Sida 2 av 7

Re: MDR 131

Postat: tor 26 dec 2013, 19:50
av Olof
Medan jag funderar på underredet (tack Daniel) fortsätter arbetet med korgen.

3D utskrifter kan vara lite randiga, så också denna. Lösningen är klassisk. Grunda, slipa, grunda igen, slipa med finare sandpapper och så vidare till man fått en yta man tycker är OK. Jag tycker att jag kommit dit nu. Visst syns det lite ränder i fördjupningarna där det är svårt att slipa utan att skada detaljerna men det syns inte så mycket. Taket och fronten är jag nöjd med.

/Olof

Re: MDR 131

Postat: fre 27 dec 2013, 02:22
av Hauk
Olof skrev:Medan jag funderar på underredet (tack Daniel) fortsätter arbetet med korgen.

3D utskrifter kan vara lite randiga, så också denna. Lösningen är klassisk. Grunda, slipa, grunda igen, slipa med finare sandpapper och så vidare till man fått en yta man tycker är OK. Jag tycker att jag kommit dit nu. Visst syns det lite ränder i fördjupningarna där det är svårt att slipa utan att skada detaljerna men det syns inte så mycket. Taket och fronten är jag nöjd med.

/Olof
Snyggt!
Det er inspirerende å se at Shapeway prints kan bli like bra som deler bygget med konvensjonelle teknikker.

Re: MDR 131

Postat: ons 01 jan 2014, 22:20
av Olof
IMG_2583.JPG
IMG_2583.JPG (163.53 KiB) Visad 4987 gånger
Ett foto med kåpan monterad på underdelen (som också kommer med från SL&VV). Gardjärnen är lite grova, förmodligen av hållfasthetsskäl, och skulle kunna gå att byta mot nya gjorda av mässingsstripps men jag beslöt behålla dem som de är.

Som synes har jag haft lite för mycket färg och fått lite bubblor här och där som jag får skrapa bort. Man kan också se randningen i materialet på sådana ytor där det varit svårt att komma åt och slipa. (Bland annat runt topplyktan)

Jag har i brist på annan information antagit att insidan var ljusgrå och målat därefter. Tyvärr saknar jag fortfarande bilder på inredningen i en MDR131.

/Olof

Re: MDR 131

Postat: mån 06 jan 2014, 21:36
av Olof
Arbetet går vidare. Jag har nu ritat hjul, räcke, och nya fotsteg och taklyktor. Tanken är att skriva ut dessa i mässing. Det skall bli intressant att se om hjulen blir runda. Hjul behöver jag och då var det lika bra att slänga med ett par andra delar också.

/Olol

Re: MDR 131

Postat: lör 11 jan 2014, 00:25
av Olof
Jag har letat på nätet efter bilder som visar dressinens inredning. Medan jag letade så hittade jag ett foto av en MDR131 på en museidag i Ängelholm. Plockade fram mina egna foton från den dagen och hittade denna bild. Ja egentligen så var det T43 loket bakom som var motivet jag siktade på då men med lite beskärning fick jag fram en hyfsad bild.
Foto av MDR131 (och T43) på en museidag i Ängelholm
Foto av MDR131 (och T43) på en museidag i Ängelholm
IMG_0200.JPG (90.46 KiB) Visad 4715 gånger
Inredningen verkar målad dels i ljusgrått, dels i en blå-grå-grön kulör som man känner igen från många andra ställen. Se till exempel insidan av fönsterkarmen. Är det någon som vet beteckningen för denna kulör (RAL, NTSC, RGB eller liknande)?

Tack på förhand

Olof

Re: MDR 131

Postat: lör 11 jan 2014, 21:30
av Olof
Jobbar vidare med underredet medan jag väntar på hjul och andra mässingsdelar från Shapeways. Eftersom jag tycker att det är kul att prova nya vägar så är detta chassi lite annorlunda.
Underrede
Underrede
DSC_0020.JPG (82.06 KiB) Visad 4630 gånger
Planen är ett trepunktslagrat split-frame chassi. Split-frame innebär att chassits högra och vänstra del är isolerade från varandra. Däremot är inte hjulen isolerade från respektive chassihalva. Det kräver alltså antingen ej genomgående axlar eller axlar som är isolerade på mitten. Eftersom jag 3D-skriver mina hjul så valde jag för enkelhets skull att inte göra dem isolerade.

På bilden syns de två chassihalvorna som är borrade och filade ut två U-profiler i mässing. På klassiskt sätt lödde jag först ihop mässingsbitarna för att hål och det som jag filade bort skulle hamna rätt.

Axelhålen kan tyckas stora och det är de, 5 mm diameter. Anledningen är att jag avser använda kullager med 5 mm ytterdiameter och 2 mm innerdiameter. Det blir två kullager i bredd för att kunna klara sig utan genomgående axel.

Bredvid varje axelhål syns ett litet hål. Det är för att fästa strömavtagarna. I teorin behövs inte strömavtagare med split-frame men en av anledningarna till den låga friktionen i kullager är den lilla kontaktytan. Liten kontaktyta innebär stor ström per ytenhet så jag tänker ha strömavtagare för att vara säker på att jag inte skadar kulornas ytor om det skulle bli kortslutning.

Den vita distansen är svarvad ur plast. Tapparna som sticker ut får jag korta ner senare

Det som jag inte har någon aning om är hur jag skall fixa drivningen. Jag funderar på att bara driva två hjul på ena sidan. Det skulle underlätta trepunktslagringen.

Alla tips, synpunkter och förslag mottages med tacksamhet.

/Olof

Re: MDR 131

Postat: sön 12 jan 2014, 08:52
av Johan Winell
Sciliconslang mellan axlarna för att driva på båda sidorna kanske?

Re: MDR 131

Postat: sön 12 jan 2014, 11:45
av Olof
Tack Johan, en strålande idé. Det är inte så stort vridmoment som skall överföras och slangen håller också konstant avstånd mellan hjulen.
Olof

Re: MDR 131

Postat: sön 12 jan 2014, 11:51
av Daniel Bergqvist
Intressant bygge :)

Vilket axelavstånd och hjuldiameter har motordressinen?

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: MDR 131

Postat: sön 12 jan 2014, 17:28
av Olof
Axelavstånd 47,6 mm
Hjuldiameter 9,7 mm