O & K i 1/35

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

O & K i 1/35

Inlägg av Anders R »

Hejsan!

Har byggt lite under julledigheten, senaste alstret är en liten O & K- diesel från Hesketh Scale Models, skala 1/35. En mycket trevlig byggsats, kanske drivningen är väl enkel, men det får framtiden utvisa. Den går jämnt och bra, om än kanske lite väl fort.

God fortsättning!

/Anders i Arjeplog


Bild

Bild

Bild

Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Hauk »

Herlig!

Kan du fortelle litt mer om hvordan du har malt loket?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Micke Brane »

Hej Anders.
God fortsättning på det nya året.

Inspirerande och super fina bilder.
Jag är också intresserad av hur du målat.
Är det med AK-Worn Effects ….
Men, ett nytt lok borde väl vara blankt och fint :D

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Anders R »

Stort tack!

Målningen har gått till på följande vis:

Hela loket målades med Humbrol 62 och 27004, med mer av 62 högre upp på loket och nästan bara 27004 på underredet. Sedan ett lager Wella hårspray (har testat AK Interactives worn effects, men hårsprayen är lika bra och torkar fortare) och sedan den ljusblågrå färgen, följt av en dutt vitt sprutat rakt uppifrån för att imitera solblekning

Lämpliga mängder av den gråblå färgen tas sedan bort med en svinborstpensel och lite vatten, jag tvättade bort all färg på underredet och lade sedan dit lite mörkgrått med pensel. Torkning över natten.

Sedan lade jag lite Dark Wash från MIG runt nitar, i underskär och i panellinjer. Därefter torrborstning med Vallejo Dark gun metal, följt av torrborstning med Vallejo Oily steel. En wash av AK Interactive Engine grime lades på växellådan och sedan torrborstades den igen med Oily steel. Sedan lade jag lite, lite Vallejo Stainless steel på ovansidan av muttrar och andra detaljer, bara så mycket att de fångar ljuset och syns lite bättre.

Som avslutning lade jag på lite pigmentpulver i olika rost- och sandkulörer samt lite svart och brun oljefärg för att imitera bränslespill och rinningar.

M v h

Anders i Arjeplog
Senast redigerad av Anders R den mån 06 jan 2014, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Jan Frelin »

En annan detalj jag gillar är de grågröna stänken på skjulets nederkant, syns på nästan alla byggnader.
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Roger S Jansson »

Som vanligt; kanonbygge..!!! ;)
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Micke Brane »

Tack Anders för en noggrann genomgång av målningsproceduren.
Som sagt, ett strålande bygge.
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Hauk »

Anders R skrev:Stort tack!

Målningen har gått till på följande vis:
Tusen takk for en utmerket beskrivelse av maleprosessen!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: O & K i 1/35

Inlägg av ehrpet »

Fint jobb Anders! Och intressant beskrivning. Trevlig skala.

Peter (Stadsholmen)
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: O & K i 1/35

Inlägg av Olof »

Anders R skrev:Hela loket målades med Humbrol 62 och 27004, med mer av 62 högre upp på loket och nästan bara 27004 på underredet. Sedan ett lager Wella hårspray (har testat AK Interactives worn effects, men hårsprayen är lika bra och torkar fortare) och sedan den ljusblågrå färgen, följt av en dutt vitt sprutat rakt uppifrån för att imitera solblekning

Lämpliga mängder av den gråblå färgen tas sedan bort med en svinborstpensel och lite vatten, jag tvättade bort all färg på underredet och lade sedan dit lite mörkgrått med pensel. Torkning över natten.
Tack för beskrivningen. Jag tänkte prova hårspray-metoden på mina grusvagnar. Är det något speciellt man skall tänka på för färgen man lägger ovanpå hårsprayen? Duger vilken färg som helst? Måste den vara vattenbaserad?

Tack på förhand

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar