Kisvogn i 0-skala

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Micke Brane skrev:Vilket enormt fint arbete Håvard.
Peter Carl Fabergé börjar kännas som en nybörjare
med sina Fabergéägg jämfört med ditt ljuvligt detaljerade underrede.

Möjligen blir inte din fru/kone lika glad över en järnvägsvagn
som tsar Alexander III av Rysslands danska hustru Maria Fjodorovna
blev över sitt Fabergéägg.

Micke
Takk, takk, man rodnar ju litt her man sitter...

Som Du Micke også gjorde så har jeg satset på å sverte understellene, for så å komplettere med airbrushing av en passende gråsvart med weathering oppå.
Men foreløbig er jeg ikke kommet lenger enn svertingen:

Bild
 
Bild
 
Bild
 
Bild
 
Bild

Om noen har gode svertetips er jeg klart interessert. Hvordan nøytraliserer man svertingen på beste vis, for eksempel?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Mycket imponerande! :)

Tips från Tobias Ljung: Han torkar delarna efter svärtning i ugnen.

http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... 087#p15087
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... 103#p15103

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Micke Brane »

Tack för tipset Tobias.

Med Rimbo Grandes 145 graders lödtenn så får man väl inte ugns gratinera sina modeller i särskild hög värme?
De faller väl ihop som en dålig sufflé då? Vilken temperatur använder du Tobias?

// Micke
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Micke Brane skrev:Tack för tipset Tobias.

Med Rimbo Grandes 145 graders lödtenn så får man väl inte ugns gratinera sina modeller i särskild hög värme?
De faller väl ihop som en dålig sufflé då? Vilken temperatur använder du Tobias?

// Micke
Ja, dette høres ut som en risikosport!
Men jeg tror det kan være et poeng varme opp delene forsiktig for å drive fukten ut alle kriker og kroker.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Nå begynner det å nærmes seg ferdige vogner.
I kveld ble merkingen malt på med hjelp av etsede stensiler fra PPD Ltd. :

Bild

Bild

Ganske fornøyd med resultatet, om jeg får si det selv!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Mycket snyggt! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av zikkan »

För att hålla det kort: Mums :!: :!:

Mvh
zikkan

PS Och så det lite längre; hur ser stencilerna ut? Hur gjorde du för att färgen inte skulle "smita" in under stencilen (Kapillärkraften)? DS
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Mallet »

Enastående!

Har du etsat schabloner för att måla märkningen eller vad menas med stensiler. Stencil är för mig undervisningsmaterial från småskolan som luktade lite katturin och bleknade rätt for. Om jag fattat rätt är ju det en jätteintressant märkningsmetod. Jag har fått ett A4 ark utskrivet med alla dekaler som jag nånsin kommer att använda men de har ju ett begränsat värde map åldrande och förslitning där de sitter på arket. Är dina stensiler etsade i nåt magnetiskt material?

Mvh LH

Ps Även Roco höjde vederbörligen på minst ett ögonbryn, tyckte nog att det ryckte i det andra med vilket i så fall är mkt ovanligt.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Takker for alle oppmuntringer!
Jeg er litt språkforvirret siden jeg poster på noen engelske forum også. Men det er selvsagt schabloner jeg mener.
Etset i 0,075mm stål av våre gode hjelpere hos PPD ltd i Skottland (måtte de lenge leve!)

Bild

Schablonene har to oppbrettskanter på sidene for å gi litt stivhet. Schablonene tapes fast til vognsidene, og i tillegg plasseres en limklemme midt på for å holde den tett inn til vognen. Ulempen er selvsagt at limklemmen må snues 180 grader mello spraying oppe og nede. Om ni skjønner hva jeg mener.

Har også begynt å eksperimentere med maling av rammene. Siden hjulene ikke kan svertes og må males trenger også rammene litt maling for å blende inn sammen hjulene. Men ikke tykkere maling enn at litt av metallkarakteren bevares.

Bruker Tamiya maling som tynnes 1del malin+2 deler cellulosetynner. Førs mørk grå blandet XF2 svart og dark grey (husker ikke tallkoden.) Deretter litt XF-64 for å illudere bremsestøv og rust. Mer vederbitning trengs, men foreløbig ser det slik ut:

Bild

Bild

Nå er sannelig denne vogna nesten helt ferdig, med unntak av noen bremsesko o litt annet småplukk.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Per N »

Vilka mästerverk!
Patinan på underredet på de sista bilderna är fantastisk. Det är nästan så att man "känner" den rostiga ytan när man tittar på vagnen. Bättre än museimodeller!
Keep up the good work!
MVH / Per N
Skriv svar