MDR 131

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Letar efter färger till dressinen eftersom jag inte är helt nöjd med min sprayburk.
Vad jag kan tycka så skall det vara SJ 81 (Orange) och SJ 45 (Mörkgrön). Men det är en chansning. Kan det stämma?
Något förslag på underredets färg? Den är mörkare än taket.

Var hitta man dessa kulörer?
SMJ färger verkar bara vara tillgängliga i Stockholmsområdet. Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att skicka lösningsmedelsbaseradfärg till en rimlig portokostnad men det innebär att jag får leta efter alternativ. Har någon en översättningstabell mellan SJ-färger och andra kulörstandarder?

AGJ har en tabell från SJ till NCS. Enligt den och en tabell jag hittade som översatte från NCS till Vallejo skulle SJ 81 motsvara Vallejo 207. Någon som provat?
Svårare är det med den gröna färgen som AGJ översätter till NCS 8010-G30Y men det tycker jag blir för mörkt. Har någon något bättre förslag?

Bild

Foto från B G Bodins samling
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: MDR 131

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Olof,

Vad tror du om den här färgen? Jag använde Humbrol matt orange rätt ur burken till mitt lotsbåtsbygge. Tyckte först att färgen var fel, men färdigresultatet visade sig bli tämligen rätt.
Bild

Mvh

/Peter
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: MDR 131

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Testa din bild (eller nån annan) här och se om du hittar nåt du känner dig nöjd med: http://scalemodeldb.com/paint

Jag har använt Humbrol 18 till oranga mojänger utan att bli missnöjd.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: MDR 131

Inlägg av f.gaard »

Använder också Humbrol 18 till SJ orange. Att underredet är mörkare beror troligen på smuts och skugga. Men orange är hopplöst att få att täcka, det går åt flera lager.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Håkan Grundstedt skrev:Testa din bild (eller nån annan) här och se om du hittar nåt du känner dig nöjd med: http://scalemodeldb.com/paint
Intressant sida Håkan. Man får exakt den färg man har på fotot. På gott och ont. Vill inte starta en diskussion om äldre films färgåtergivning men man kan inte säga att det inte matchar dokumentationen.

Humbrol 18 är alltså ert förslag. Skall fundera på det medan jag tar några lager till med den "Pale Orange" jag använt hittills. Som f.gard skriver så är det inte den mest täckande färg jag målat med.

Fem hjul klara, någorlunda runda och någorlunda vinkelräta mot axeln. Jag borrade upp axeln för att senare kunna föra in något konformat och med ett lätt knäpp med en hammare få axeln att inte trilla ur lagren.
Nu återstår att fundera ut hur jag skall göra drivningen.
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2784.JPG (118.49 KiB) Visad 7568 gånger
/Olof
Senast redigerad av Olof den fre 21 feb 2014, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: MDR 131

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: Fem hjul klara, någorlunda runda och någorlunda vinkelräta mot axeln. Jag borrade upp axeln för att senare kunna föra in något konformat och med ett lätt knäpp med en hammare få axeln att inte trilla ur lagren.
Interessant å følge dette prosjektet!
Hvordan var det å maskinere messingen fra Shapeways?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: Interessant å følge dette prosjektet!
Hvordan var det å maskinere messingen fra Shapeways?
Tack Hauk!

Mässingen från Shapeways har varit lätt att jobba med. Jag tror att det är en mjukare legering än den som brukar användas till gjutdelar. Den är ungefär lika hård som den mässing som finns i profiler och plåtar.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Sådär, nu är maskeringstejpen av.
Som någon påpekade så är inte orange en täsckande färg. Därför blev det tyvärr lite väl många färglager som gör att krispigheten i Micas kåpa inte riktigt går fram.
Och vad gärna jag skulle vilja veta varför jag får dessa små bubblor i hörnen
Bilagor
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2790.JPG (157.94 KiB) Visad 7365 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Jag funderar på hur jag skall glasa fönstren. Helst vill jag använda riktigt glas eftersom jag gillar reflexerna man får. Jag har Håvards artikel i NG&I Review nr 91 om hur han skar täckglas till Thamshavnsbanans lok framför mig men jag har lite dåliga erfarenheter av täckglas till mikroskop. Det är så lätt att de går sönder. Att byta ut trasiga rutor på avslutade modeller är inte så roligt.

Jag har tittat på preparatglas till mikroskop men de är 1 mm tjocka. Täckglasen är runt 0,1 mm tjocka. Kan någon av er föreslå någon källa för glas som är 0,3 - 0,7 mm tjockt. Jag har surfat lite och hittat skyddsglas till mobiltelefoner som är 0,3 mm tjockt men det är härdat och jag tror det kan vara svårt att skära i härdat glas.

Tack på förhand

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
BEF
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 16 maj 2012, 11:24

Re: MDR 131

Inlägg av BEF »

Ja en sak är klar och det är att härdat glas inte går att bearbeta. Det blir garanterat småsmulor av detta. Jämför resultatet med väderskydd på busshållplatser som bearbetas av personer som har för lite att göra.
Mvh/Bertil
Skriv svar