Restaurangvagn, SJ R3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Som jag skrev i en annan tråd är restaurangvagnar en bristvara från storproducenterna. Varför kan man undra? Tror att det skulle säljas rätt bra om man nu gav sej fanken på att tillverka just sådana vagnar. För rätt många år sedan köpte jag en mycket gammal Lima-vagn på någon marknad. Läst på div forum om andra som piffat upp just denna vagn, kort och gott, satte kniven i denna och sprättade isär så mycket det gick, slipade av gamla märkningar och målade om vagnen i SJ-brun kulör. Har en burk från SMJ, lite svårmålat, inga sprutmöjligheter i hemmet. Men spär ut färgen en aning med balsamterpentin, och har en glasburk med terpentin i botten för att mjuka upp penslarna under förloppet. Gick rätt så bra.

Jag har aldrig tidigare sett så stora bygelkoppel eller flänsar på de för stora hjulen. Blev lite full av skratt... Bytte till koppelkulisser från Roco och nya hjul i lagom storlek. De alltför långt in sittande fönstren skrotades, kromade sarger var inte snyggt, målade läderbruna ramar som faktiskt sitter gjutna i korgen. Filade 1 mm plexiglas som klämdes in på plats, limma rekommenderas ej... Faktiskt detta jobb som tog längst tid. Nya dekaler och hade tur som fann gnuggisar som passade skapligt till texterna "RESTAURANG" på långsidornas ena kant. Märkligt att dessa fungerade efter typ 30 år. Eftersom vagnen var försedd med gummivulster får den passa in i ett 70-talståg tillsammans med personvagnar från 60-talet. 1970 fick tydligen dessa vagnar just gummisvulster. Hade annars gärna velat ha en vagn som den såg ut på 50-talet, men jag kan ju inte få allt :) Andra nytillverkade detaljer är kopplarhandtag och elkopplingar. Möjligtvis ska det vara en "köttstämpel" i stället för "frimärke". Frimärke var det enda jag hade tillbuds i dekalhögarna. Har dålig koll på dessa olika perioder med SJ-märkningar.

Taket är ej fastsatt på min bild, vagnen ska tyngas ner och inredningen står på tork just nu.

Janne C
Bilagor
IMG_5353 2.jpg
IMG_5353 2.jpg (126.03 KiB) Visad 7111 gånger
Senast redigerad av janclaesson den tis 03 mar 2015, 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av Ringe »

De nya fönsterna blev fina, kan du ge några tipps om hur vi andra kan få till så fina fönster till våra gamla restaurangvagnar!
Dom ser ut att vara helt fria från repor och passar perfekt.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Hej Ringe. Jo jag köpte ett flak på Wentzels till ett annat tidigare projekt. Tror att plexin hade legat 30 år i butiken :) Gick med nöd att tvätta bort en tunn skyddsplast med kemisk ren bensin, dock väldigt repfri. Bifogar en bild från mina glas som jag tryckte ut ur korgen innan jag sprayade en matt skyddslack över min målning och dekaler mm. Rätt pyssligt jobb, skar med en brytbladskniv efter en stållinjal något bredare är fönsterhålen. En finhuggen större fil först, sedan inpassning med mindre filar. De första rutorna tog sin tid, men man får in snitsen efter lite övning. Viktigt är att glasen sitter ordentligt, trist om de skulle poppa ur efter hand. Efter monteringen tvättade jag med lite bensin på tops. Blev bra tycker jag. De glas som är frostade till två tredjedelar är vanlig dokumenttejp på insidan, skärs fint på plats med ett spetsigt skalpellblad.

Lycka till hälsar Janne C som verkligen hoppas att det kommer att ges ut fler restaurangvagnar igen! ;) Plus resgods och sovvagnar! Boggievarianter på resgods vore mumma...
Bilagor
IMG_5351 2.jpg
IMG_5351 2.jpg (78.06 KiB) Visad 7026 gånger
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigt värre Janne.
Riktigt snyggt.
Du verkar vara inne i ett riktigt "matflow" just nu.
Trappar du ner med några cafévagnar nu???
:lol:
En förvirrad återfalls rallare
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Haha, nejdå Micke. Jag hoppar friskt bland de olika epokerna, ska väl sätta tänderna i en mässingsetsning till nästa gång. En äldre personvagn från HNJ-verkstad, eller möjligtvis en gammal kylvagn från Västerås vagnagentur (tror jag att det hette?) Dock kvarstår problemet detta med dekaler, har just inga alls till mina kvarstående objekt. När det är dags kanske jag får återkomma på forumet om dekalproblemen? Till kylvagn modell äldre är en bristvara i mina lådor :)

Janne C
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av PeO Helgesson »

@ Ringe. Plexiglas=tyskt firmanamn för akrylplast, finns fortfarande på Clasisjön.
http://www.clasohlson.com/se/Akrylplast/Pr341360000
2mm blir fint. Jag sågade och filade till Dm-fönster för 20 år sedan. Dammigt men fint.
@ Jan. Lycka till med kylvagnen. Den är en av de roligaste vagnar jag byggt, tillsammans med lejonburen och DF5 från samma leverantör (DFo5 ligger och väntar). Den (H3) finns med på bilden på omslaget till STORA godsvagnsboken (Erik Sundström) Jag hade en bild från vagnen på järnvägsmuseum, där jag inte fått med översta delen av räcket upp på taket, det gav en del huvudbry, som bilden på boken kunde löst snabbt. Vagnen på museet är i övrigt ombyggd med helt ny klädsel, men leveransfoto finns (Stig Nyberg). Kolla Samlingsportalen
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Tack för tipset Peo, Stora godsvagnsboken har jag ju! Tänkte inte på detta, ska genast spana in boken. Finns en bra byggbeskrivning med i godisplåtarna från Västerås Vagnagentur, för övrigt mycket välförsedda plåtar av en hel del olika vagnar. Dessa plåtar hade jag nästan glömt av att jag hade, köptes för en hel del år sedan av en annan byggare som bytte Ho till Nollan, och då till smalspår. :)

Nu blev jag riktigt sugen på kylvagnen, tänkte på R3:an som var ett bra projekt att klämma emellan då det gick relativt snabbt att bli klar med. Nu får jag sätta mej med nytt tålamod och värma på lödkolven. Två små katter har precis flyttat hem till mej, jag måste även vara social med dessa, kanske jag får sällskap på byggbordet?

Ps, jag fixade också nya fönster till ett Da-lok för många år sedan, just med 2 mm plexi/akrylglas som jag målade svarta ramar runt om med en tuschpenna, blev riktigt bra. :)

Janne C
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av PeO Helgesson »

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAGB00017
är inte samma bild jag har, men ganska lik, den bild jag har på 27719 är lite mer från sidan och 26606 rakt från sidan..
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av Johan Stenson »

Vilken skillnad det blev med nya fönstren!
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Restaurangvagn, SJ R3

Inlägg av janclaesson »

Åter igen ett stort tack Peo! Det blir en kylvagn på byggbordet nu. :) Jo, Johan dessa äldre Limavagnar går att piffa upp, vete tusan om jag gjort det utan att läsa och sett vad andra har lyckats med. Senare varianter på tex personvagnar blev bättre med åren som tex fönsterinfattningar, bättre koppel som ej är intrigerade med boggier osv. Jag köpte på mej en hel del under 2000-talets början, man var glad för det lilla... MEN när norrmännen gav ut sina serier av div vagnar hamnade Limas vagnar längst bak i skåpet. För övrigt snodde jag hjulen till restaurangvagnen från en senare Lima. Och om man bemödar sej med extra detaljer blir tom en gammal Lima helt okay. Men det krävdes även en omålning av korgen, originalet var lite väl chokladbrunt :) Jag vet åtminstående en medlem här som gjort samma sak med två av sina restaurangvagnar på sin klubbana som jag besökte för något år sedan. Var nog där inspirationen slog till ;)

Janne C
Skriv svar