Kylvagn H3/Hs

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Kylvagn H3/Hs - skärpedjup

Inlägg av Olof »

janclaesson skrev:Tack Mats, knåpar på vidare. Klämt in en timme lite här och där. Denna gång tog jag en bild med smartfånen, märkligt att det går så mycket enklare med skärpedjupet ;)
Eftersom mobilens sensor är så liten så är också bländaren liten vilket ger bättre skärpedjup

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Hej igen, nu har jag kommit så pass långt att ena gaveln börjar bli klar. Stegar och handräcken plus lite annat sitter på plats, en sak eller rättare sagt fler ting som dessa luftslangar mm
är hela 5 st vilket blev en marig historia. Gjordes av 0.40 mässingstråd som lindats med mycket tunn koppartråd för att likna riktiga slangar. Skiftat lite mellan dessa tunna trådar då några
slangar är i lite olika tjocklek. Och detta med kikar och någon kran hoppar jag över då jag har en viss självbevarelsedrift. Kanske några kikar kommer på plats vid ett senare moment, men
då blir det allt limmat med cyano. ;) Den andra gaveln blir knepigare, ingen plåt att borra i, utan räcken under bromshytten där rör och dess slangar ska fästas vid. En fördel kanske är att
koppelhållare kan löpa fritt under buffertplankan, men det är den enda. En gammal vagn som får denna typ av bromsslangar, faktiskt den första jag bygger på detta sätt. Skalakopplet får
sitta fastklämt för vitrinbruk tills andra tider kommer.

Ser på min bild att buffertarna satt lite snett gentemot varandra, nu har jag rättat till detta. Hjulen är gamla och lite skeva, sitter på plats för att skydda ömtåliga delar under hanteringen av
bygget. Ska bytas till nya senare. Mässingen börjar bli mörk efter alla betbad men skall noggrant rengöras och borstas innan grundmålningen. Saknar fortfarande fjäderpaketen och 4 st snäckventiler av rätt sort, det kommer det med. En sak som jag är mycket nöjd med det är de fjädrande hjulpaketet, nåja ett paket räcker, ett tips från Mats Nilsson en lösning som kommer ursprungligen från Västerås vagnverkstad. Återkommer med någon bild hur det fungerar. Faktiskt löst med bitar av cykelslang och kontaktlim + en pianotråd. :) Jo och fotstegen är förstärkat med en 0.30 mässingstråd, gick då också att borra igenom och sätta en bult i buffertplankan, blev styvt och stadigt.

Janne C, som undrar varför textlängden skiftar vid förhandsgranskningen?
Bilagor
IMG_6353 2.jpg
IMG_6353 2.jpg (73.31 KiB) Visad 2826 gånger
Skriv svar