Precis som Ola beskriver i sin (mycket uppskattade) brevlåde-tråd, har jag också ställts inför omständigheter som gjort att modellbyggande har fått vika undan för en tristare verklighet. Mitt NKlJ-modellerande har tyvärr stått i det närmaste stilla, och min hemsida signalerar att nya modeller förmodligen skall kunna siktas under 2012… Inspiration är ett ömtåligt väsen, och under det senaste dryga året har jag försökt ta vara på den när den dykt upp. Ett sådant tillfälle var Norra Sandby-träffen i höstas då jag fastnade för ett par etsplåtar av Waggonfabriken i Hofterup (Mats Nilsson). De verkade oerhört välgjorda och det är alltid spännande att se hur andra byggare valt att konstruera lösningar.
Ett av mina livligaste tidiga modellbyggarminnen, eller egentligen, -dröm, var PERLs tjusiga katalog. Jag var förmodligen 13-14 år och fastnade bl a speciellt för kylvagnen litt H1. Ja fastnade för, det var inte så att jag precis kunde köpa den, men med mässingsprofiler, Northeastern-flak, och lite plasticard borde man väl kunna få till en sån? Jag hade inte så mycket tanke på att modellera nån speciell period eller så, även om möjligen att sent trettiotal funkade bra. Utifrån en ritning jag tror jag kopierade från SJ minnesskrift 1906 gick jag igång. Jag kom en bit, men bygget lämnades till förmån för andra projekt.
När jag nu såg Mats fina modeller sköljde alla dessa minnen över mig igen, och jag kände att jag bara måste ha hans fina vagnar. Att dessa vagnar slopades på trettiotalet, och därför inte ens i teorin skulle kunnat siktas i Finnshyttan som jag modellerar 1950, spelade mindre roll.
Det som fällde utslaget var också den utförliga byggbeskrivningen. På VVA-tiden var det roligaste när man fick en ny modell i brevlådan, att läsa byggbeskrivningen: jag har inte byggt så många av dem än (många är påbörjade dock ), men jag har byggt ALLA i huvudet! Jag kan läsa en sån byggbeskrivning som andra läser en skönlitterär text…
Väl hemkommen från Sandby kastade jag mig över byggbeskrivningen, och se, när jag läste den började det rycka i byggtarmen! ”Ah, just det, smart…”, ”Det där går ju ganska fort…”, ”…och då är det ju bara det och det kvar…”. Jag började bygga och tog lite bilder under tiden som jag tänkte lägga ut här, men inspirationen räckte tydligen inte så långt Nu är det dock Bankalas i luften (som jag tänkte bevista) och och luktar inspiration ända hit, så här kommer lite bilder på bygget:
Korgen viks och löds ihop av två delar.
Rambalkarna inkl del av golv monteras ihop av tre delar…
…som viks…
…och monteras ihop till en enhet:
Monterat på plats:
Golvet innanför, på vilket lagergafflarna senare skall monteras, går alltså att lyfta ut helt separat från rambalkarna. Bra eftersom lagergafflarna skall målas svarta separat.
Jag har kommit längre, men de bilderna är inte tömda ur kameran än, så det får vänta, förmodligen till efter helgen. Denna blir inte klar till Skövde, men tänkte visa annat ofärdigt… Vi kanske ses där?
/Tomas J
Ämnet inspiration
Re: Ämnet inspiration
PERLs katalog har även jag "läst" ett antal gånger, både fram och baklänges... när man var i yngre tonåren. Alla modeller och detaljer var oerhört fascinerande!!
Lösningen för rambalkar och konsoler var ju elegant!
Mvh
zikkan
Lösningen för rambalkar och konsoler var ju elegant!
Mvh
zikkan
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Ämnet inspiration
Är Mats igång igen! Det var goda nyheter!
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Ämnet inspiration
Nja, här handlar det om en annan "Mats", denne bor söder om semaforen i Eslöv.Jan Frelin skrev:Är Mats igång igen! Det var goda nyheter!
/Ola
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42
Re: Ämnet inspiration
Håller med om det där med att läsa byggbeskrivningar. Känner igen mig på den punkten.
Jag är i Skövde nu, faktiskt, så vi ses förmodligen i morgon.
Roligt att du uppskattar etssatsen!
/Mats
Jag är i Skövde nu, faktiskt, så vi ses förmodligen i morgon.
Roligt att du uppskattar etssatsen!
/Mats