Om öppningsbara stallportar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Om öppningsbara stallportar

Inlägg av Göran T »

Jo jag såg VVA's portar ganska nyligen då jag upptäckte att det tillkommit en del nyheter i den nyaste "katalogen". Har du någon uppfattning om dessa portar är konstruerade så att dom är öppningsbara?


Nej, det ser ut som att det bara är själva "dörrbladet" man får, "karmen" måste således tillverkas. Men det jag menar är att etsat och metall är ändå formstabilare än styrenplast (har sett att mina portar fått en liten bananform). Således så kan den som innehar lödkolv ganska behändigt löda ihop sina egna karmar och på dessa löda fast de små pinnar som sedan skall passas in i de rör som löds fast på portarna i samma höjd som pinnarna. På mina portar har jag bara två "fungerande gångjärn (lite enklare med inpassningen då). Det tredje i mitten är bara fejk.

Bild
Här tycker jag att "pinngångjärnen" syns ganska tydligt. Plast är ju svårt att löda i så i mitt fall så gjorde jag en liten ögla av 0,1 mm ms-plåt som hade en liten tunga som sticker in mellan dörrskikten och epoxylimmades fast. Dörrkarmen har jag gjort av ms-profil och pinngångjärn av 0.3 tråd som lötts fast.

Bild
Stallportarna öppna och i stallet står SJ:s lokomotor litt Z43.
Portarna är byggda av Evergreens styrenark som grund därefter är tillskurna förstärkningsplankor (ur 0,13 mm styrenark). Gångjärnsbeslagen är också gjorda i styren och nitarna slagna för hand (inte så tungt faktiskt). Fönstren är i plast och spröjsarna är gjorda med dragstift.


Så, Lasse och övriga, som varit sömnlösa ;-) över hur jag tillverkat portarna på lokstallet i Rödesund. Hoppas att jag har rätat ut de största frågetecknen nu.

/Göran T

Ps.Märker att det här inlägget kanske passar bättre under byggavdelningen så om du vill så får du flytta det Johan.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Trist forum, detta!

Inlägg av Lasse M »

Jag tackar så mycket för din beskrivning av bygget av dina stallportar. Nu är absolut det största frågetecknet uträtat och jag har blivit klokare över hur jag skall gå tillväga och VVA's etsade portar blir ju isåfall perfekta att utgå ifrån.

Passar på att även slänga upp frågan om fabrikatet på tegelväggarna, för det är väl tegelmönstrade styrén ark du byggt stallet med?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Trist forum, detta!

Inlägg av Göran T »

Passar på att även slänga upp frågan om fabrikatet på tegelväggarna, för det är väl tegelmönstrade styrén ark du byggt stallet med?


Jodå, materialet i tegelväggarna är även det styrén och fabrikatet är Slater´s. Mönstret är väl inte helt rätt då Karlsborgsstallet har vartannat tegelskift med "halvsten", s.k. blockförband, men jag hade ingen lust att ritsa det själv så det fick bli det som Slater´s kallar för "4 mm scale Flemish bond". Stagat invändigt med ~1 mm slät styrén. Örjan Svane skrev några utmärkta artiklar med början i Smalspårigt nr 71/2000 om just murförband, både om förebilden och hur han löste det i modell.
/Göran T
Skriv svar