DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Ny säsong!
Sommaren är slut. Och nu kommer vintern. Tur då att man har en del projekt.
Det har väl inte varit helt lugnt på byggfronten, har börjat en del på tendern.
Mallet tender.jpg
Mallet tender.jpg (125.7 KiB) Visad 6393 gånger
En del ytterligare är det som ska till.
Jag har även Youtube-studerat AutodeskFusion 360, ett proffsigt, lättanvänt,gratis för hobbyfolk CAD-program med omfattande tutorials på nätet. Rekommenderas en titt på detta för den intresserade!!! Kolla "toptechboy" "Learn Fusion 360 or die trying" på tuben.
Mallet dome.jpg
Mallet dome.jpg (17.79 KiB) Visad 6393 gånger
En första variant av ångdomen gjort i sagda program som jag inte vet hur att gå vidare med.
Funderat på att köpa 3D-skrivare men vet inte om de är tillräckligt bra eller vilken typ i så fall.
I sammanhanget så kan jag berätta att Stellan Brimalm är på gång med ett nytt företag igen och vi hade ett långt telsamtal förra veckan där han la fram sin syn på vad som hänt. Hur som helst lät han hälsa att han gärna tar ett samtal med den intresserade för att lägga fram sin syn på Brimalms öde.
Det nya företaget skulle bla. syssla med gjutservice till hobbyfolk. Som tidigare sagt, en state of art-resurs är ju tacksamt att ha.

Ser fram emot en ny vinter.

Ps Roco har lärt sig simma!
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Kul för Roco!

Angående 3D skrivare är mitt förslag att du först anlitar firmor som Shapeways eller liknande och får lite modeller utskrivna så att du kan prova olika material innan du bestämmer om du vill investera i en egen skrivare.

Fördelen med en egen skrivare är att man alltid har den tillgänglig och transporten av utskrifterna hem går väldigt fort. Utskriftsfirmorna kan å andra sidan köpa in mycket dyrare/bättre maskiner än vad som är rimligt att ha hemma eftersom de går 24*7.

Just my 5c
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av zikkan »

Det var ju en läcker liten pralin, lika tjusigt som vanligt. Kommer du att använda tendern till dekoder och högtaleri? Bygga en "rejäl" resonanslåda till högtalaren?

Mvh
zikkan
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Propospektivision.
Jag har inte hittat nån luftpump som liknar Malletens luftpump på nätet. Började fila på en själv och här är den. Polyuretan och mässing av bästa sort.
Luftpump1.jpg
Luftpump1.jpg (48.96 KiB) Visad 5772 gånger
Det är ju himla praktiskt att bara åka till Jädraås när man behöver ett mått och nog blev den måttriktig allt.
Men om man gör alla delar skalenliga så ser det inte klokt ut så här får man ta till sin egen propospektivision.
Nån som känner igen sig i att detaljerna blir lite för stora och klumpiga i korrekt skala.
Likaså bulthuvuden som ska va 0,6 i diameter. Tyska köpedetaljer eller iborrad tråd? Jämför själv.
Den är i alla fall byggd i 3 plastdelar med svarvade detaljer i mässing.

Mvh LH

Ps Roco påpekar att propospektivision är ett icke existerande ord! Fram tills nu!
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Johan Stenson »

Oj, oj, (nu blev jag helt mållös så det får räcka så tills vidare)
Brsikon
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 15:14

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Brsikon »

Snyggt! Du tar modellbyggande till en helt ny nivå, inspirerande!
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Grundbulten.
Det blev en himla traskande med jycken innan denna lösning såg dagens ljus. I Jädraås har 8:an delats vilket har undelättat då den koppellösningen är mycket snarlik
Malletgrundbulten..jpg
Malletgrundbulten..jpg (175.76 KiB) Visad 5508 gånger
Den övre skruven skall så småningom lödas i durkplåten på överbyggnaden och därmed inte bara koppla tendern till chassiet utan oxå fästa ihop allt.
Kopplet är fräst i delrin med kulissföring i ena ändan. Det blir ganska skalenligt 3 mm mellan lokchassie och tendern och det verkar funka på 900 mm radie och om man sätter en liten distans på endera buffertbräda så kulissföringen aktiveras så går det nog lite snävare.
Mallet-ormen.jpg
Mallet-ormen.jpg (200.19 KiB) Visad 5508 gånger
Nu så skall överbyggnaden ritas med mycket detaljer till hyttinredningen.
Pannan har jag fått rullad av en vän och den ser mycket lovande ut så allt löser sig vartefter vägen löper framåt.
Nu tar vi nog en promis Roco och jag.

Mvh LH
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Ah så läckert!

Ska det gå kablar mellan lok och tender?

Men jag tycker inte att din Mallet och Roco klingar så bra ihop. Har du funderat på att döpa om jycken till något mer "ädelt"? Fulgurex kanske? Fast då vrickar man väl tungan när man ska ropa in honom...
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Frugan funderar.
Och funderingen var "Får du inget färdigt nån gång".
Efter att indignerat mumlat nåt om "modellbyggets själ" och "vägen kan minsann va målet" insåg jag att inget av mina projekt genom åren blivit helt färdigt.
Så här är det! DONJ 313.
313.jpg
313.jpg (113.39 KiB) Visad 5340 gånger
Vagnserien 313-332 byggdes år1909 och jag kan bara komma ihåg dem med kolskrov som efter järnbrukstiden nyttjades fram till nedläggningen för flistransporter. De var som jag kommer ihåg inga ovanliga inslag i tågsäten.
3:e axeln har jag löst på enklaste sätt, kullager upphängt i pianotråd. Hållare för lagret är fräst i delrin med "snap on" klämpassning runt 0,05 mm underdimension.
313 mittaxeln.jpg
313 mittaxeln.jpg (103.87 KiB) Visad 5340 gånger
Det fungerar bra på min lilla spårstump och då vagnen har en 1.5 mm tjock mässingplåt som botten så det finns en tyngd i den.
Sidoföskjutningen är ganska liten på 900 mm radie.
Korgen är fräst i DUP i 4 delar med en 0,6 mm fräs från Kina
313 mittaxel 2.jpg
313 mittaxel 2.jpg (95.11 KiB) Visad 5340 gånger
Målning har alltid varit den del med störst igångsättningsmotstånd. Det är målat med Standox grundfärg men jag ska pröva att bara blånera efter blästring och sen lager av röda och gråbruna tunna kulörer. Stolparna är målade så. Färgerna är vattenlösliga konstnärsakrylfärger på tub ffa i nyanserna terracotta ,bränd sienna och rå umbra fritt från engelskan på tuberna. Färgen verkar bita sig fast väldigt bra utan grundfärg.

Så tokigt blev det ju inte.

Mvh LH

Ps Ett hundnamn ska enligt mig ha 2 stavelser där den ena ska innehålla k, p eller b. Detta för att få till nån sorts verbal piska i betoningen. Fulgrex och även Fleischmann faller således helt bort. Hornby skulle kanske funka men som exempel: fundera på hur effektivt det skulle bli att ropa på hunn om man tog bort b:et där. Märklin faller naturligtvis helt bort. Eller.....
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Gilla!!

Är det en ren slump att slipersändarna har cirkulärt ådringsmönster eller har du karvat in dem för realismens skull?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar