Fuskhamra

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Fuskhamra

Inlägg av Anders R »

Hejsan!

Inspirerad av de ursnygga Mallet-byggen som synts på forumet och i tidningen ville jag också ha en Mallet till Urbotabanan.

Baserad på ett underrede från Bachmanns 2-4-4-2 börjar nu bygget ta form. Viss formgivning har hämtats från Hamra, viss från den maskin som finns på Frankfurts feldbahnmuseum.

Överbyggnaden är klar och har fått ett första lager färg. Återstår lite arbete på chassiet, väderbitning och detaljering.

M v h
Anders i Arjeplog

Bild
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fuskhamra

Inlägg av Olof »

Är jag väldigt tråkig om jag påminner om att cylindrarna fram skall vara större än de där bak?
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Fuskhamra

Inlägg av janclaesson »

Vilken goding! :)

Janne C
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Fuskhamra

Inlägg av lenelg »

Olof skrev: "Är jag väldigt tråkig om jag påminner om att cylindrarna fram skall vara större än de där bak?"

Tja, det beror på.. Ska man följa Anatole Mallets ursprungliga konstruktion, där högtrycksånga först användes i de bakre cylindrarna, och sedan fick jobba en gång till i ett främre cylinderpar med lägre tryck (och därför större cylinderdiameter), så är Olofs kommentar korrekt. Men åtminstone i USA byggdes ett antal lok med samma ledade chassi, men där ånga med samma tryck leddes direkt till respektive cylinderpar, s.k. "single expansion articulated". Vet inte hur vanligt detta var i Europa. Och formellt borde de inte kallas Mallet-lok.

Men, å andra sidan: Matthias Forney fick patent på ett lok med den klassiska amerikanska axelföljden 4-4-0 (2-B), där vattentanken bars av ledboggien, och ångpannan åkte baklänges. Det hindrar inte vänner av tvåfotabanorna i Maine att kalla deras klassiska lok för Forney, trots att enbart det första loket, Billerica & Bedford #1, levererades enligt Forneys patent. Inom bara ett par år byggdes loket om för att köras med pannan först. Liksom alla "Forney" som följde efter..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fuskhamra

Inlägg av Olof »

När jag förstorar upp fotot så ser det ut som att de främre cylindrarna är större än de där bak.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Fuskhamra

Inlägg av Anders R »

Mycket bra iakttagelse, Olof!

Det stämmer som du säger, de främre cylindrarna är något större än de bakre. Sedan har de naturligtvis fel form, liksom mycket annat på loket. Men om jag ännu inte är där att jag bygger egna ångloksdrivningar får man ta det som bjuds. Helhetsintrycket är gott nog för mig, i synnerhet i sammanhanget av en hel anläggning. Men ställa ut loket som ensammodell skulle jag inte göra.

M v h

Anders i Arjeplog
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Fuskhamra

Inlägg av Tobias Ljung »

Trevligt Anders!
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Fuskhamra

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Visst måste man ha minst ett Mallet-lok på sin bana.
Härligt bygge!

Tobbe H
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Fuskhamra

Inlägg av Anders R »

Tackar för glada tillrop!

Loket är i princip klart, återstår en lokförare och lite småfix.

Bild

M v h

Anders i Arjeplog
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Fuskhamra

Inlägg av janclaesson »

Jäklar! Vilken otroligt skillnad, men så är det så klart du Anders!

Janne C
Skriv svar