Japanska tippvagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Japanska tippvagnar - koppel

Inlägg av lenelg »

Bland amerikanska byggare av loggingbanor använder en del "link and pin"-koppel, som de kallas där borta, i On30. En erfarenhet är att "spikarna" är mycket petiga att hantera om du vill rangera. En lösning är att fuska genom att använda en U-formad dragstång (häftklammer?) till vardags som du trär genom båda hålen uppifrån, och ha några prydligare delar att ta fram när modellerna ska fotograferas. Dragstänger gjordes i verkligheten ofta av en bit klen rälsprofil som smiddes platt i ändarna med ett hål i, och "spikarna" hittar du bland segelfartygstillbehör hos t ex Eskader - kolla efter "koffernaglar".

På USA-marknaden finns även koppel från ett par olika tillverkare, både såna som monteras i koppelficka och såna som bultades direkt mot ändbalken.

Till Kadee-kopplet kan du dra ur järntråden som magneten ska dra till sig, böja den i 90 grader, kapa till lagom längd och sen montera tillbaka från ovansidan av kopplet (inte min idé..).
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av lenelg »

LP3.jpg
LP3.jpg (81.38 KiB) Visad 3536 gånger
Ett exempel på vad jag menar..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Olof »

Tack Leif. Får fundera på hur jag gör. Helst hade jag velat koppla till övrig 0-16,5 materiel
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Japanska tippvagnar

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev: tis 14 jan 2014, 02:46 Jag hade funderat på en dragstång mellan vagnarna, och sedan borrat ett hål uppifrån i rambalken. Kanske att man hade behövt borra ett hål horisontellt framifrån i rambalken också för att få plats med dragstången. Och sedan fästa dragstången i rambalken med något "spik"-liknande som man släpper ner uppifrån i hålet i rambalken. Själva dragstången kan kanske göras av en bit tjock mässingsplåt som slipas till, och med ett hål i vardera änden för spiken. Det kanske inte blir helt förebildsenligt men kanske ändå tillräckligt estetiskt tilltalande. Koppel mellan tippvagnarna och loket skulle då kunna göras med en dragstång med kadee-krok, om man sätter en mässingsplåt över kroken så kadee-kopplet inte faller ner.

Med vänlig hälsning
Daniel
Svar på en väldigt gammal tråd men just så blev det. Dragstång mellan vagnarna och Kadee i ändarna, doch en mindre variant än #5.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar