Fototriks

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Fototriks

Inlägg av Hauk »

Jeg har testet en (for meg) ny funksjon i Photoshop (Fra og med CS4), Auto-Blend Layers.

Denne er nyttig når man vil ha ekstrem dybdeskarphet.

Konseptet er at man tar bilder med forskjellig fokuspunkt, og så legger dem som lag i den samme Photoshop-fila.

Jeg gjorde en enkel variant med bare to eksponeringer, men man kan bruke så mange eksponeringer som man vil.

Øverst de to ubehandlede bildene, nederst det kombinerte:

Bild

Bild

Bild

Dette bildet tok det under 10 min. å lage.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Fototriks

Inlägg av lenelg »

Tekniken används mycket av folk som håller på med extrema närbilder, eftersom du får mycket litet skärpedjup på korta avstånd - de kan ofta behöva lägga ihop 10-20 olika exponeringar av ett flughuvud.. Det finns också speciell programvara för detta som är lite mer avancerad än Photoshops funktion. Googla på "focus stacking" om du blir intresserad!
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Fototriks

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Det blev bra :-)

Visste inte att Photoshop klarade detta, det måste jag prova vid tillfälle.

MvH
Pär
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Fototriks

Inlägg av lenelg »

Så här gör du:
Bilderna bör vara tagna med stativ, utan att flytta kameran mellan exponeringarna..
Steg 1 är att få in alla bilder som lager i samma bild:
Öppna alla bilder du ska använda
Välj Arkiv/Automatisera/Photomerge, med Layout "Automatisk" och se till att de tre kryssrutorna inte är markerade!
Photomerge lägger nu alla exponeringar som lager i samma bild, och finjusterar läget om du råkat rubba kameran.

I steg 2 väljer Photoshop de skarpaste partierna från varje lager genom att maskera de oskarpa delarna:
Välj Redigera/Blanda lager, välj Metod "Automatiskt" och alternativet Stapla bilder.

I detta exempel har jag lagt ihop fem bilder, visar bara första, sista och resultatet. Spårvagnen är en turistsouvenir i ungefär HO:
https://www.dropbox.com/s/hsqdvitpkqxqt ... xempel.jpg
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Fototriks

Inlägg av Hauk »

lenelg skrev: Tekniken används mycket av folk som håller på med extrema närbilder, eftersom du får mycket litet skärpedjup på korta avstånd - de kan ofta behöva lägga ihop 10-20 olika exponeringar av ett flughuvud..


Hvordan får man en flue til å sitte helt ubevegelig mens man tar 10-20 eksponeringer? ;-)
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fototriks

Inlägg av Olof »

Hauk skrev:
lenelg skrev: Tekniken används mycket av folk som håller på med extrema närbilder, eftersom du får mycket litet skärpedjup på korta avstånd - de kan ofta behöva lägga ihop 10-20 olika exponeringar av ett flughuvud..


Hvordan får man en flue til å sitte helt ubevegelig mens man tar 10-20 eksponeringer? ;-)


Eter! Eller något annat. Huvudsaken är att fluen är död.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Fototriks

Inlägg av lenelg »

Eller frysboxen en stund..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar