KEJ litra Q nummer 1-6

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

KEJ litra Q nummer 1-6

Inlägg av Klas Blomberg »

Dags att göra ett lite mer seriöst bygge - det blev Kolding-Egtved Jernbanes godsvagn litra Q nummer 1-6.

Jag har länge varit förtjust i danska järnvägar, men det är ju inte precis landet som är känt för smalspårsbanor - så något modellbygge har det aldrig blivit av. Fram till 1920 fanns det bara fem smalspårsbanor i Danmark, i samband med genforeningen 1920 tillkom ytterligare tre före detta tyska smalspårsbanor. De danska smalspåren lades ned tidigt, Kolding-Egtved redan 1930 och efter 1939 var De bornholmske jernbaner det enda kvarvarande bolaget.

Litra Q kommer av kvæg, det danska ordet för djur - och det syns på vagnens utformning. Luckorna kan dras ner (på förebilden, inte på modellen!) för att vädra ut efter en djurtransport. Dörrarna på gavlarna är åxå en anpassning till djurtransporter, de är för att underlätta av och pålastning via lastramper.

Den tidiga nedläggningen skapade lite problem för mig. Som utgångspunkt för bygget har jag bara haft en suddig ritning och ett ännu suddigare foto, så en del detaljer är kompletterade från andra Q-vagnar.

Modeller av danskt smalspår har jag aldrig sett i Sverige, och det verkar vara tämligen ovanligt även i Danmark. Hur jag ska motivera den här vagnen på min hemmabana blir en svår nöt att knäcka
KEJ Litra Q 1.jpg
KEJ Litra Q 1.jpg (222.72 KiB) Visad 2531 gånger
KEJ Litra Q 2.jpg
KEJ Litra Q 2.jpg (289.66 KiB) Visad 2531 gånger
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: KEJ litra Q nummer 1-6

Inlägg av mikath »

Trevligt bygge Klas!!!
Gullig vagn.

/Mika
Skriv svar