Kisvogn i 0-skala

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Johan Stenson skrev:Beundrar både ditt modellbygge och ditt tålamod.
Takk!
Det er ingen tvil om at dette prosjeket krever en del tålmodighet. Men da jeg fikk de nye etseplatene i hus fikk jeg et skikkelig byggekick (og har det ennå!) og tilbrakte nærmere 30 timer i verkstedet den seneste uka (i tillegg til heldagsjobbet). Måtte nesten jages opp fra kjelleren hver kveld...

Jeg tror hver av disse vognene vil ta rundt 60 timer, og med et mål om 18 vogner totalt snakker vi om godt over et halvt årsverk. Slike ting br man kanskje ikke tenke for mye på!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Johan Stenson »

Imponerade på mig själv när jag byggde en serie på fem likadana malmvagnar förra året. Ändå fuskade jag med att använda underrede från en färdigmodell. Något liknande kommer aldrig att ske igen. En serie på 18 vagnar är inte att tänka på...
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Johan Stenson skrev:Imponerade på mig själv när jag byggde en serie på fem likadana malmvagnar förra året. Ändå fuskade jag med att använda underrede från en färdigmodell. Något liknande kommer aldrig att ske igen. En serie på 18 vagnar är inte att tänka på...
Om dt blir 18 vogner noen gang vet da fåglarne... Men man må ha en masterplan!

Har limt sammen sidene til den første vogna, og dette var et arbeid som faktisk var lettere enn jeg hadde fryktet. Så for meg at det ville bli vanskelig å limt bordene sammen uten limsøl.

Men jeg fant en enkel teknikk: Hvitlim spres i et tynt sjikt med et rakblad på en glassplate. Berørte limet forsiktig med toppen på fjæra, og passet på at 3-4mm på hver ende ble uten lim. Presset så smmen delene for hånd, og lot limet tørke mens sidene lå under press for å holde dem flate.

Deet var spesielt endeveggene som var kritisk, siden man på disse vil se rett inn på endene av bordene.

Bild

Bild

Måtte gjøre all sliping og maling av delene før limingen, om man pusser og maler delene til slut vil ikke not og fjær lenger være synlig.

Rødfargen er forresten penselmalt Humbrol 70 tynnet med 25% white spirit. Den sølvgrå fargen er Builders in Scale "Silverwood" bets. En legendarisk produkt som faktisk er lederfarge tynnet med Isopropanol.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Mallet »

Mkt snyggt ffa med tanke på att det är egentillverkad spontade bräder, ytterligare en ide som jag tillägnat mig.

Hälsar Lars H
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

På side 5 i den tråden viste jeg et bilde av bremseklossene til vognen, og hevdet at "God is in the Details". Men jeg tror akkurat disse delene hadde potensiale til å skape et lite helvete i praktisk bruk.

SIden vognene har rammer i metall ville disse bremseskoene nesten garanter ført til kortslutninger. Det er ikke mye luft mellom bremseklosser og hjulbane på en fullskala vogn, så det slo meg at det er et mye bedre konsept å lage selve bremseskoene i et isolerende material.

Derfor lagde jeg bremseskoene på nytt. Startet med å dreie en ring i svart hardplast med et spor til etsedelene.

Slik som dette:
 
 Bild

 Bild
 
 Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Per N »

Brilliant!!! :)

Du fortsätter att imponera Hauk!

Keep up the good work!

MVH / Per N
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Tobias Ljung »

Bra ide! Jag brukar stryka ett tunnt lager epoxilim pa etsade bromsskor. Men ska man riktigt nara sa kanns det har tryggare.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Lenge siden noen oppdatering nå, men endelig har jeg fått gjort litt mer på vognene.
Har fått boret hull til alle messingbeslagene, og frest de trekantede hullene i endene.

Her er beslagene prøvemontert på sidene, de er ikke limt:

Bild
 
Bild

Jeg var litt misfrnøyd med svertingen på metalldelene, så jeg gav dem en ny runde i svertebadet. Som vanlig tynnet jeg Birchwood Casey Brass Blackening ganske mye, 1:100 denne gangen. Dette gir etter min erfaring en mer holdbar svertet overflate som ikke bare er svart "sot".

Jeg blandet deler som allerede var svertet én gang med deler i blanke messingen, og det rarer var at jeg ikke kunne se noen forskjell på svertingen. Blir ikke helt klok på denne svertingen...

Bild

Et spørsmål til slutt: Hva mener folket er det beste limet for messing mot tre?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Tobias Ljung »

Valdigt snyggt! Ska luckorna bli rorliga?

Jag skulle testa PSA limmet for att slippa kladd pa trat.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:Valdigt snyggt! Ska luckorna bli rorliga?

Jag skulle testa PSA limmet for att slippa kladd pa trat.
Planen var at halvparten av vognene skulle få rørlige luker. Men det ser ut til at det er litt vanskelig å få til i praksis, så det blir kanskje bare en paradevogn med åpningsdagen luker. Men må jo ha minst en vogn som viser prinsippet.

PSA lim har jeg aldri hørt om, hva et det?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar