Hamrås byggbilder

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Jonas Andersson
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Jonas Andersson » lör 21 jul 2007, 01:42

Gråt inte över rörbiten du, det är ändå en felaktig detalj! Vevslängen, som på modellen verkar skulla sitta längst ut på rörbiten, sitter i verkligheten på en lika stor vevsläng åt andra hållet som i sin tur sitter fast på en bom som sitter exakt rakt över vardera drivaxeln. Omkastningen sker genom att vrida denna bom så att den därpå fasta vevslängen vinklas nedåt eller uppåt. När rörbiten nu ändå är trasig så har du ju en gyllene chans att rätta till detta missförhållande! Noterar också att de stående pendellänkarna som hänger mellan sagda vev och motveven förefaller vara alldeles för korta på modellen. De skall vara exakt lika långa som avståndet mellan centrum på drivaxeln och på den ovan nämnda bomen.

Dessutom ser lutningen på cylindrarna inte ut att stämma i längsled och därmed inte heller lutningen på slidplanen, som så vitt jag kan påminna mig skall vara parallella, eller i alla fall så gott som parallella, med kolvstänger och gejdrar. Lågtryckarna skall nog dessutom luta ut något mer även i sidled för övrigt... Och när jag nu tittar en gång extra på gejdrarna för att verifiera detta så ser jag att även dessa är helt fel, de skall vara breda och urfrästa och med tvärstycket format som ett liggande H inuti urfräsningen, tvärstyckena skall alltså inte omsluta gejdrarna utan tvärt om! Sammantaget gör detta att maskinerierna ser lite märkliga ut, i alla fall om man är lite miljöskadad av att ha tittat för mycket på originalet eller något annat ånglok med O&Ks egna patenterade slidstyrning! Och därmed så har jag raskt sågat i princip allt som du tagit från Backwoods byggsats... Beklagar och ber om ursäkt för detta!

Är man riktigt nitisk så kan man naturligtvis påpeka även en del småsaker som att fönstren ser ut att vara en liten aning små och liknande smådetaljer, men sådana påpekanden kanske rentav är att betrakta som småaktiga? ;-)

På det stora hela är det dock ett rasande trevligt bygge av en rasande trevlig förebild! Roligt mellanting mellan Separator i ursprungsutförande och i nuvarande utförande som Hamra! Fast kanske inte med så många typiska drag av Målerås, frånsett skorstenen, så törs man föreslå ett namnbyte till Hamrator? :-)


/mvh
Jourhavande Niträknare



Gäst

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Gäst » lör 21 jul 2007, 09:04

Jo, pendellänkarna är för korta. Och lagtryckscylindrarna är för sma, ser man speciellt pa cylinderlocket fram, pa tok för litet. Och det är 5 bultar istället för 4 uppepa. Etc etc. Alltsa inget att be om ursäkt för! Det är (delvis felaktiga) "Mexikanska" drag som gör sig paminnda.

Sprickan i röret oroar mig mer ur modellsynpunkt, hoppas den inte växer. Fast det är ju ingen stor belastning förutom skruven som fäster slidstyrningen.

Med hjälp av Dag Bonnedals utmärkta dokument, ritningar, foton och direkthjälp var jag som tur är tidigt pa det klara över att det inte skulle bli nagon skala modell.

Fast utan Backwoodsmodellen hade det nog inte blivit nagot bygge alls och att bygga freelance är faktiskt riktigt roligt!

Detaljer fran Maleras är, förutom skorstenen, Richardsonsäkerhetsventil och vattenstandskranarna pa höger tanksida.

Däremot är nog fönstren riktiga (?), de är tagna fran K-E Akerbloms fina ritning.

Och namnbyte? Skyltarna för "Hamras" är redan monterade och därför maste jag nog terminera denna debatt; "Hamrator" eller "Terminator" var iallafall inte aktuellt... ;)



Jonas Andersson
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Jonas Andersson » lör 21 jul 2007, 15:49

Jo, freelancebygge har onekligen sina poänger, och jag ägnar mig själv ibland åt dylikt när jag inte är allt för upptagen med att skruva i helskala. I princip brukar jag inte vara så kritisk heller så länge modellen ser "rätt" ut, men det är lite tråkigt när man vid första anblicken kan konstatera att loket inte skulle kunnat fungera i verkligheten. Som till exempel när man sätter 0-hytter och längre skorsten på ett normalspårigt nybörjarsatslok i H0-skalan och får ett i och för sig sött smalspårslok i nollan, men där vem som helst kan se att loket inte skulle kunnat dra mycket mer än sig själv längre sträckor i verkligheten eftersom det inte finns plats för proportionerligt stor asklåda och fyrbox...

Skall det vara skalenligt däremot så kommer den lilla niträknaren fram, likt en liten dansande djävul på ena axeln, fast med skjutmått istället för treudd, och väser de korrekta måtten i örat. Vilket ofelbart leder till att byggsatserna blir liggande i väntan på tid och ork att göra om alltihop från scratch så det blir rätt. När jag passerar hemmet brukar jag till exempel blänga argt på Westmodells lilla brigadlok i H0 som i halvbyggt skick står strategiskt placerat i barskåpet och sucka över att axlarna sitter med helt fel inbördes avstånd. Ett i och för sig mindre fel, men som när man väl konstaterat det gör det omöjligt att ignorera. Och niträknardjävulen dansar sin segerdans på den allt mer tyngda modellbyggaraxeln!

Detta om detta.

Vid närmare studier av foton på de två mexikanska loken ser jag att dessa faktiskt har något avvikande maskinerier. Det ser ut som vinkeln är annorlunda eller cylindrarna sitter för högt på den som fortfarande är i Mexico, men det kan ju vara så att fjädringen är i topp på loket. Kanske har dom rent av modifierat det med distanser mellan fjädrar och storlager för att komma till rätta med den dåliga markfrigången, eller så har dom pallat upp det där det står på sitt fundament. Och tvärstyckena är i utförande som på modellen. Märkligt! Men dom är ju båda några år nyare än Separator och Målerås också.

Det som sticker i ögonen på modellen är dock pendellänkarna, och då just för att loket inte skulle fungera med fel mått. Om jag hade freelancat från samma grund så skulle jag nog inte ha kunnat låta bli att ändra på dessa, och kanske även gjort omkastarlänkaget rörligt för att få del av förebildernas karaktäristiska klonk och skrammel! Fast å andra sidan är det kanske ett sundhetstecken att klara av att med berått mod ignorera ett sådant fel och istället få några modeller körklara emellanåt!

Du har helt rätt om kranarna på tankarna och rimligen också om säkerhetsventilen. De som satt på när loket kom till ÖSlJ -61 bör ha varit originalet. Placeringen var dock den samma.

Yttermåtten på sidofönstrens gjutna ramar skall, om jag inte minns fel, vara samma som på de yttre ramarna på fönstren bak och fram (det är O&K standardfönster med samma mått och monteringshål, öppningsbara var troligen tillval utom på deluxmodellen...) sidofönstrens ramöverkant skall i princip vara i linje med överkanten på det halvrunda järn som sitter nitat på utsidan runt öppningen i hyttsidan, men det verkar som sagt småaktigt att peta i sådana detaljer som knappast någon ens skulle få för sig att reagera över! ;-)

Har du förresten sett den nyrenoverade systern (15cm bredare men i övrigt samma storlek) på Statfold Barn Railway? Notera särskilt det karaktäristiska "klippetkloppet" från slidstyrningens alla leder när loket rullar förbi fotografen i en av filmerna. Släktskapet är otvetydigt!



Jonas Andersson
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Jonas Andersson » lör 21 jul 2007, 16:17

Några fina bilder av maskinen på Statfold Barn Railway (O&K 1473/1905) hittar du för övrigt här och kan då konstatera att även den förefaller ha rakare montering av cylindrarna och tvärstycken som omsluter gejdrarna!



Jonas Andersson
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Jonas Andersson » sön 22 jul 2007, 23:33

Jonas Andersson skrev: Du har helt rätt om kranarna på tankarna och rimligen också om säkerhetsventilen.

Här måste jag korrigera mig själv! Efter lite arkivstudier har jag kunnat konstatera att vattenståndskranarna på höger tanksida fanns både på Målerås och på Separator. De har dock inte kommit på plats ännu på Hamras nya tankar, men man får väl hoppas att detta så småningom kommer att åtgärdas i samband med att ejektorn monteras tillbaks på loket. (Kranarna är till för att enkelt kunna kontrollera vattenståndet i tankarna när man står obekvämt till i en slänt och tar vatten med ejektorn, vilket torde vara anledningen till att varken Målerås eller Separator/Hamra någonsin haft motsvarande kranar på den vänstra tanken!)

I och med detta så avlutar jag förebildsstudierna för denna gång!

Lycka till med freelancingen!



Gäst

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Gäst » ons 08 aug 2007, 21:02

Nu är vi verkligen nere pa detaljer, men handtaget till provkranarna pa Maleras pekar framat, pa Hamra bakat!

Problemet med pendellänken är att jag upptäckte felet först när modellen var nästan färdig och en korrekt pendellänk "maste" etsas (helst i nysilver, som resten av slidstyrningen). Och jag hade inte talamod och ork att fixa denna detalj, inte nu iallafall.



Jonas Andersson
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Jonas Andersson » tor 20 sep 2007, 17:06

Det var en mycket trevlig byggartikel i tidningen! En sak är jag nyfiken på; varifrån har du fått uppgiften att Separator var svart vid leveransen? Har själv letat efter information om leveransmålningen utan att hitta något, och några riktigt gamla bilder på loket känner jag inte till. Har du från samma källa någon uppgift om eventuell dekorationsmålning?



Tobias Ljung
Inlägg: 709
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Hamrås bilder

Inlägg av Tobias Ljung » lör 06 okt 2007, 15:45

Här lite bilder av det färdiga bygget.
http://ljungz.com/trains/models/0n2_mod ... amras.html
Bild
Bild
Bild

Angaende leveransmalningen: Här far jag nog lov att bikta mig, det skulle ha statt de enda kända bilderna visar Separator i svart. Ingen ny källa saledes, sorry för missledningen!



Tobias Ljung
Inlägg: 709
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Tobias Ljung » fre 25 apr 2008, 09:49

En liten uppdatering av detta projekt. Jag har provat att montera längre pendellänkar för att fa samma lutning pa slid- och kolvstang. Tyvärr ser det rätt korkat ut efter som ärthjärnan bakom lödkolven inte tänkte pa att själva infästningen maste flyttas upp ocksa. Det tänker jag inte göra pa min modell eftersom den redan är färdigmalad. Däremot har jag fixat till detta (och mycket annat) pa etsplaten (se nedan).

Apropa etsplat sa börjar det dra ihop sig och intresserade uppmanas att höra av sig!

Bild
Bild



Anders Östlund
Inlägg: 506
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Hamrås byggbilder

Inlägg av Anders Östlund » ons 30 apr 2008, 09:52

Apropa etsplat sa börjar det dra ihop sig och intresserade uppmanas att höra av sig!


Eftersom jag inte är säker på att jag har din rätta E-post så lägger jag in en intresseqanmälan även här.

Jag är intresserad av minst en plåt!

/Anders Ö


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Skriv svar