Bensinstationsbygge...

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Bensinstationsbygge...

Inlägg av Johan Stenson »

Har lite svårt att avgöra om denna är smalspårig eller ej...

Bild

Bild

Ursprunget är en sådan här plastbyggsats från PIKOs hobbysortiment som sektionerats och fått en ny lack.

Bild
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av Göran T »

Har du hittat några GULF-bokstäver ännu Johan?

/Göran T
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av Johan Stenson »

Nej, det har jag inte. Å andra sidan har jag inte letat så mycket. Kollade lite lite på ditt tips men kom aldrig till skott.

Sedan har macken varit en vända i golvet vilket gjorde att jag kom av mig lite då allt som jag limmat med cyano lossnade. Visserligen är det lagat nu, det sista idag - där av de nya bilderna och inlägget. Får se om jag orkar med slangar till pumparna eller om jag ska betrakta macken som "färdig".
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av Göran T »

Bokstäverna är från Slaters och de sitter som sagt på BRISSMANS affär. Bifogar bild. Kanske har jag några kvar som du kan få. Visserligen är nog inte typsnittet helt korrekt men, men...
Skall jag kolla detta i morgon om du är intresserad?
Bild

/Göran T
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av Johan Stenson »

Kan mycket väl tänka mig att använda ett typsnitt som inte är 100% korrekt. Dvs, jag skulle bli glad om du hittade fyra lämpliga bokstäver i gömmorna.
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av CGO »

Grattis, alltså till din ombyggda bensinstation. Den blev ju mycket bättre i din version. ...Återigen, snygg kitbashing.
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av Johan Stenson »

Jo tack, kitbashing är roligt. Extra skoj är det om ursprungsbyggsaten är billig och resultatet blir som man tänkt sig. Lite av spänningen ligger ju i att få testa om ens ideer verkligen är hållbara eller rent önsketänkande. I detta fall föll alla bitar på plats resultatet blev till och med bättre än jag räknat med.
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av CGO »

En fråga jag glömde i all hast. Du har målat om modellen. Vad använde du för färg? Alltså, Humbrol, Poly Scale, Foquil eller ngt annat och handmålade du eller har du sprutat modellen? Den ser nämligen väldigt bra ut, färgsättningen.
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av Johan Stenson »

Macken är penselmålad med väl förtunnad, vit Humbrol med en en gnutta grått i. Sedan har jag lagt på MYCKET små duttar med grå-grönt vädringpulver (från Carrs "shades of mud" förpackning) som gnidits ut med en tops. All målning och gnidning är gjord i "lod-led". Även den grå-blå sockeln är efterbehandlad med vädringspulver.
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Bensinstationsbygge...

Inlägg av Johan Stenson »

Med slangar till pumparna och Görans bokstäver blev macken äntligen helt klar!

Bild
Skriv svar