Sida 13 av 29

Re: DONJ på spåret.

Postat: mån 05 mar 2018, 15:16
av Robban
Även den gröna starka släpper hyffsat lätt vid värmning, det står 300° på hemsidan men jag tror inte jag kommer upp i de graderna med lilla gasen jag har i bilen.
Men om den är lämplig till så små skruv låter jag vara osagt.

Robban

Re: DONJ på spåret.

Postat: fre 09 mar 2018, 20:19
av Mallet
DONJ på spåret-big time!
Pensionärslivet är en fröjd! När jag inte skottar snö så pillar jag i min källare men ibland så blir det som på riktigt.
Medlem som jag är i JTJ, föreningen som i visst mått förvaltar arvet efter den coolaste och manligaste smalspåriga järnvägen i världen, så kan jag tillbringa en del av min tid i Jädraås. Flera olika projekt finns att fördjupa sig i tex:
Real life 1.JPG
Real life 1.JPG (57.07 KiB) Visad 6864 gånger
Tuba om Korsån! Eller:
Real life 2.JPG
Real life 2.JPG (134.93 KiB) Visad 6864 gånger
Renovera den gamla kol/träflisvagnen 209. Själv är jag hårt engagerad i renoveringen av Kalmar Berga-banans 120 år gamla vagn 1302.
Real life 3.JPG
Real life 3.JPG (109.16 KiB) Visad 6864 gånger
Hursomhelst är livet riktigt roligt för tillfället!

Mvh LH

PS Tycker Roco med dock nöjer han sig med en promenad eller två.

Re: DONJ på spåret.

Postat: ons 14 mar 2018, 13:43
av Mallet
Prilligt pilligt
Tacksam för svaren, Loctite 221 ska jag prova i första hand.
En första provmontering är nu gjord. Det blev en del att korrigera men i det stora så funkar det bra. Glidstyckets gejdrar har spökat en del men lösningen blev enklast möjliga, löd bara en lödning. Den övre är bara löd i bakre stödet och både övre och undre ligger lösa i främre mot cylindern. De är förenade med tråden som syns på bilden och som även finns på orginalet. Den undre ligger lös mot bakre stödet. Det gör att vevslängen är demonterbar då den genom att vrida lite så undre medbringaren inte tar emot går att dra ut genom bakre stödet, även med koppelstången monterad.
Rörelsemekaniken..JPG
Rörelsemekaniken..JPG (132.72 KiB) Visad 6688 gånger
Allt är ihopnitat med nitar gjorda i automatstål, knappt 1 mm i diameter. De är ungefär 1/2 mm längre än ledens bredd och centrumborrade med en 0,6 mm carbidborr 0,4 mm. De kragar ut sig snyggt när man nyper åt med en flacktång och leden blir för det mesta lättrörlig.
Nit.JPG
Nit.JPG (98.24 KiB) Visad 6688 gånger
Hela mekanismen skall efter demontering och rengöring sandblästras, jämför med koppelstången som har fått den behandlingen.

Mvh LH

Ps Roco tycker husse skulle ha lite klovård han med.

Re: DONJ på spåret.

Postat: ons 14 mar 2018, 20:41
av Torbjörn Holmberg
Intressant, svarvar du nitarna själv? Har försökt få tag på nitar med ytter diameter 0,7mm men det verkar svårt, alternativet är kanske att svarva dom själv, verkar tusan så pillrigt.

Tobbe H

Re: DONJ på spåret.

Postat: ons 14 mar 2018, 21:08
av Ringe
Små mässingsnitar finns i 0,5 0,8 1,0 mm inte lätta att hitta men dom finns.

Re: DONJ på spåret.

Postat: tor 15 mar 2018, 16:44
av Göran T
Torbjörn Holmberg skrev:Intressant, svarvar du nitarna själv? Har försökt få tag på nitar med ytter diameter 0,7mm men det verkar svårt, alternativet är kanske att svarva dom själv, verkar tusan så pillrigt.Tobbe H
Du kanske kommer att hitta sådana i England, Tobbe. Vi kommer ju att träffa bl a Tony Wright... :D
/Göran T

Re: DONJ på spåret.

Postat: fre 16 mar 2018, 14:18
av Tobias Ljung
Också impad av hemsvarvade nitar. Vad blir nästa steg - egen gruva kanske ; )

Jag brukar fuska med Weinerts 0,7 mm nitar som finns i flera olika längder, här tex 9182:
Bild

Re: DONJ på spåret.

Postat: fre 16 mar 2018, 18:03
av Mallet
Skiter björnen i skogen?
Att tillverka nitar är inte så svårt-värre att få dit dom.
Jag svarvar nitar till leder av automatstål. Utgår från 4mm SMnPb30+C som finns i de flesta stålhandlares sortiment. Ironbill har automatstål ner till 2mm och det ska väl oxå funka. Automatstål heter så för att det är mkt lättbearbetet bla för sitt innehåll av bly (Pb). Anledningen till att de blir 1 (0,9-0,95) mm är att jag har en 1mm spännhylsa och kan då vända på dem och köra till huvudet lite. Det går lika bra att sätta fast dem i en spännklove och fila vilket då gör diametern mindre intressant. Har prövat att göra 0,7 mm med 0,5 mm centrumhål utan problem mer än att om man tappar dom så får man sannolikt göra en ny.
Först så svarvas nithuvudets diameter och sen ledhålets. Gör den 0,5 mm längre än ledens bredd plus huvud.
Nit förled2.JPG
Nit förled2.JPG (45.66 KiB) Visad 6393 gånger
Sen centrumborras ett ca 0,5 mm djupt hål med ett borr typ 0,2-0,4 mm mindre diameter än niten. Om niten är massiv genom hela ledens bredd bör ju utkragningen inte störra ledens funktion och här går teori och praktik i min mening hand i hand.
Nit för led..JPG
Nit för led..JPG (45.15 KiB) Visad 6393 gånger
Carbidborr är enligt mig det enda tillämpliga i dessa sammanhang och kan köpas mycket billigt, trots Nordpost, på Aliexpress.
De är ganska sköra men med en viss försiktighet söker dom sig in i godset helt rakt och finns i många dimensioner från 0,1 mm med i alla fall 0,05 steg uppåt.
Sök på "carbide micro drill bits" så kommer man vidare därifrån.
En annan grej när man svarvar små diametrar är skärvinkeln. Kolla bilden.
Nit förled3.JPG
Nit förled3.JPG (44.99 KiB) Visad 6393 gånger
Den är väl nästan 45 grader. Det gör att ett vasst stål har en viss materialsökning och som jag inbillar mig egenskapen att kompensera för materialets vilja att böja sig bort. Hursomhelst funkar det bra. Stålet är vanligt sparskär av svensk kvalitet 5x5 mm och slipade först avverkning i en vanlig slipmaskin med sten avsed för hårda stålsorter och sen finslipad på en Tormekslip med standardstenen. Skärets bredd är 0,5mm.

Mvh LH

Ps. Roco funderar: Skiter björnar överhuvudtaget om vintern? Det är ju ingen bra ide!

Re: DONJ på spåret.

Postat: fre 16 mar 2018, 20:46
av Torbjörn Holmberg
Tja kan ju vara värt ett försök att svarva nitar själv, dock ska jag inte använda mig av carbidborr, går av vid minsta snedförskjutning utan det får bli "vanliga" borr som tål lite felcentrering. Köpte några carbidborr från Elfa, svindyra, köp dom inte!
Och andra sidan kan man kanske köpa nitar, typ i England, finnes denna möjlighet hoppar jag gärna över svarvmomentet, nog med jobb ändå att få ihop en fungerande slidstyrning till mina lok men visst skulle det vara häftigt att kunna göra sina egna nitar, får återkomma i detta mycket intressanta ämne.
Snyggt jobb vid svarven LH.

Tobbe

Re: DONJ på spåret.

Postat: mån 14 maj 2018, 12:10
av Mallet
Tender care.
Det tog några veckor men nu är den här. Den nya plåten.
Mallettender plåt.JPG
Mallettender plåt.JPG (151.53 KiB) Visad 5928 gånger
Den innehåller förutom tendern även kompletterande detaljer till tidigare plåtar. I detta fallet lagergafflar med fjäderupphängning till den första nitade vagnen som inte blev helt lyckad i konstruktionen. Men nu ska dom göras färdiga.
Tendern är enligt sandwichmodellen med flera plåtar som ska lamineras, en inre stödplåt och en yttre med nitreliefer odyl. Framstammen blir i tre delar.
Ena boggiesidan är nästan klar.
Mallet tender boggiesida.JPG
Mallet tender boggiesida.JPG (149.17 KiB) Visad 5928 gånger
Alla detaljer utom lagerhus och lagerhuslocket finns på plåten. Lagerhusen är Brimalmgjutningar, lätt pimpade och försedda med etsade större lock.
Så, rapporten klar. Nu får det nog bli sommar.
Over and out.

Mvh LH

Ps Roco hälsar, kanske lite utslagen av den tryckande värmen.