Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

Var nyfiken på drivningen så jag började med att vika ihop drivningen från HNJ Verkstad.

Bild

Drivningen rullar otroligt fint och hjulen ser mycket fina ut.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

Prov med cylindrar och motor.

Bild

Allt ser så stort ut för att hjulen är så små.

/Mika
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Arne Falk »

Bra Mika! Det här ser jag fram emot. En tråd om Np-bygget. Jag har haft tag i grejerna ett par gånger men lagt tillbaka dem på hyllan. Har inte varit mogen uppgiften.

/Arne F
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

@Arne Falk
Du som är en så pass rutinerad och duktig byggare!!!


Jag blev lite osäker på fortsättningen av drivningen.

Bild

Någon grön del fanns inte med från HNJ Verkstad och den som följer med i ursprungssatsen ser inte alls ut som den gröna delen gör.
Min oro var helt obefogad för ursprungsdelen passar perfekt och är tänkt att användas.

Bild

Jag gängade hålet i ramen (drivningen) till M1.4 och skrvade sedan fast delen med en M1.4 skruv.

Bild

Allt blev till slut mycket bra och gångbordet hamnar rakt och fint över hela drivningen och jag är mycket nöjd.

/Mika
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej! Jag har en dylik byggsatts liggande i lådan bland orörda. Men tusan vad jag blir sugen på att börja på den
när jag ser dig bygga på ett Np lok. Jag som hade bestämt mig att inte öppna någon ny byggsats fören HC
bussarna var klara. Jäklar vad vankelmodig jag blir. Du sätter fart på mig Mika. *L*
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Arne Falk »

mikath skrev: @Arne Falk
Du som är en så pass rutinerad och duktig byggare!!!


/Mika


Men Mika! Jag som tyckt att du har ett nyktert och gott omdömme.
Byggare möjligen. Och då avser jag inte drivningar.

/Arne F
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

Hur långt jag bygger på Np-loket just nu kan jag inte säga. Jag hade tänkt göra drivningen i alla fall.
Sedan har jag inte riktigt klart för mig hur jag skall lösa kopplet på loket, och om jag skall ha koppel både fram och bak eller bara bak.

/Mika
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av Lasse M »

Intressant att ta del av dina bilder på bygget av HNJ-V drivet. Jag inhandlade själv hjulen från HNJ-V men planerar att etsa ett egenkonstruerat driv baserat på orginaldrivets form/mått eftersom ekonomin inte tillät inhandlande av 3 st Np driv från HNJ-V.

Blir nyfiken på vad du ska lösa angående koppel, om du nu inte kör med andra koppel än Kadee. För med orginaldrivet fanns det plats till Kadee både fram och bak. Bifogar en gammal bild på ett av mina Np lok.
Bild
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av mikath »

@Lasse M
Mycket snyggt bygge!!!
Vill du bygga mitt lok också??? ;)


Vad jag förstår så är det inte problem att montera koppel fram på Np-loket. Det är bara att använda sig av originaldelarna till loket.

Bak är en annan femma.

Bild

Den frästa originaldelen är kortare är den etsade enligt markeringen ovan.
Här måste man modifiera HNJ V-drivningen en aning.
Jag har en aning för mig hur detta skall gå till och det är absolut inget komplicerat ingrepp. Mer om detta när jag kommit så långt.

/Mika
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Jeco/HNJ Verkstad - SJ litt. Np.

Inlägg av loktok »

Jag tackar för denna tråden.Sitter i startgroparna själv att bygga mitt Np lok med nya drivet från Göran.
Skriv svar