Sida 6 av 7

Re: MDR 131

Postat: mån 24 feb 2014, 15:36
av Björn D
Hej

För inte så länge sedan läste jag en artikel i MRJ (tror jag) om att just använda täckglas. I detta fall använde man dubbla täckglas som limmades ihop med cyanolim och på detta sätt fick man ett starkt men tunt laminatglas som gick att skära till rätt format.

Jag skulle kunna försöka att leta på artikeln och skicka en kopia.

Mvh
Björn D

Re: MDR 131

Postat: mån 24 feb 2014, 18:42
av Hauk
Björn D skrev:Hej

För inte så länge sedan läste jag en artikel i MRJ (tror jag) om att just använda täckglas. I detta fall använde man dubbla täckglas som limmades ihop med cyanolim och på detta sätt fick man ett starkt men tunt laminatglas som gick att skära till rätt format.

Jag skulle kunna försöka att leta på artikeln och skicka en kopia.

Mvh
Björn D
Artikkelen stod på trykk i MRJ nr. 227

http://www.modelrailwayjournal.com/

Re: MDR 131

Postat: mån 24 feb 2014, 19:18
av Olof
Tack Björn det låter intressant.

Håvard, skrev Du inte i samband med att Du skar glas till Dina lok något om att limma täckglas med cyanolim? Var det inte något om att den "imma" man lätt får på glaset kom av att limmet reagerade med fett på glaset? Det låter som att jag får prova att tvätta täckglas i ultraljudstvätten till helgen.

/Olof

Re: MDR 131

Postat: mån 24 feb 2014, 19:41
av Hauk
Olof skrev:Tack Björn det låter intressant.

Håvard, skrev Du inte i samband med att Du skar glas till Dina lok något om att limma täckglas med cyanolim? Var det inte något om att den "imma" man lätt får på glaset kom av att limmet reagerade med fett på glaset? Det låter som att jag får prova att tvätta täckglas i ultraljudstvätten till helgen.

/Olof
Jo, det kan komme "dimma" på dekkglass om man limer med cyano. Jeg har sett eksempler på dette, men som regel har det gått bra.

-Håvard

Re: MDR 131

Postat: tis 25 feb 2014, 21:05
av Olof
Har fått tag på MRJ nr 227 och artikeln om laminerade täckglas. Ser intressant ut. Skall försöka prova till helgen.

Re: MDR 131

Postat: tor 27 feb 2014, 14:27
av Olof
Limmade lite täckglas igår kväll. Två limmade täckglas blir betydligt starkare än ett om än inte obrytbart.
Men det finns svårigheter. Det är svårt att få ut limmet så att det fullständigt fyller ut utrymmet mellan glasen. Gör man inte det syns det. Samtidigt så får main inte få lim på utsidan av glaset. Det syns också.
/Olof

Re: MDR 131

Postat: tor 27 feb 2014, 15:20
av Daniel Bergqvist
När jag har limmat med cyanolim och fått lite för mycket har jag använt toapapper för att suga upp överskottet. Genom att försiktigt dutta med toapappret har limmet sugits upp bra. Det kanske skulle funka att använda överskott av lim och sedan suga upp det när du limmar glasen?

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: MDR 131

Postat: mån 17 mar 2014, 14:23
av Håkan Thörngren
Olof skrev:Sådär, nu är maskeringstejpen av.
Som någon påpekade så är inte orange en täsckande färg. Därför blev det tyvärr lite väl många färglager som gör att krispigheten i Micas kåpa inte riktigt går fram.
Och vad gärna jag skulle vilja veta varför jag får dessa små bubblor i hörnen
Färger som gul, orange och röd brukar inte täcka. Därför bör man först grunda med vit färg. Det går även att använda grå nyans om man vill göra slutresultatet mörkare.

Re: MDR 131

Postat: fre 13 feb 2015, 21:18
av Tobias Ljung
Hur har det gått?

Re: MDR 131

Postat: sön 15 feb 2015, 15:27
av Olof
Bra fråga som motiverar en titt i högen av "tillfälligt" undanlagda projekt.

Jag fastnade i våras på drivningen. Det var inte så lätt som jag hade tänkte. Eftersom hjulen är oisolerade så tänkte jag mig ett split-frame chassi. Det vill säga ett chassi som är isolerat på mitten. Trepunktslagring gick då att lösa genom att låta varje sida vrida sig runt en axel i mitten. Okonventionellt och därför kul att prova. Problemet som det hela stupade på var att hitta en växellåda som gav tillräckligt med utväxling utan att kräva snäcka. Jag tycker inte om snäckväxlar eftersom de är självhämmande. Jag hade tankar på en tvärställd motor som drev hjulen på ena sidan med en kedja eller rem men hjuldiametern är för liten för att få plats för de kedjor eller kuggremmar jag hittade.

Kanske dags att ta tag i denna modell igen. Antingen så färdigställer jag den utan drivning eller så får jag försöka leta reda på en liten växellåda med snäckväxel. Eller så hittar jag ett material som duger till isolerade hjulaxlar och fixar trepunktslagring på konventionellt sätt.

Vad föreslår ni?

/Olof