Limma kopparlaminat mot balsa?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Limma kopparlaminat mot balsa?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Min bana kommer att passera ingången till tågrummet och jag vill ha en lyftbar bro där. På bron planerar jag att ha 5x5 mm balsaslipers, men jag vill löda fast rälerna mot några kopparlaminatslipers. Dessa är bara 1,5 mm tjocka så jag tänker limma dessa kopparlaminatslipers på nerfilade balsaslipers. Är epoxylim rätt val eller bör jag använda något annat lim?

Under sliprarna ligger det två längsgående balkar. Vilken dimension bör dessa ha? På ritningen är de 5x5 mm, samma som sliprarna.

Att bron ser lite konstig ut i ena änden beror på att den sidan kommer ha axel, m.m, för att kunna lyfta bron. Bron är 120 cm lång.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Öppningsbar bro.png
Öppningsbar bro.png (103.51 KiB) Visad 5361 gånger
Öppningsbar bro 2.png
Öppningsbar bro 2.png (105.14 KiB) Visad 5361 gånger
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Limma kopparlaminat mot balsa?

Inlägg av Anders Johansson »

Balsa kan limmas mot de flesta material med epoxi. Även vitlim funkar.
Däremot skulle jag byta ut balsan mot ett hårdare träslag, t ex lind som är ett ypperligt
material att arbeta i.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Limma kopparlaminat mot balsa?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Att jag inte använder lind beror på att jag saknar en vettig såg att såga sliprar med. Och jag har för närvarande inte råd att köpa Conrads lilla cirkelsåg då andra modelljärnvägsinvesteringar har högre prioritet. Till övriga banan har jag FastTracks färdiga träsliprar men de är 4x3 mm och GMJS rekommenderar 5x5 mm till brosliprar. Men det är kanske bättre att använda FastTracks sliprar?

Sidorna på bron tänkte jag göra med ett helt stycke 4mm plywood som jag figursågar och botten och toppen tänkte jag använda Biltemas trästickor som är 15x3 mm.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Limma kopparlaminat mot balsa?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Morron Vänner
Håller på med en vändskiva av laserskuret trä. Detta verkar vara av lind, ej säker.
I alla fall så limmar jag fast sliprar av kopparlaminat mot träet med sekundlim.
Det sitter tusan så fast.
Jigun
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Limma kopparlaminat mot balsa?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Är sekundlim, snabblim och cyanolim samma sak?

Med vänlig hälsning
Daniel
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Limma kopparlaminat mot balsa?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Sekundlim och/eller cyanolim är mig veterligt samma sak. Detta är det limmet som är tunt och klart som vatten
Snabblim har jag set på lite andra sorters lim som limmar snabbt men anv säkert även på cyanolim så med
detta namnet får du se upp.
Jigun
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Limma kopparlaminat mot balsa?

Inlägg av Ringe »

Dina brosidor ser fina ut, men det finns "lyftbroar" som i sin konstruktion är kraftigare i ena ändan och är konstruerade för att lyftas och styras från ena änden. Jag har ett gammalt minne at MRW har visat ett sådant bygge.
Skriv svar