Kylvagn H3/Hs

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Kanske vågat att starta en tråd innan jag ens vet att jag landar. Hur som helst en gammal rackare av en typ av kylvagn som SJ började tillverka 1907.
Och som jag skrev på en annan tråd, en etsning från Västerås Vagnagentur. På bilden har jag hunnit löda ihop korgen med dess dörrar och sågat ut ett tak
och ett golv av 0,30 mässingsplåt. En av två långbalkar ses också. alltså några detaljer som ej ingår ej i byggsatsen. Taket var lite krångligt att bocka till men
med lite tålamod i ett skruvstycke tillsammans med en kraftig rundstav ordade det sej. Men för övrigt har det ej varit några konstigheter, har fått långbalkarna
på plats med det lilla plattformsgolvet och även den buffertplankan efter att bilden togs igår kväll. Korgsidornas långsidor är dessutom förstärkta med fyrkantsbalkar,
är nog rätt så bra innan taket lödas på plats.

Dörrarna är en listig konstruktion. Tre lager mässing byggde upp dels tjockleken och dels slutdetaljerna på dessa som bilden visar med rattar och dylikt.
Rattarna ska böjar ner senare, känsliga saker som skyddas bäst som det ser ut nu, även etsade handtag böjes ut vid slutskedet innan målning. Men dit är
det nog långt kvar. I byggbeskrivningen står att läsa dekaler finns från Jon Fasts "svarta ark". Undrar om han har sådana kvar? Plåtarna är rätt så gamla.
Vet ej när dessa kom ut men heter SJ+Godis :)

Janne C
Bilagor
IMG_5476 2 3.jpg
IMG_5476 2 3.jpg (115.37 KiB) Visad 7260 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Olof »

janclaesson skrev:I byggbeskrivningen står att läsa dekaler finns från Jon Fasts "svarta ark". Undrar om han har sådana kvar? Plåtarna är rätt så gamla.
Vet ej när dessa kom ut men heter SJ+Godis :)

Janne C
Jon Fast är inte med oss längre. Jag tror HNJ-verkstad tog över produktionen men jag vet inte om de finns kvar i sortimentet.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Oj, jag ber om ursäkt. Visste ej om detta, Jon har jag läst mycket om under åren bla om hans dekaler. Urs vad trist, dekalproblemen känns plötsligt oväsentligt.

Janne C
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Mats Nilsson »

Det är ett intressant bygge!
Speciellt som jag är fanatiker på kylvagnar från denna perioden. ;)
Vagnen är rolig men pillig att bygga.
Speciellt målningen av alla svarta detaljer på vit vagn kräver en del tålamod och fin pensel med de flesta håren bortklippta.
Eftersom det är svarta dekaler du behöver bör det inte vara omöjligt att få tag i något som fungerar.
Och vad jag sett av ditt tidigare restaurangvagnsbygge så bör du inte ha problem att dela befintliga dekaler och flytta runt siffror så det passar dig.
Jag byggde några H3:or när satsen var ny på 90-talet, tror det var 4 stycken. De rullade på gamla MMJK-anläggningen tills den revs. Finns ett par bilder där de är med i VVA:s galleri:
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/g ... alleri.htm

Lycka till med bygget!
/Mats
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Arne Falk »

janclaesson skrev: I byggbeskrivningen står att läsa. Plåtarna är rätt så gamla.
Vet ej när dessa kom ut men heter SJ+Godis :)

Janne C
Hej Janne! Du refererar till en byggbeskrivning till H3:an. Jag har två plåtar som heter SJ+Godis. En av plåtarna är märkt 6049 i marginalen. Den andra innehåller detaljerna till en Q12, samt ser ut att kunna innehålla detaljerna till en H3:a. Men till min plåt finns ingen byggbeskrivning till just H3:an. Har beskrivning till SJ Q12 och godisplåten.
Skulle man kunna få en kopia av din H3-beskrivning?

Mvh/Arne F
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Mats, tusen tack för länken med de fina bilderna , kommer verkligen till hjälp. Jo det blir nog till att klippa i gamla dekaler men det är rätt så tidskrävande, även rambalkarna ska ha sitt. Men visst är kylvagnar något extra, har tidigare byggt en kylvagn från Perl modell äldre och en annan från Modell-teknik som även Hobby-trade gav ut för några år sedan. Fjärde kylvagnen nu då :)

Och Arne, visst kan jag skanna byggbeskrivningen och sprängskissen till dej, de är jäkligt bra! Underlättar otroligt. Skicka ett Pm med din mejladress så ordnar jag detta. Jag läste även att Hobby-trade ska ge ut en annan kylvagn i andra forum. Jag hade för mej att den firman lade av? Vore verkligen trevligt om detta är sant. Bifogar en nytagen bild hur läget är just nu...

Det som har varit lite krångligt är dessa skyddsplåtar med sina små sidostycken ovan dörrarna, annars har det flutit på skapligt... Ett tips är att vika hörnbalkarna innan nitarna trycks ut, annars kan de bli rätt så platta i skruvstycket ;)

Janne C
Bilagor
IMG_5549 2.jpg
IMG_5549 2.jpg (60.41 KiB) Visad 7063 gånger
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Mats Nilsson »

Arne Falk skrev:
janclaesson skrev: I byggbeskrivningen står att läsa. Plåtarna är rätt så gamla.
Vet ej när dessa kom ut men heter SJ+Godis :)

Janne C
Hej Janne! Du refererar till en byggbeskrivning till H3:an. Jag har två plåtar som heter SJ+Godis. En av plåtarna är märkt 6049 i marginalen. Den andra innehåller detaljerna till en Q12, samt ser ut att kunna innehålla detaljerna till en H3:a. Men till min plåt finns ingen byggbeskrivning till just H3:an. Har beskrivning till SJ Q12 och godisplåten.
Skulle man kunna få en kopia av din H3-beskrivning?

Mvh/Arne F
@Arne:
Jo, halva plåten är ju "godisplåten". Den innehåller mycket matnyttigt för scratchbyggaren, men även detaljer man kan komplettera eller konvertera andra byggsatser med.

Av vagnplåten kan man bygga en H3 mod 1911, en Q12, 2 obromsade och en bromsad SJ litt P1 samt en NN1. Sedan följer det även med en "Allmän beskrivning" som beskriver hur VVA 3-punktsupphängning ska byggas ihop samt allmän info om lödning, målning, väderbitning mm.
Jag har alla byggbeskrivningarna om du inte kan få dem från annat håll.

VVA/MatsB har alltid försett oss byggare med fina väl genomtänkta byggsatser, bra byggbeskrivningar och många bra tips om hur man kan lösa diverse konstruktioner.

@Janne:
Man skulle kunna göra dekaler själv och printa ut på dekalfilm från MJ-Hobbyexperten. Jag har gjort så till några byggen. Funkar bra, speciellt när det är till Kylvagnar eftersom dekalerna då ska vara svarta (åtminstone fram till 1916).

Det finns en del bilder på dessa kylvagnar på Samlingsportalen, tyvärr funkar det inte att söka på "kylvagnar", man får söka på "täckta godsvagnar" och leta upp bilderna.

Ska se senare om jag har några länkar till dem.

/Mats
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Jäklar vilka foton Mats. Man bockar djupt ner mot golvet :) Bild nr tre fick jag från PeO H tillskickat på en annan tråd och utskriven på jobbet, men alla dessa är ju helt perfekt. Hm, en bild med fyra kylvagnar var väldigt fin som du länkade till tidigare idag. Ähum, min skrivare har lagt av, rätt bra då jag har tre barn... Visst har jag tidigare funderat på ditt tips, skulle vara otroligt bra med tanke på allt annat man skulle kunna göra, tex äldre reklamaffischer på kåkar mm.

Janne C
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Arne Falk »

janclaesson skrev:
Och Arne, visst kan jag skanna byggbeskrivningen och sprängskissen till dej, de är jäkligt bra! Underlättar otroligt. Skicka ett Pm med din mejladress så ordnar jag detta.

Janne C
Janne, jag har skickat ett PM till dig.

/Arne
Skriv svar