Sida 1 av 2

Fuskhamra

Postat: lör 07 mar 2015, 15:16
av Anders R
Hejsan!

Inspirerad av de ursnygga Mallet-byggen som synts på forumet och i tidningen ville jag också ha en Mallet till Urbotabanan.

Baserad på ett underrede från Bachmanns 2-4-4-2 börjar nu bygget ta form. Viss formgivning har hämtats från Hamra, viss från den maskin som finns på Frankfurts feldbahnmuseum.

Överbyggnaden är klar och har fått ett första lager färg. Återstår lite arbete på chassiet, väderbitning och detaljering.

M v h
Anders i Arjeplog

Bild

Re: Fuskhamra

Postat: lör 07 mar 2015, 15:25
av Olof
Är jag väldigt tråkig om jag påminner om att cylindrarna fram skall vara större än de där bak?
Olof

Re: Fuskhamra

Postat: lör 07 mar 2015, 18:01
av janclaesson
Vilken goding! :)

Janne C

Re: Fuskhamra

Postat: lör 07 mar 2015, 19:31
av lenelg
Olof skrev: "Är jag väldigt tråkig om jag påminner om att cylindrarna fram skall vara större än de där bak?"

Tja, det beror på.. Ska man följa Anatole Mallets ursprungliga konstruktion, där högtrycksånga först användes i de bakre cylindrarna, och sedan fick jobba en gång till i ett främre cylinderpar med lägre tryck (och därför större cylinderdiameter), så är Olofs kommentar korrekt. Men åtminstone i USA byggdes ett antal lok med samma ledade chassi, men där ånga med samma tryck leddes direkt till respektive cylinderpar, s.k. "single expansion articulated". Vet inte hur vanligt detta var i Europa. Och formellt borde de inte kallas Mallet-lok.

Men, å andra sidan: Matthias Forney fick patent på ett lok med den klassiska amerikanska axelföljden 4-4-0 (2-B), där vattentanken bars av ledboggien, och ångpannan åkte baklänges. Det hindrar inte vänner av tvåfotabanorna i Maine att kalla deras klassiska lok för Forney, trots att enbart det första loket, Billerica & Bedford #1, levererades enligt Forneys patent. Inom bara ett par år byggdes loket om för att köras med pannan först. Liksom alla "Forney" som följde efter..

Re: Fuskhamra

Postat: lör 07 mar 2015, 20:03
av Olof
När jag förstorar upp fotot så ser det ut som att de främre cylindrarna är större än de där bak.
Olof

Re: Fuskhamra

Postat: lör 07 mar 2015, 21:04
av Anders R
Mycket bra iakttagelse, Olof!

Det stämmer som du säger, de främre cylindrarna är något större än de bakre. Sedan har de naturligtvis fel form, liksom mycket annat på loket. Men om jag ännu inte är där att jag bygger egna ångloksdrivningar får man ta det som bjuds. Helhetsintrycket är gott nog för mig, i synnerhet i sammanhanget av en hel anläggning. Men ställa ut loket som ensammodell skulle jag inte göra.

M v h

Anders i Arjeplog

Re: Fuskhamra

Postat: mån 09 mar 2015, 21:26
av Tobias Ljung
Trevligt Anders!

Re: Fuskhamra

Postat: mån 09 mar 2015, 22:01
av Torbjörn Holmberg
Visst måste man ha minst ett Mallet-lok på sin bana.
Härligt bygge!

Tobbe H

Re: Fuskhamra

Postat: lör 14 mar 2015, 12:35
av Anders R
Tackar för glada tillrop!

Loket är i princip klart, återstår en lokförare och lite småfix.

Bild

M v h

Anders i Arjeplog

Re: Fuskhamra

Postat: lör 14 mar 2015, 17:05
av janclaesson
Jäklar! Vilken otroligt skillnad, men så är det så klart du Anders!

Janne C