Kisvogn i 0-skala

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:Snyggt! Blir det gjutna fläder-axelboxar?
Takk!

Nå er jeg ikke heeelt sikker på hva "fläder" betyr i denne sammenhengen, men planen er å bruke Erik Walde sine støpte akselbokser med "fjederpaket". Om de ser for lette ut må jeg nok modellere opp noen fra bunnen av. Men håper jeg slipper!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Med etsingene i hus er det tid for som ekte modellbygging fremover. Etsedelene ser lovende ut, men det er ganske mye arbeid med å rense dem opp samt brette opp alle bjelker osv.

Jeg regnet med at de lange bjelkene med smale flenser ville være krevende å brette, så jeg designet et enkelt hjelpeverktøy for å gjøre jobben lettere. Det er rett og slett to par med 3X20mm stålprofil.

Min gode modellbyggervenn Øystein lagde disse for meg, og de er til enorm hjelp. Det er null problem å holde smale bjelker på plass. Flensen på bjelkene mine er bare 1,5mm brede, og da trengs det ganske bra med press og solide "bending bars" som ikke bøyer av.

De av dere som har jobbet med etsebyggesett vet helt sikkert hvilken fornøyelse det er å brette opp et flatpakket "IKEA" byggesett til en 3dimensjonal modell. Jeg bruker så my nagler & etsede hull som bare mulig, og resultatene ser ganske lovende ut, om jeg selv skal si det...

Det blir dessverre ikke så mye tid til modellbygging fremover, det er en del mat som skal bygges fra scratch i forbindelse med en høytid i neste uke. Men jeg håper å kunne snike meg ned i kjelleren en time eller to hver dag.

Bild

Bild

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hauk skrev:Jeg regnet med at de lange bjelkene med smale flenser ville være krevende å brette, så jeg designet et enkelt hjelpeverktøy for å gjøre jobben lettere. Det er rett og slett to par med 3X20mm stålprofil.

Min gode modellbyggervenn Øystein lagde disse for meg, og de er til enorm hjelp. Det er null problem å holde smale bjelker på plass. Flensen på bjelkene mine er bare 1,5mm brede, og da trengs det ganske bra med press og solide "bending bars" som ikke bøyer av.
Om man inte har en kompis som kan tillverka ett sånt här verktyg så har RimboGrande och Sture Holmberg verktyget "Hold & Fold" i olika storlekar. Kan varmt rekommenderas.

Med vänlig hälsning
Daniel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Mallet »

Mkt snygga nitar, handknackade eller? Specialverktyg?

LH o Roco
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev:Mkt snygga nitar, handknackade eller? Specialverktyg?

LH o Roco
Det er dreide nagler med hode på 0,6mm diameter. Disse plasseres i etsede hull. Det fine med å bruke slike nagler er de hjelper til med å holde delene i korrekt posisjon når de skal loddes sammen. Bruker dette konseptet så mye som mulig.

Naglene kjøper jeg fra Old Pullman i Sveits eller Hassler i Lichtenstein.

Kostnaden er ca. 60 øre pr. nagle inkludert porto.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Kveldens produsksjon, to rammer som skal understøtte kiskassen av tre:

Bild

Bild


Det trengs fire slike rammer på hver vogn.

Ikke all verdens fremgang, men det skjer da litt hver dag!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
jrl
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 11:39

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av jrl »

Screen Shot 2014-12-21 at 12.27.18.png
Screen Shot 2014-12-21 at 12.27.18.png (5.91 KiB) Visad 5318 gånger
Kvällens?

Det verkar snarare vara nattens!

Imponerande stiligt bygge!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

jrl skrev:
Screen Shot 2014-12-21 at 12.27.18.png
Kvällens?

Det verkar snarare vara nattens!

Imponerande stiligt bygge!
Takker!
Jo, det blev nok litt sent... Kvelden gikk med til å legge sild og bake lefse. Samt se en utrolig bra svensk film (Återträffen) sammen med fruen og dattera.

Så kom meg ikke ned i verkstedet før midnatt. Men bygges skal det!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Da var det på tide å legge bort loddebolten til over jul!
Håper på noen effektive jobbedager i mellomjulen, så dere slipper nok ikke unna flere byggebilder.

Så langt kom jeg med rammen til kisvognen:

Bild

God jul!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Da var julen unnagjort, og endelig ble det litt byggetid igjen.
Byggingen er nå kommet så langt at det er mulig å teste vogna. Må innrømme at jeg er veldig fornøyd med testene, vogna triller lett, og fjæringen gjør at alle hjul er i kontakt med skinnene selv der det er ujevnt spor.

Her er noen nye bilder:

Bild

Bild

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar