomna till Bankalaset i Skövde på lördag för att se och lyssna.

Claes
Bilagor
cmTZ10a1080668-k3.JPG
cmTZ10a1080668-k3.JPG (140.76 KiB) Visad 5194 gånger
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: TGOJ M3b

Inlägg av loktok »

Som vanligt ett toppen snyggt resultat.Gillar hur du vädrat modellen.Kan tyvärr inte beundra den live i Skövde.Vad har du använt för tona ner modellen ? vädringsfärg i airbrush ,vädringspulver eller både och ?
Har planerat göra liknande på min modell som enbart fått ljud än så länge.
Mvh Lasse
Claes Mattisson
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 07:58

Re: TGOJ M3b

Inlägg av Claes Mattisson »

Jag målade om gröna delar, panna och cylindersvep med humbrolfärger som blandades med stöd av Perls färgrekommendationer. Jag kan inte rekommendera ommålning rakt av, man får vara beredd på timmar av tålamodsprövande maskingsarbete. Vädringen gjordes behändigt med pastellpulver, svart och rostbrunt.

Claes
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: TGOJ M3b

Inlägg av loktok »

Tack för den infon.
Kommer antagligen ej måla om det gröna på loket även om det är "fel" grön färg.Dock dekal ska på tendern o gärna tona ner loket med vädring som kanske även suddar ut skillnaden i gröna färgen.
Nästa TGOJ lok på tur blir G3 där jag kör på grön färg som du gjort.
Skriv svar