Sida 2 av 4

Re: Hamrås drivlina

Postat: ons 13 jun 2007, 09:01
av Tobias Ljung
Drivningen är en Faulhaubermotor med svänghjul och remskiva. Motorn är elastiskt upphängd med ett silikonskikt. Via en o-ring drivs en längsgaende axel med snäckdrift pa samtliga hjul. Koppelstängerna har alltsa ingen funktion.

Leden är en förenklad, kort kardan. Skulle nog funka med silikonslang ocksa. Har inget foto och modellen är för tillfället isär för slutjustering. Ska knippsa en bild nästa gang jag monterar ihop den.

Re: Hamrås byggbilder

Postat: tor 14 jun 2007, 11:30
av Anders Östlund
Ska knippsa en bild nästa gang jag monterar ihop den.

Gör gärna det, och även någon bild som visar själva mekaniken, gångjärnet...

Hälsar en nyfiken Anders Ö

Re: Hamrås fler byggbilder

Postat: fre 15 jun 2007, 10:46
av Tobias Ljung
Här kommer lite fler bilder pa loket i sina delar, inklusive Anders önskan ; ).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Hamrås byggbilder

Postat: sön 17 jun 2007, 16:10
av Anders Östlund
Man bugar och tackar vördsammast! Leden var betydligt enklare än vad jag trodde! Bilderna gav inspriation och tankar kring nya projekt, precis vad jag behöver... :-)

Hälsar,
Anders Ö

Re: Hamrås byggbilder

Postat: sön 17 jun 2007, 16:30
av Svante Andersson
I de drivningar jag haft med remdrift har jag ersatt O-ringarna med plattremmar. O-ringarna kräver kraft bara för att böja och iom en rundad anliggningsyta finns det en inbyggd slirning pga ej konstant radie utväxlingsmässiggt som även den tar kraft.

De plattremmar jag har använt är Märklins (Sic!!!) slirskyddsringar som har mycket bra drivegenskaper och är i mitt tycke mer åldringsbeständiga än O-ringar. Kräver tyvärr omsvarvade eller nya remskivor.

Med kardanknuten i leden har du gjort helt rätt. Även om silikonslangen är mjuk och fin kräver även den kraft för att kontiuerligt böjas...

SA

Re: Hamrås byggbilder

Postat: sön 17 jun 2007, 18:04
av Anders Östlund
Rätt och fel om kardaner...

Jag tolkade Tobias "fel" om kardanen så att de båda "pinnarna" ligger i fas. Jag vill minnas att de kardaner jag har sett har pinnarna 90 grader fasvridna? Stämmer detta? Om jag sitter och klurar lite på det så känns det som att det borde bli en mer flexibel länk då... Eller har jag misstagit mig?

Undrar,
Anders Ö

Re: Hamrås byggbilder

Postat: sön 17 jun 2007, 19:16
av Björn D
Hej!

Jag har någonstans läst att så fort som en kardanknut böjs så kommer den utgående axelns rotationshastighet att variera över varvet i jämförelse med den ingående. Om "pinnarna" ligger i fas är det bara kardanaxelns rotation som kommer att variera medan de axlar som ligger före och efter två kardanknutarna kommer att ha samma hastighet.
Är osäker på vilken praktisk betydelse detta har men i princip alla modeller som jag sett har haft pinnarna i fas. Detta kan ju även bero på att de är lättare att gjuta dem på det sättet.

Mvh
Björn D

Re: Hamrås byggbilder

Postat: mån 18 jun 2007, 06:23
av Anders Östlund
Du har nog helt rätt, jag tänkte nog mer på "knutkors" men det är en annan femma. Jag har iofs pillat i en 0880 från Rivarossi ett tag och där vill jag minnas att knutarna är fasade 90 grader. Ska kolla det hemma...

/Anders Ö

Re: O-ring vs flatrem

Postat: mån 18 jun 2007, 10:09
av Tobias Ljung
Intressant med Svantes erfarenheter. För mig var det faktiskt precis tvärt om: Jag började med flatremmar (alltsa slirskydd), men de var för styva och slirade lätt pa den lilla motorremskivan. Slutresultatet var att flatremmarna var svara att fa lagom spända; för hart spänd stal kraft och för lite medförde slirning. Och rätt inställning en dag är oftast för löst nagot ar senare.

O-ringarna tycker jag haller bättre, är flexiblare (och därmed enklare att ställa in) men framförallt kan de överföra en större kraft (moment) pa en liten remskiva! I mitt fall behövde jag en viss utväxling och den nedre remskivan var begränsad av ramarna och därav maste motorremskivan var sa liten som möjligt.

Fast kanske viktigast av allt är en lätt inställbar remspänning, i mitt fall löst med tva skruvar som kan efterställas. Även en mjuk motorupphängning bidrar till att fa bra, konstant (över tiden), remspänning.

Där ser man. Naväl, huvudsaken är att det fungerar!

Re: Hamrås byggbilder

Postat: lör 07 jul 2007, 14:56
av Tobias Ljung
En liten uppdatering om Hamras bygget, tyvärr problemfyllt för tillfället. Första problemet är att färgen släpper. Jag använde gra primer (med tanke pa den gula fägen i hytten), men den fäster inte sa bra. När detta läses har modellen redan doppats i lösningsmedel. Sen blir det standard malning med zinkkromat primer.

Andra problemet är en sprucken snäcka och det tredje en spricka i en rörbit till slidstyrningen. Reservdelar är beställda. En olycka kommer sällan ensam...

Bild
Bild
Bild