Kisvogn i 0-skala

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

zikkan skrev:Fortsatt mycket imponerande! Rena filigranarbetet! :)
Den runda "mässingsklumpen" i bortre delen av vagnen, är det bromscylindern? Som sitter ovanför balkarna på den här typen av vagn?

Mvh
zikkan
Takk for ros!
Messingklumpen er trykklufttanken.
Bremsesylinderen ligger mellom de innerste bjelkene i understellet.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Daniel Bergqvist skrev:Mycket snyggt och mycket imponerande! :)

Jag är helt grön på att fräsa mässing, men har fräst lite grann och jag tror jag körde med 90 mm / min, alltså 1,5 mm / sekund. Och då var det 1mm fräs och jag fräste i gravyrmässing. Spindelhastigheten satte jag till 24000 rpm, vilket är max vad min maskin klarar. Skärdjupet kommer jag inte ihåg, men det är nog ungefär samma som dig.

Vilken dimension har du på fräsen?

En fråga som jag inte har något svar på är huruvida fjäderpaketen är gjutna i vanlig mässing eller gravyrmässing.

Fräser du manuellt eller har du tillgång till en CNC-maskin? Jag har noterat att CAD/CAM-programvaran som jag använder för att programmera fräsen inte borrar rakt ner, utan borrar sig ner i en helix, vilket gör att en vanlig fräs som egentligen inte kan användas till att borra med funkar alldeles utmärkt för att borra, förutsatt att fräsens diameter är mindre än hålet som ska borras.

Med vänlig hälsning
Daniel
Takk for rosende ord og interessant innspill!
Fjederpaketene er fra Waldes sortiment, og er så vidt jeg vet støpt hos Korea Brass. Jeg aner ikke hva slags legering det er i dem, men metallet virker mye hardere enn gravyrmessing (MS58). Noen som vet hva slags legering av messing som er vanlig i støpedeler?

Jeg brukte som en 1,1mm bit, men i ettertid tror jeg at det hadde vært bedre å bruke en 1,0mm bit slik at det blir litt luft på den ene siden når fresen kjører på det dypeste. Delen stod ganske hard spent fast i e skrustikke under fresingen, og jeg har en mistanke om at det ble press fra sidene mot freseboret.

Bruker en HIgh-Z fres med Kress fresemotor.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Björn D »

Åter till mina snart 40-år gamla och bleknade kunskaper. Jag har för mig att både automatmässing och gravyrmässing, förutom koppar och zink även innehåller 2-3% bly som gör att de spånbryter bra. Mjuk mässing som är lätt formbar innehåller normalt inte bly. Även gjutmässing brukar vara relativt blyfattig (om jag minns rätt). Att gjuta små detaljer i mässing är lite av en svartkonst och olika gjutare verkar att ha sina egna legeringar och knep som de håller strängt hemliga. Sedan misstänker jag att man kan få lite olika fenomen i mässingen när man gjuter den. Det kan vara så att legeringen skiljer mellan ytskiktet och längre in beroende på att detaljen stelnar utifrån och in och det är även möjligt att den blir lite "grovkornig".

För många år sedan såg jag hantverksmässig mässingsgjutning på en museibana i Storbritannien. Man slängde ner lite mässingsskrot i en degel, tillförde lite extra zink (undrar om inte zinken delvis oxideras under smältning och därför behöver kompletteras). Sedan strösslade man i annat som jag inte kommer ihåg vad det var. Tog ett prov som man lät svalna. Tillsatte därefter lite ditt och datt, nytt prov och när man nöjd så hällde man soppan i formarna. Det verkade inte att vara en direkt exakt vetenskap utan man "kokade soppan" till angenäm styrka och smak. Någon ISO certifierad process var det knappast tal om...

Det var väl ungefär så som man gjorde specialstål i Sverige en gång i tiden, men väldigt mycket hantverksskicklighet. När man sedan fick exakta recept kunde "vem som helst" sätta upp ett McDonalds stålverk och koka stål enligt receptet.

/Björn D
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Tobias Ljung »

Som vanligt mycket fint! Men ar det inte lite overkill att frasa baksidan av axelboxarna? Jag brukar ta min Dremel med kapskiva och skara en skara - tar 10 sekunder per axelbox.
Brukar for ovrigt ocksa kappa axeltappen pa Waldehjulen litegrann, den sticker ut onodigt mycket.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hauk skrev:Takk for rosende ord og interessant innspill!
Fjederpaketene er fra Waldes sortiment, og er så vidt jeg vet støpt hos Korea Brass. Jeg aner ikke hva slags legering det er i dem, men metallet virker mye hardere enn gravyrmessing (MS58). Noen som vet hva slags legering av messing som er vanlig i støpedeler?

Jeg brukte som en 1,1mm bit, men i ettertid tror jeg at det hadde vært bedre å bruke en 1,0mm bit slik at det blir litt luft på den ene siden når fresen kjører på det dypeste. Delen stod ganske hard spent fast i e skrustikke under fresingen, og jeg har en mistanke om at det ble press fra sidene mot freseboret.

Bruker en HIgh-Z fres med Kress fresemotor.
Jag hade funderat på en 0,8 mm fräs för att få ytterligare lite fritt utrymme på sidan.

Berätta gärna mer om din fräs och vilka erfarenheter du har av den. I takt med att priserna sjunker på CNC-maskiner och både CAD och CAM-program blir billigare och i vissa fall gratis så är det fler som är intresserade och har möjlighet att skaffa dylika maskiner.

Med vänlig hälsning
Daniel

ps.
För den som inte har koll på förkortningarna:
CAD: Datorprogram för att konstruera en pryl och göra en ritning.
CAM: Datorprogram för att generera instruktioner till en CNC-fräs för hur råmaterialet ska fräsas/svarvas för att tillverka prylen man har konstruerat i CAD-programmet.
CNC: Computer Numeric Controll. En svarv, fräs, 3D-skrivare, eller annan maskin som är datorstyrd.
ds.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:Som vanligt mycket fint! Men ar det inte lite overkill att frasa baksidan av axelboxarna? Jag brukar ta min Dremel med kapskiva och skara en skara - tar 10 sekunder per axelbox.
Brukar for ovrigt ocksa kappa axeltappen pa Waldehjulen litegrann, den sticker ut onodigt mycket.
Ja, det er nok litt overkill som så mye annet jeg gjør!
Men jeg synes det er ryddig med et slikt spor, ikke minst fordi vognene er fjærende. Vil gjerne være 110% sikker på at axeltappen ikke "bottnar" i slissen.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Daniel Bergqvist skrev: Berätta gärna mer om din fräs och vilka erfarenheter du har av den. I takt med att priserna sjunker på CNC-maskiner och både CAD och CAM-program blir billigare och i vissa fall gratis så är det fler som är intresserade och har möjlighet att skaffa dylika maskiner.
På min modelljernbaneklubb (TMJK) har vi en High-Z Standard S-400 med Kress fresemotor (1050W, opp til 30000rpm). En del av utfordringene med denne maskinen tror jeg er at den ikke har "ball screws" slik at det nok kan være litt backclash i aksene.

Men jeg har mye glde av denne maskinen, ikke minst til å frese byggejigger i corian. Har frest mye i tre, det går så det suser. Messing er en litt mer blandet fornøyelese, egentlig tror jeg ikke maskinen er så egnet til metall.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Vognene nærmer seg ferdigstillelse med stormskritt:

Bild

Nå er to kisvogner 95% ferdig bortsett maling, påskrifter og smussing.
Med litt flaks blir det prøvekjøring i romjula!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Hauk skrev: Nå er to kisvogner 95% ferdig bortsett maling, påskrifter og smussing.
Med litt flaks blir det prøvekjøring i romjula!
Overoptimistisk som alltid... Romjulsarbeidet ble å lage 8 festebraketter (4 pr. vogn) til lastelukene. Disse hadde jeg fullstendig glemt at måtte lages, og de er derfor heller ikke på etseplatene. Måtte derfor modifisere noen andre deler. Heldigvis var ble disse delene likevel nesten eksakt slik jeg ville lagd dem om jeg hadde designet dem helt fra bunnen av.

Først måtte det kuttes opp 32 biter av 1,0mm messingrør. 0,5mm lange. Dette gjøres best med en tapetkniv. Røret rulles frem og tilbake med kniven med forsiktig press. Da trykkes ikke røret sammen. Satte opp en primitiv jig for å kutte dem opp:

Bild

Her er brakettene under produksjon:
Bild

Primitiv loddejig. Et 0,6mm bor presset ned i et forboret hull holder delene sammen:
Bild

Brakettene midlertidig plugget sammen for finpussing:
Bild

Ferdige braketter:
Bild

Understellet med prøvemontering av brakettene:
Bild

Men nå *må* da vognene være ferdige snart?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Micke Brane »

Vilket enormt fint arbete Håvard.
Peter Carl Fabergé börjar kännas som en nybörjare
med sina Fabergéägg jämfört med ditt ljuvligt detaljerade underrede.

Möjligen blir inte din fru/kone lika glad över en järnvägsvagn
som tsar Alexander III av Rysslands danska hustru Maria Fjodorovna
blev över sitt Fabergéägg.

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar