Bygge av HNJV Gp-lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av Ola Ahlström »

Tänkte jag skulle bidra med några bilder till tråden för att visa vad jag hittade i kartongen.

Först ut "innehållet";

Bild

Påsen med hjul innehöll 8 drivhjul + fyra axlar + 8 koppeltappar, sex tenderhjul + tre axlar. Påse med en motor.
Påse med 8 större bussningar och sex mindre, fem större skruvar med mutter och tre mindre med mutter
Påse med 3 kugghjul, kuggskruv, axel och en "liten låsskruv" (?)

Bild

Påse med handräckeshållare.
Litteraskyltar
En påse med detaljer till respektive lok. Eftersom jag köpt ett av varje visas dessa olika påsar till höger (uppifrån A, B och C)

Bild

Så en påse med gemensamma hjutdelar, lika till samtliga lokvarianter

Bild

När jag tittar på min tre byggsatser noterar jag att det finns två olika varianter på gjutsstam men innehållet är detsamma. Dessa visas nedan;

Bild

/Ola
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av Bengt Andréasson »

Föredömligt Ola!
Säfveådalens Öfre Werkstäder skall snarast gör en inventering av sin emottagna materialleverans baserat på detta.

Stort tack!
/Bengt
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av mikath »

@Ola Ahlstöm
Den lilla skruven som du frågar vad den är till, så är den för att låsa kugghjulet som sitter på hjulaxeln. Den skall sitta i det lilla hålet som är i "kragen" vid sidan om kugghjulet.

/Mika
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av Bengt Andréasson »

Jag har inventerat min leverans nu. Den överensstämmer med Olas beskrivning med undantag enligt nedan:
Ola Ahlström skrev: Påsen med hjul innehöll 8 drivhjul + fyra axlar + 8 koppeltappar, sex tenderhjul + tre axlar. Påse med en motor.
Påse med 8 större bussningar och sex mindre, fem större skruvar med mutter och tre mindre med mutter
Påse med 3 kugghjul, kuggskruv, axel och en "liten låsskruv" (?)

Bild
- Fyra mindre bussningar (som på Olas bild - men ej sex som i texten)
- De tre "mindre" skruvarna med mutter är klenare men längre
- Det fanns en insexnyckel med också
- Två skruvar fanns också i motorpåsen

I övrigt har gjutdelarna i vissa fall en annan design på stammarna, men gjutdetaljerna tycks vara identiska.

Tack än en gång Ola för förteckningen!

/Bengt
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av Mats Nilsson »

Roligt att Göran N givit sig på att ta fram denna modell.
Kan tänka att det är ett stort arbete som krävs samt en ekonomisk risktagning
som inte vem som helst skulle våga sig på.

Jag är imponerad av gjut- och etsdelarna till satsen.
Hjulen är fantastiskt fina också, som alla HNJv:s hjul.

Må så vara att man kanske får fixa till vissa detaljer själv som t.ex strömupptagning
fix med slidstyrning, koppelstänger och annat, men det hade varit MYCKET jobbigare
att bygga en Gp från scratch!
Det vimlar ju inte heller av byggsatser till Svenska smalspårslok heller, om man säger så...

En får tacka "Olsson" för den instruktiva och fina byggtråden.
Hoppas du får ihop allt vad det lider, det ser ju väldigt bra ut hittills.

Får väl se när man fattar mod att ta sig an satsen själv.
Det är nog inte värt att göra ett försök midsommardag...

/Mats
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av Olsson »

Efter några veckors lågaktivitet på byggfronten (sånt där otrevligt lönearbete som tränger sig på) så har bygget fortsatt främst på Mässingsjuntan under onsdagkvällarna.

Bild
Mitt bygge, som med hjälp av detaljerna allt mer börjar bli just Gp 3042

Längre än såhär kommer jag nog inte visa bygget för den delen heller, jag ska försöka anamma redaktörens rop efter artiklar till föreningstidningen, men är det någon som undrar något om mitt bygge är det givetvis bara att hojta till.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av Patrik E »

Snyggt bygge. Man blir sugen att sätta lödkolven i byggsatsen själv.
Vill inte på nåt sätt vara "elak" men om det är 3042 du ska bygga så bör du nog byta ut domen. Rätt typ av dom kommer senare från HNJV. Den typen av dom som levererats satt endast på VGJ loken
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av Olsson »

Jo, och även om jag har konstaterat att måtten inte stämmer mot ritningen i ångloksläran har jag blundat för det faktumet hittills. När den nya domen kommer ska jag byta...
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av mats d »

Har börjat med drivningen superb passform! Håller på att modifiera chassiet så att det kan klara litet mer handlagtspår.... koppel stängerna är nu delade.... fått rörliga lager. Gjort med alla delar i byggsatsen.

Bild

Blir ett nöje att fortsätta. Ingen injustering av koppelstänger imponerande etsningar.

Mats D
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Bygge av HNJV Gp-lok

Inlägg av mikath »

@mats d
Spännande!
Kul att följa ditt bygge.

/Mika
Skriv svar