Kisvogn i 0-skala

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Micke Brane »

Du slår allt Håvard.
Men jag tror dina naglar behöver lite manikyr;-)
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Siden jeg bare har jobbet dette prosjektet på datamaskinen i det siste kommer det her en helt tommel-fri oppdatering.

Jobber for tiden med etsefilmene til understellet på vognen:

Bild

Ikke verdens mest spennende bilde men de gir ihvertfall en ide om hvordan jeg tenker å konstruere chassiet. Kommentarer mottas med takk!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Siden det ikke lenger er bare messingstøping som er tema fortsetter sagaen om messingdelene i denne tråden.

Nå har jeg fått svertet noen deler og malt noen testplanker:


Bild

Bild

Bild

Det umalte, grå treet (innsiden på vognkassen) er Silverwood beis fra Builders in Scale. Jeg er desperat på jakt etter en erstatning for denne, ettersom det nå er umulig å få sendt maling og beis med flypost. Men hittil er det ingenting som slår SW. Kom med forslag!

Den rødbrune fargene er Humbrol 70 og Humbrol 153 blandet 50/50. Denne er så tynnet 1:1 med whitespirit og penslet på.

Messingdelene er svertet med Birchwood Casey fortynnet ca. 1:100. Tro meg, denne sverteblaskan fungerer fint ned til 1:200 fortynning. Men da tar det noen dager.

Treverket er bare testbiter, så kom gjerne med kritikk og forslag!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Mats Nilsson »

Fantastiskt Håvard!
Bättre än så här blir det inte!
Håller med dig om att det "omålade" träet är mycket snyggt.
Trist att du inte kan få tag i det pga fraktproblem.

Mässingdelarna blir också mycket snygga efter svärtning.

Ser spänt fram emot fortsättningen!

/Mats
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Tobias Ljung »

Som vanligt högsta kvalitet!
Svärtningen blev verkligen bra. Jag har haft svårt att få till svärtning av gjutdelar tidigare (tex Walde kopplen), så jag ska pröva ditt tips: Var köper du Birchwood Casey? Är dina delar sandblästrade först?
Har du tänkt limma trät? Vitlim?
Är det föresten kulhål i de bruna plankorna...?
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av janclaesson »

Jättehäftigt, väldigt snyggt!

Janne C
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av lenelg »

Mycket snyggt! Möjligen ser den röda färgen lite intensiv ut ("nybetsad"), men det kan ju bero på både belysning, kamerainställningar, bildbehandling, hur min bildskärm är inställd (kalibrerad) etc.

Lennart Elg
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:Som vanligt högsta kvalitet!
Svärtningen blev verkligen bra. Jag har haft svårt att få till svärtning av gjutdelar tidigare (tex Walde kopplen), så jag ska pröva ditt tips: Var köper du Birchwood Casey? Är dina delar sandblästrade först?
Har du tänkt limma trät? Vitlim?
Är det föresten kulhål i de bruna plankorna...?
Takk for gode ord!

Jeg kjøpte i sin tid BC fra Ebgland men nå har det jo blitt komplett umulig å kjøpe kjemikalier og maling fra utlandet. Jeg har funnet en svensk vapenbutikk på nett som selger BC sverte, husker ikke navnet, men prøv å google.

Jeg har ikke sandblåst mine deler, men de er grundige glassfiberbørstet og deretter kastet rakt opp i kjemien.

Av og til svertet jeg messingdelene i flere omganger. Børster dem med rent vann og en stiv pensel mellom omgangene. Problemet med sverting er det laget med "sot" som ofte dannes.

Har tenkt å bruke hvitlim til delene, ja. Mer usikker på hva slags lim jeg skal bruke til messing mot tre!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av f.gaard »

Hoppes 9 har tidigare också haft en blåneringsvätska, för vapenbruk, som även funkar på mässing. Vet ej om den säljs längre här i skandinavien.
Köpte en burk för 20 år sen, för att blånera TB-koppel. Det gäller bara att komma ihåg rengöringen när man är nöjd med resultatet, och helst ha på lite olja om det gäller stål.

Mvh Fredrik
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Tobias Ljung »

Att limma metall på trä som du tänkt är svårt. Jag har kört med epoxi i liknande situationer, men det blir väldigt lätt kladd. Har funderingar på att testa Mikro-Marks PSA lim, men har inte hunnit ännu. Då kan kladdet undvikas, men fäster det bra nog?
Bild
Skriv svar