Kylvagn H3/Hs

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Hej igen, jag kollade in mina meddelanden men ser inget. Men jag skannar ifall det dyker upp om en stund :)

Janne C
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Mats Nilsson »

Det finns nog ytterligare några foton på samlingsportalen på H3 modell 1910/11.
Åtminstone moderniserade utan bromshytt om det möjligen är en sådan du tänkt bygga.
Tänk på att den vagnen som visas på "det tredje fotot" jag länkade till på samlingsportalen
är en "Frigator-vagn". Dvs den har kylmaskineri system Frigator.
En av vagnarna jag byggt är en sådan.
Den skiljer sig till det yttre främst genom att den bara har en isbehållare placerad i icke bromskursänden.
Detta visar sig genom att det bara finns isluckor på taket i ena änden på vagnen.
Vidare har den en lucka på ena långsidan för åtkomst av pumpen vilket syns i bortre änden av vagnen
på fotot. Vagnen hade rörslingor i taket genom vilka vatten kylt i isbehållaren pumpades runt genom.
Pumpen drevs av en excenter på ena hjulaxeln.

/Mats
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Pluggar på allt vad jag orkar :) . Jo med bromshytt vill jag allt ha. Enligt byggbeskrivningen använts leveransfoto på 26606 och 27719, och i viss mån 26226.
Lär finnas en enda (?) vagn kvar, nr 26581 vid Klippan hos KLJ. Allt från byggbeskrivningen plus alla andra nummer, fanns en hel del kylvagnar av denna typ.

Janne C, som funderar på vagnens undersida, får nog utesluta en del detaljer då jag tänkt montera koppelkulisser från Roco. Vanligtvis brukar jag tillverka
egna koppelhållare av mässing som "äter" betydligt mindre utrymme men har blivit lite latare under åren.
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Mats Nilsson »

Det är riktigt att en vagn finns kvar men den står i Gävle på Nynäs och vad jag förstått ska den förhoppningsvis restaureras. Har sett foton på den i någon tråd på Järnvägsmusei Vänners forum, men kan inte hitta bilderna nu när jag letar.

Ja, undersidan är rätt full med grejor. Vagnarna hade, vad jag förstått, både vacuumbroms och tryckluftsbroms. Vacuumbromscylindern satt längst ut i ena änden så ska du ha den med så lär det inte få plats någon koppelkuliss. Jag har satt TB-koppel på mina så detta hade jag inget problem med.
Vidare fanns det avloppsrör med vattenlås i alla hörnen på vagnar utan kylmaskineri. De sitter synliga på långsidorna under korgen utanför långbalken i ändarna på vagnen. Kranen att stänga öppna för ångvärmen sitter på vänstra sidan under korgen bredvid avloppsrören.

Skicka mig ett PM med din mailadress så kan jag skicka bilder på hur jag löst det.

/Mats
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

TB-koppel är en trevlig lösning, men så långt kommer jag aldrig hinna med. Alltför mycket rullande material tar nog en livstid att fixa. Men jag har varje fall gjort några sådana koppel till en beställning för många år sedan. Rimbo Grandes fiffiga lösning under vagnarna. Men vad kul att kylvagnen finns i Gävle. Nästa gång blir det ett besök i Nynäs... ;)

Janne C
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Patrik E »

Den vagnen som finns i Gävle är en variant med stående panel samt annorlunda dörrar. H3/Hs vagnar byggdes om på 30 talet när bromshytterna togs bort och fick då stående panel och rullager. Bygger man VVa:s modell rakt av så får man köra fram till slutet av 30 talet. Jag har försökt att lobba för en senare variant av H3 vagnen (40-70 talet) men inget intresse verkar finnas.
Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Jo jag noterade detta också, och ännu en fin bild, tack Patrik! Om någon stortillverkare fick arslet ur vagnen ( ;) ) skulle jag köpa 25 st! Men färdiga... Hur som helst har arbetet fortskridit, satte u-balkarna på korgen. Ena sidan hanns med, dessa har måtten 1x0,5. Har några decimeter liggandes vilket var ju en lyckträff. Bifogar några bilder hur jag gått tillväga. En bild visar underifrån där de extra fyrkantsprofilerna lötts fast, Var ett smart drag, annars hade vagnsidorna buktat inåt vid montering av taket. En annan visar en jigg som håller vagnen på plats och slutligen en bild med ena sidan klar. Ps, jag rättade till avstånden på två u-balkar efter att bilden togs. :) Sonen tog en bild och jag lånade dotterns hand till en annan...

Janne C
Bilagor
IMG_5604 2.jpg
IMG_5604 2.jpg (150.93 KiB) Visad 6013 gånger
IMG_5602 2.jpg
IMG_5602 2.jpg (137.67 KiB) Visad 6013 gånger
IMG_5603 2.jpg
IMG_5603 2.jpg (77.38 KiB) Visad 6013 gånger
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av Mats Nilsson »

Hittade ikväll tråden på Järnvägshistoriskt Forum där bilden på bl.a. Hs-vagnen på Järnvägsmuseum i Gävle finns med:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... 908#p61958

/Mats
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Men så kul, anar att du fick leta ett tag? ;) Om man fick fart på en renovering av denna vagn skulle ett gammaldags godståg på museet lyfta ett snäpp till.
Nu ska jag försöka sätta mej vid arbetsbordet några timmar, ett fenomen på himlen kom emellan...

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kylvagn H3/Hs

Inlägg av janclaesson »

Ännu en bild från bygget, lite mer än väntat pyssel med en "glidskena" under dörrarna. Kliade lite i geniknölarna så löstes även detta, har fått så fina
foton på både på fullskala och i modellväg på mejlen av Mats N. Ett stort tack för dessa. Efter bilden togs har även plattjärnen lötts på plats, de som
går från u-balkarnas nedre ända in mot rambalken. Ett tips att att fixera u-balkarnas fastsättning i ett tidigare moment är att borra ett ett liten hål i
deras överkant och löda in en tunn mässingstråd som styrning under jobbet. Annars har dessa balkar en viss förmåga att flytta på sej. Räcker med
några tiondelar för att våra känsliga ögon ska uppmärksamma detta ;) Kolla in bilden så förstår ni vad jag menar! Får göra en liten justering till...

Upptäckte att de ändå så pass massiva mässingen i korgsidan buktade lite inåt av trycket från lödkolv och annat. Sågade till en bit fyrkantig mässings-
profil i samma bredd som korgen och knökade ut sidorna igen, innefrån så att säga, det blev bra igen.

Janne C
Bilagor
IMG_5661 2.jpg
IMG_5661 2.jpg (128.14 KiB) Visad 5765 gånger
Skriv svar