DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Det rullar på.
Det rullar på. Igår gick den färdigritade överbyggnaden iväg till etsning, tar väl en 14 dar sådär.
Det har även börjat arbetats på pannan och delar till den.
Främre panngavel och sotskåpsgaveln är klara tom. fräs och svarvningsarbeten.
Gräsänkling i 3 dar och då får man tillfälle att programmera och borra tubhålen, lite overkill kanske men tänkte göra sotskåpsluckan öppningsbar.
Pannan panngavel ocg sotskåpsgavel.jpg
Pannan panngavel ocg sotskåpsgavel.jpg (62.04 KiB) Visad 6749 gånger
Inpillad i pannan så blir det ju lite skoj.
Pannan sotskåpsgavel.jpg
Pannan sotskåpsgavel.jpg (97.1 KiB) Visad 6749 gånger
Som svar på Olovs fråga angående årsringar i ändträet.
Syllarna är gjorda av torra grangrenar som sågats och hyvlats till rätt dimension och då följer årsringarna med på köpet. Har gjort en liten "hyvel" som sätts upp i fräsen och kan regleras map. tjocklek.
DONJ ska enligt uppgift inte haft impregnerade syllar utan istället bytt ut runt 10% årligen, typ 8-10000 syllar.
Då kan man ju ha nån färsking här och där.

Ha det.
LH

Ps Roco har varit och hälsat på sin dotter Elsa. En helt bedårande jycke.
elsa.jpg
elsa.jpg (102.75 KiB) Visad 6749 gånger
Dock i viss mån integritetshävdande gentemot pappsen.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av zikkan »

Jag hoppas att du inte löder dit tuberna också, då dåndimpar jag fullständigt... :shock: :)
Snyggt hursomhelst!

//zikkan
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Man tar för sig pannan.
Att få till pannan har ställt stora krav på lille Roco, krav som han levt upp till med stor positivitet. Pannan har jag har fått rullad av en kompis med rätt mått och allt men det är ju mycket mer som ska funderas ut.
Pannan 1.jpg
Pannan 1.jpg (27.62 KiB) Visad 6619 gånger
Så det har tillverkats yttre pannmått/fixturer av DUB
Pannan2.jpg
Pannan2.jpg (81.85 KiB) Visad 6619 gånger
Tillsammans med panngaveln och sotskåpsfronten samt ett misslyckat procedurförsök så kan pannan fixeras stadigt
Pannan3.jpg
Pannan3.jpg (22.6 KiB) Visad 6619 gånger
Sen sågas snitten som ska till i den nu ganska så stadiga plåten.
Pannan 4.jpg
Pannan 4.jpg (54.01 KiB) Visad 6619 gånger
Och det hela ser ju nästan ut som på riktigt.
Pannan5.jpg
Pannan5.jpg (97.97 KiB) Visad 6619 gånger
Plåten till överbyggnaden är beställd och nästa steg är att få till pannbanden som finns på den och även den stora täckplåten över bakre delen.

Mvh LH

Ps Tro inte att hunn blir tröttare än husse av en skaplig promenad heller!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Alltid trivelig med oppdateringer om dette fantastiske prosjektet!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Inget speciellt för mänskligheten men ett jättekliv för mig!
Plåten har äntligen kommit. Allt ser bra ut! Många delar till hyttens inredning.
Mallet plåt.jpg
Mallet plåt.jpg (154.42 KiB) Visad 6419 gånger
Det har även kommit ett paket så här före jul från Shapeways. Blev väl sådär kan jag tycka med en tendens till lätt framåtstuk. Kostade 275 kr men jag ville i alla fall pröva.
Mallet dome 1.jpg
Mallet dome 1.jpg (34.01 KiB) Visad 6419 gånger
Det stora klivet är ändå att jag lärt mig CAM-bereda i Fusion 360 och därmed kan köra på min egen fräs.
Gillar verkligen det programmet, gratis och allt. Vi får se hur länge iofs.
Skorstensfoten är ett av de första projekten. Blev ganska exakt men det höll på toka till sig då skruvskallarna ju är 4-kantiga! Uppmärksammade detta i ett mkt sent skede. Close call!!
Mot pannan är det dock handfilat.
Mallet skorstem.jpg
Mallet skorstem.jpg (28.21 KiB) Visad 6419 gånger
Under väntan på plåten har andra detaljer tillverkats bla. en Pyle International K2 turbingenerator.
Den är svarvad i mässing men ser ut som brons pga blästringen.
Mallet turbogenerator.jpg
Mallet turbogenerator.jpg (35.29 KiB) Visad 6419 gånger
Men nu ska det nog börja lödas igen!

Hasta la vista//LH

Ps Vädret har inte passat Roco nå vidare sista tiden då han ogillar att bli våt och kall på sin lilla pillevick.
Men det är klart-vem gillar det?
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Per N »

Imponerande som vanligt Lasse! Jag börjar tro att Du kan hinna före leveransen från Bulgarien... ;)

Hälsa Roco och frugan från Per N!
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

En julhälsning.
En julhälsning från DONJs verkstad i Jädraås som nog får anses vara ett av de tyngre gubbdagisarna.
Jädraås verkstaden.jpg
Jädraås verkstaden.jpg (99.83 KiB) Visad 6240 gånger
I främre delen ser vi Malleten nr 8 lätt demonterad. Loket till vänster är väl Korsån och längst bort skymtar Acke, ackumulatorloket som fortfarande är i drift. Z4p finns det oxå gott om på bilden. Underredet till Kockumsvagnen som vi renoverar står framför 8:ans hytt Lägg även märke till stora traversen längst bort.
Är inte detta manligt så säg.

God jul önska Lars H och Roco.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Ja där skulle man vilja gör sin PRAO...* Mäktigt. Liksom din verkstad : )


* Praktisk ArbetslivsOrientering
Senast redigerad av Tobias Ljung den lör 29 dec 2018, 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Eftertankens kranka blekhet
Julhelgen förlöpte lugnt, tom. lite tid för tocke pyvel.
Svepet över pannan monterades under stor vånda och det blev inte helt bra, lite dumt konstruerat från början. Det borde ha varit några fixeringshål och dyl. Minst tre gånger lödde jag loss och började om.
Försökte sen tennspackla med sådär resultat. Väljer att gå vidare för att inte kludda till det ytterligare.
Sen borrades alla hålen i pannan. Är känslig för saker som inte linjerar som de ska och har funderat en del på en lösning. Det blev väl lite krångligt kanske men hellre det än snett. Pluggar i DUB.
Pannan borras.jpg
Pannan borras.jpg (177.51 KiB) Visad 6070 gånger
I sida är pannan inmätt med mättklocka till 5 hundradelar ungefär.
Detaljer som ska till f.ö. är handräckshållare, renspluggar, stagbultar och hållarna till omkastarmekanismen.
Bulthuvuden (imitationer) körs numera med cnc-fräs, går fort och bra. Ca 3 minuter/styck inkl svarvning.
Pannan pluggar o band.jpg
Pannan pluggar o band.jpg (150.24 KiB) Visad 6070 gånger
Bakre pannstödet har kommit på plats. Den ide jag hade om överdelens infästning i pannstödet har övergetts
och funderingarna cirklar numera runt en magnet eller ett snäpplås. Det ser i alla fall mörkt ut för en skruvlösning.
Pannan bakre delen.jpg
Pannan bakre delen.jpg (123.2 KiB) Visad 6070 gånger
Gott nytt//LH

Ps Roco ser fram emot "Löptik19". En säsong som varar hela året.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Bakre pannstödet har kommit på plats. Den ide jag hade om överdelens infästning i pannstödet har övergetts
och funderingarna cirklar numera runt en magnet eller ett snäpplås. Det ser i alla fall mörkt ut för en skruvlösning.
Kommer du inte åt att skruva underifrån, eller vad är problemet? Skulle ett "skjutfäste" funka?
Skriv svar