Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

1:a försöket.

Bild

Kopplet kommer lite för långt ner. Jag använde mig två 1 mm mellanlägg, fast det hade nog blivit helt perfekt med ett mellanlägg på 1 mm plus en tunn på 0,3 mm också.
Det skulle sitta två distanser i ramen där de avlånga urtagen är som jag fick ta bort. Sedan får man fila ur lite i buffertbalken också, men det är en åtgärd helt enligt originalinstruktionen.

Återkommer när jag gjort ett nytt försök med tunnare mellanlägg.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

Nu med 1,3 mm mellanlägg blev det helt perfekt.

Bild

Mellanlägget gjorde jag enligt följande.

Bild

Tjocklek 1,3 mm
Gängat hål M1,6 som jag förborrade med ett 1,2 mm borr.

Som jag tidigare skrev var detta ett busenkelt ingrepp.

/Mika
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Arne Falk »

Mika! Du gör alltså bedömningen att de två stagen i bakre delen av ramen inte behövs för att ge ramen stadga.
Skulle man inte kunna behålla det understa staget, men borra ett hål i det så att man kan få in en liten skruvmejsel vid montering av kopplet? Eller är det för tajt?
Kommer inte koppelmuttern i konflikt med bottenplattan?

/Arne F
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

@Arne Falk
Skruvskallen för kopplet hamnar där understa staget sitter, och skulle man borra ur staget för så att skruvskallen går igenom skulle det inte bli så mycket (eller inget) material kvar av staget.

Att ramen skulle bli vek är jag absolut inte det minsta fundersam över, som den är nu så är den redan stadig nog, och med de röda delarna på plats blir den ännu stadigare.

Bild

Det röda sträcket bak skall föreställa den 0,7 mm mässingstråden som skall igenom båda sidorna på ramen som också styvar upp drivningen.

/Mika
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Lasse M »

mikath skrev: @Lasse M
Mycket snyggt bygge!!!
Vill du bygga mitt lok också??? ;)


Vad jag förstår så är det inte problem att montera koppel fram på Np-loket. Det är bara att använda sig av originaldelarna till loket.

Bak är en annan femma.

Bild

Den frästa originaldelen är kortare är den etsade enligt markeringen ovan.
Här måste man modifiera HNJ V-drivningen en aning.
Jag har en aning för mig hur detta skall gå till och det är absolut inget komplicerat ingrepp. Mer om detta när jag kommit så långt.

/Mika


Tackar för det, kul att höra från en duktig byggare som dig. Nog för att Np loken var kul att bygga och jag onekligen var bra sugen på ett till när HNJ-V aviserade nyutgivningen. Men med allt för lite tid för bygge och allt för många obyggda modeller så får jag nog hålla mig till mina egna projekt. ;-)

Aha, då förstår jag problemet. Själv så planerar jag som sagt att etsa en "kopia" av den frästa orginaldelen fast då med större slitsar för dom nya hjulaxlarna. Tyvärr så passade ju inte dom nya hjulen på orginaldriven som aviserades från början, men jag valde att behålla dom ändå då orginalhjulen är allt för dåliga.

Gav HNJ-V möjligen även ut versionen med långa tankar?
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Arne Falk »

Ja, jag köpte mitt lok med en extra plåt för att kunna bygga med långa tankar. Innehåller även hytt. Plåten är RG:s.

/Arne F
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

Kopplet kommer "ganska" nära buffertbalken på loket.

Bild

Jag har valt att ha det så, och funktionen påverkas inte av att det sitter lite längre in.
Skulle man vilja ha kopplet längre ut få man borra hålet längre ut mot kanten på mellanbiten stället för de 2 mm som jag har på mitt driv.

/Mika
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Johan Winell »

mikath skrev: @Arne Falk
Skruvskallen för kopplet hamnar där understa staget sitter, och skulle man borra ur staget för så att skruvskallen går igenom skulle det inte bli så mycket (eller inget) material kvar av staget.

Att ramen skulle bli vek är jag absolut inte det minsta fundersam över, som den är nu så är den redan stadig nog, och med de röda delarna på plats blir den ännu stadigare.

Bild

Det röda sträcket bak skall föreställa den 0,7 mm mässingstråden som skall igenom båda sidorna på ramen som också styvar upp drivningen.

/Mika


Vill man kan man ju enkelt trä en rörstump utanpå de bakersta lagren och löda fast som förstyvning mellan rambalkarna . Då blir det absolut superstadigt.

VH
Vänliga hälsningar

Johan
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Arne Falk »

Jag började så smått att bekanta mig med Np-bygget idag. Det finns tre fästen för drivet borrade och gängade direkt i vitmetallen. Två baktill och ett fäste i pannan. Detta ställer jag mig tvivlande till. Det räcker förmodligen att man drar skruven ett kvarts varv för mycket en gång, vilket är lätt gjort i den mjuka vitmetallen, och gängan är förstörd för alltid.
Här är det nog lämpligt att löda in muttrar. Baktill är det lätt fixat men i pannan är det nog lite värre.

/Arne F
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

@Arne Falk
Visst är det en bra idé att ersätta med ett par riktiga muttrar.

/Mika
Skriv svar