MDR 131

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

MDR 131

Inlägg av Olof »

Bild
Samlingsportalen, bildnummer: Jvm.KBDB12648:03

Känns som att det är dags att starta en ny byggtråd. Kåpan kom från Mika i veckan. Är det någon mer som bygger denna modell?

Som allt från Shapeways så var kåpan dränkt i det vax Shapeways använder som stöd under utskriften. Så kåpan fick börja med ett längre bad i ultraljudstvätten tillsammans med några droppar Yes. Det känns lite vanskligt eftersom man inte riktigt vet hur länge man vågar hålla på utan att det börjar lossna material från kåpan. I det här fallet kompleterades därför ultraljudstvätten med ristning av alla skåror där man kan tänka sig att det dröjer kvar vax samt några tag med tandborsten där det såg ut att behövas. När allt vax är borta skall man ha en matt yta har jag läst.

Steg två blev en sväng i trädgården tillsammans med en sprayburk grå grundfärg. Otroligt vad kåpan sög färg. Det blev en liten rinning som jag får slipa bort innan nästa lager men annars så formilgen sög kåpan åt sig färgen. Det blev många lager innan jag kände att det täckte.

Dumt nog så bara förutsatte jag att plasten i kåpan tålde den grundfärg jag använde. Något jag inte kom på förrän jag stuckit iväg på en veckas tjänsteresa. Ser med spänning fram emot hur kåpan ser ut när jag kommer hem.

Bild

Har lagt ut en tråd på Järnvägshistoriskt forum eftersom jag saknar underlag för målning och inredning. Den som vet får gärna kompletera.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: MDR 131

Inlägg av Kjell E »

I boken ”100 år på spår - Kalmar” finns en svart-vit bild av MDR 131 nr 3501 som enligt uppgift var den första av 195 stycken som levererades till SJ. Den visar en annan färgsättning än bilden från Samlingsportalen. Tak, midjelinje och underrede är ljusare än korgen men vilka kulörerna är vet jag inte. Det verkar som det funnits mer än en färgsättning på MDR 131 vid leveranserna.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: MDR 131

Inlägg av Arne Falk »

Det finns några färgbilder på samlingsportalen.
Men det är på långt håll.

Foto, bildnummer: Jvm.KDAD00094:
Foto, bildnummer: Jvm.KDAD01879:

/Arne F
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: MDR 131

Inlägg av Ola Ahlström »

I samband med att jag nu på morgonen bläddrade igenom några äldre årgångar av tidingen TÅG hittade jag följande artikelserie som kanske kan vara en bra referens vid ett bygge;

TÅG nr 4 1982 (9 sidor), Banavdelningens maskiner 1982-01-01 del 1 av Göran Rönn
TÅG nr 6 1982 (13 sidor), Banavdelningens maskiner 1982-01-01 del 2 av Göran Rönn

Det är främst del 1 som i detta fall kan vara av intresse då den behandlar motordressiner, bl.a. med tillverkningstabeller och data.

/Ola
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Tack Arne och Kjell för information. Ola A tipsade också om färgbilderna på Samlingsportalen. De bilderna är dock så blekta att jag helst skulle jag vilja ha något bättre som underlag för kulörval. Alla tips emottages med tacksamhet.

Tack Ola, den artikeln kommer jag ihåg nu när du påminner om den. Den skall finnas någonstans därhemma. Det borde vara något av de allra första numren jag fick sedan jag blev medlem. Tyvärr var det bara omslaget som var i färg i Tåg på den tiden.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Väl hemkommen så fann jag att plasten tålt målningen utan problem. På Shapeways hemsida hittade jag lite materialdata:

X. CHEMICAL STABILITY AND REACTIVITY
Chemical Stability: Stable under normal conditions of handling, use and transportation.
Conditions to Avoid: Avoid exposure to heat, sunlight and UV light.
Incompatibility: Oxidizing materials, strong acids and strong bases.
Hazardous Decomposition: Thermal decomposition products can include CO2, CO, NOx, and smoke.
Hazardous Polymerization: Can occur, see sections III and V.

Kemiskt stabil alltså. Värt att notera är känsligheten för UV-strålning. Borde kanske gå över till en mörkare grundfärg.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: MDR 131

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag tror att man ska ta uppgifterna om känsligheten för UV-strålning med ro. De flesta plaster bryts ju ned av UV-strålning och solljus. Man talar ju om sunlight och inte daylight. Men normalt är ju UV-strålningen inomhus bara en bråkdel av direkt solljus. Målar man sedan modellen filtreras ännu mera UV-ljus bort. (Vi måste kräva att färgernas skyddsfaktor anges ;-))

Det är väl inte så många av oss som lyckas anlägga en direkt imponerande solbränna i våra bygghörn. Men man behöver ju inte exponera modellen för en massa solljus genom att förvara den i ett fönster. Men då är nog blekningen av färgen en större problem.

Mvh
Björn D
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Björn har säkert rätt. Dock - i det här fallet så handlar det om ett nytt material eller i alla fall en ny tillämpning. Jag kan inte låta bli att tänka på Wentzells personvagnar som var gjorda i ett på den tiden nytt material, plast, och som inte tålde tidens tand.

Så även om det antagligen inte spelar någon roll tänker jag gå över till röd grundfärg som jag inbillar mig absorberar mer än grå färg.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Nu när julfriden hart lagt sig så har jag börjat fundera på underredet och drivningen.

Jag funderar på hur jag skall få kraften från motorn till hjulaxlarna. Eftersom jag gör egna hjul blir de oisolerade. Det tänkte jag utnyttja och göra ett split-frame chassi, det vill säga strömupptagning via hjullagren. Med en tvärställd motor så slipper snäckor.

Hade från börjat tänkt mig kuggrem eller kedja men hittar ingen lämplig på eBay. Eftersom hjuldiametern är så liten, 9,7 mm, så måste hjulet som sitter på axeln också vara litet, helst inte mycket större än 5 mm. Det kan hända att det är för litet för en kuggrem eller en kedja.
  • Det slår mig att hjuldiameter 9,7 mm och axelavstånd 47,6 mm inte är så smått för er som bygger i mindre skalor. Kan ni ge några tips?
Hittar en hel del kugghjul modul 0.5 och andra drivkomponenter på eBay för robotbyggare. En del av det skulle kunna gå att använda om jag gör en rak kuggdrivning a la Märklin.
  • Om jag nu gör ett rakt kuggdriv. Hur räknar man då ut axelavståndet mellan två kugghjul utifrån antalet kuggar och modulen?
Tack på förhand

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MDR 131

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Delningsdiameter: d
Modul: m
Antal kuggar: z

d = m * z

Har du två kugghjul där det första har z1 antal kugg och det andra har z2 antal kugg så blir avståndet a:

a = m * (z1 + z2) / 2

eller om man så vill

a = m * z1/2 + m * z2/2

Men det kan vara bra att lägga till någon tiondel mellan kugghjulen enligt dem som vet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar